Flughuva tar bort syn intryck?

Saraoliv

Trådstartare
När jag fick hem min cob på sen-sommaren förra året så var han väldigt grå runt ögonen efter att ha varit på "pojkbete" hos tidigare ägare utan skydd hela sommaren. Jag ska skulle gärna vilja hålla detta i schack i sommar men vet inte vilket flugskydd som är bäst, dels för flugorna men också för hästen skull? I några veckors tid förra sommaren så hade han flughuva vilket funkade bra, men nu så tänker jag - "skulle jag vilja gå med en nät framför ögonen i 3 månader". Finns det ingen risk att flughuvan tar bort delar av hästens syn intryck? Finns det något bra flugmedel som man kan ha runt ögonen istället för flugskydd? Är det bara flugorna som gör att han blir grå (tappar päls) eller kan det också bero på solen? Någon som har något annat bra tips? Hur gör ni med hästar med känsliga ögon? :)

Sv: Flughuva tar bort syn intryck?

Om jag vore häst skulle jag hellre ha sånna där fransar för ögonen istället för en huva, dels för det känns mer naturligt. Som en lång pannlugg som håller flugorna borta.. Med en huva så kan det ju komma in flugor in under och det kan ju inte vara så kul för hästen.
På alla sköthästar jag haft har jag alltid använd fransar istället för huva. Det räcker med att hästen skakar lite på huvuet så försvinner ju flugorna.

Det med synen, vid flughuva tror jag inte hästen får sämre syn direkt, den vänjer ju sig vid huvan. Men som du säger, hur kul är det att gå med en sån hela sommaren :P

Och att hästen tappar päls har nog inte med flugorna att göra, utan tror mer att den blir torr av solen. Hade en sköthäst en gång och han var torr på precis på nosryggen. Där började jag smörja in med vanlig natursalva (försvarets hudsalva typ), men då smörjde jag på kvällen för annasr smälter det bara i solen.

Min häst har sån flughuva med nät dygnet runt hela sommaren och har aldrig visat minsta tecken på att hon inte trivs med den eller att hon inte skulle se ordentligt. Ingen annan häst i flocken heller. Däremot blir hon helt vansinnig om hon inte har den och flugorna kryper i ögonen på henne, då skakar hon på huvudet hela tiden så man nästan blir orolig för henne.
Jag har hittills inte hittat något flugmedel som funkar någon längre stund, trots allt medlen lovar så nog :devil: är flugorna där igen efter en stund. Dessutom sitter ju flugorna gärna precis i ögonvrån och där vill i alla fall inte jag smörja något medel med risk för att hon får det i ögonen.
Lång och tjock pannlugg har hon redan men det verkar flugorna strunta fullständigt i...
Så för oss funkar i alla fall flughuva kanonbra, men det är ju så klart olika för alla.

Använde alltid fransar förut innan det började bli populärt med flughuva, nu använder jag bara flughuvor av diverse fabrikat och tänker inte byta tillbaka. Vill inte att flughelvetena ska hålla på i ögonen på hästen, de kommer åt med pannbanden med tyvärr. Känns som att de tycker det är skönt med flughuva, ena hästen trär nästan på sig den självmant när man håller i den :)

Eftersom hästar inte kan fokusera på föremål som är så nära ögat som huvan är, så ser de i princip rakt igenom den. Testa själv att sätta huvan framför ögonen och fokusera på något långt bort. :)

Min häst har väldigt känsliga ögon och den enda varianten som har funkat är den strechiga typen av huva som smiter åt ordentligt. De andra varianterna av huvor (med karborre knäppnining under ganachen) får hon skav av och den gamla hederliga flyvailen räcker inte på långa vägar för henne. Hon verkar gilla huvan, tar nästan på den själv när jag håller fram den.

Jag har själv haft en av hennes huvor över ansiktet när det var mycket mygg ute, funkade alldeles utmärkt att se igenom och arbeta med den på.

Vi har huvor i stretchigt tyg. Något annat är otänkbart för vår som är känslig. En flyveil håller inte borta flugorna tillräckligt och hästen måste stå och skaka på huvudet hela tiden och det känns verkligen inte snällt. Då väljer jag hellre flughuva. Något medel som håller flugorna borta hade jag inte vågat använda runt ögonen.

Jag brukar gegga på skillinagryd i ansiktet på hästen. Inet supernära ögonen men hyffsat och pållan verkar tycka det är ok. Kompletterar detta med luva när det är som värst (hon har massa pannlugg att gömma sig bakom).

Mitt sto hade pga ögonproblem luva på sig i hagen både sommar som vinter, eller luva, hon hade en mycket spejsad sak med metallnätsbubblor för ögonen, stela utstående.

Inga som helst problem med synen eller något.

Sen gillar jag ändå att ta av den inne så de slipper ha dygnet om, men det verkar inte alls som hästarna bryr sig ett dugg.

För ögonen tycker jag flyweil fungerar lika bra MEN det kräver grimma och det är ju inget jag skulle vilja ha dygnet runt på bete heller, spec inte på 'pojkbete'. Stora fördelen med huvan tycker jag är att den hjälper ÖRONEN med.

Jag använder huva på min, hellre det än grimma med flyveil då jag ibland letar efter huvan i skogen och i vissa fall tom. i trädgrenarna. Förra sommaren kliades den av 2 gånger så väldigt dålig kan den ju inte vara. Ponnyn har den på dygnet runt och är väldigt nöjd att ha den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 150
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 508
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 410
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka