Flughuva även på natten?

Calvaro

Trådstartare
Kan huvan vara på även på natten eller bör man ta av den då?
Tänker på hur det påverkar synen.

Sv: Flughuva även på natten?

En av mina hästar hade dille på att ta av huvan på natten, andra verkar obekymrade, så det är nog lite olika. Vintertid är det ju ganska beckmökt ute, men de klarar sig ju då, så en luva sommartid tror jag inte är så farligt.

Våra har på natten. Är ju bara ett par timmar som är riktigt mörka nu och då tar de säkert det lugnt bara.
Jag kan inte alltid gå ut tidigt på morgonen och sätta på så tycker det är bättre att de har hela tiden.
Vi hade innan de lite styvare med vitt nät, och nu de riktigt mjuka med öron och de verkar se bättre med dessa även om de är svarta.
Fast vi har tänkt varva mellan dem så det inte blir skav på samma ställe.

Huvan påverkar inte synen alls. Prova själv att sätta på dig den! (har själv gjort det).. man ser nästan lika bra med den på.. man ser genom alla små hål.
Så du kan ha den på på natten, ...

Det beror på om det är tunnt nät eller typ Bucas

Sen finns det "farliga huvor" som har tjockt tyg o nät över ögonen. OM... mössan halkar på snisken ser de ta mig tusan inget.

när mina har bucasmössorna på så ser man att de ser sämre- litar mer på hörsel o lukt. Tvekar- spejar mer.

mina hästar vill INTE ha bucas huvorna på sig. det är ungefär som att leda dom med jacka över ögonen, dom blir osäkra, trevar och snubblar i grästustor.

jag tycker inte jag själv ser bra igenom dom heller, allt blir som en dimma. så jag har som regel att man ska kunde se hästens ögon under huvan... rek jacsons lycra huvor!

Min har alltid haft sin dygnet runt på sommaren! :laugh:

Man ser nästan lika bra med som utan i den (Ja, jag testar alltid! :p:p) och eftersom att hästar har rätt dåligt mörkersende överlag så verkar det som att dom tar det lungt! :laugh:

Liknande trådar

Hästvård Har någon sett en sådan här ljus prick i ögat på en häst? Den sitter långt från pupillen så bör inte påverka synen. Jag vet inte hur...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 385
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 264
Senast: Roheryn
·
Utrustning Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något...
Svar
16
· Visningar
914
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka