Flexikoppel. (Utbruten tråd).

Jag tycker att det är svårt att ta tag i den linan som är i flexikoppel.

Jag har inte jämfört lös och flexi. Jag jämför flexi med vanligt koppel.

Ah, jag gillar inte linorna heller. Tänkte mer på dom som har bredare band.

Jo men jag tänkte mer på ditt uttalande att om man har flexikoppel så kan hunden hur lätt som helst dra ut på vägen och bli mos utan att du kunnat göra någonting(vilken man ju kan). Samtidigt säger du att du går med hundarna lösa på gång- och cykelbanor och jag tycker väl det är ännu större risk att ha dem lösa.

Ah, jag gillar inte linorna heller. Tänkte mer på dom som har bredare band.

Jo men jag tänkte mer på ditt uttalande att om man har flexikoppel så kan hunden hur lätt som helst dra ut på vägen och bli mos utan att du kunnat göra någonting(vilken man ju kan). Samtidigt säger du att du går med hundarna lösa på gång- och cykelbanor och jag tycker väl det är ännu större risk att ha dem lösa.
Mja, det finns ingen lina som folk snubblar över eller trasslar in cykelhjul i, vilket gör det betydligt säkrare.

Dessutom så vet mina att om det kommer någon och de sätter sig i kanten så kommer det massor godis ;)
Mkt smidigt med godismotiverade hundar!

Jag upplever att folk tror att de har kontroll när de har hunden i flexi (rullfunktionen).

Det finns några fleximänniskor i mitt område som när de ska ut med hunden, först trycker på dörröppnaren (som i vissa gamla fastigheter är placerad en bra bit in i porten, ca 2-4 meter in). När dörren öppnas låter de hunden flyga ut genom dörren medans de håller på att ta sig de 2-4 meter till dörren.

Jag tror ingen av dessa flexiägare skulle låta deras hundar springa ut lösa, men flexit gör att det känns som läget är under kontroll.

Av alla jag mött med hund i flexikoppel är det max 1 av 10 som hanterar det på ett vettigt sätt. Finns så många olika galna varianter att jag vet inte vilken som tar priset men högt upp är tanten men 3 rabiata tibbar längst ut i varsitt flexikoppel. Hur tänkte hon "stoppa" sina hundar? (hon hade bara två händer) Annars de som rastar småhundar i flexi (sånt med osynlig lina) på väl trafikerade cykelbanor och låter hunden gå på andra sidan, vill de att hunden ska dö? Det vanligaste är dock en nästintill total oförmåga att vid ett hundmöte få in hunden i en kort lina. Att hunden kommer på inkallning även vid hundmöten bör vara ett krav för att man ska använda flexi i bebyggda områden kan jag tycka.

En stor fördel med ett vanligt koppel är ju att det kan hanteras med båda händerna. Jag tror få klarar att hålla emot en större hund med enbart en hand om hunden verkligen vill iväg. Jag blir allvarligt oroad för mina hundars säkerhet om vi möter större hundar i flexi som helt klart inte lärt sig vettiga hundmöten.

För min del skulle flexi gärna förbjudas bland bebyggelse men jag förstår ju att det handlar om handhavandefel. Skulle aldrig köpa ett själv. Tycker handtagen är otroligt klumpiga och tränar hellre mina hundar så de kan vara lösa där flexi hade varit lämpligt.

Jag gillar flexi! Hatar långlina, så brukar ibland ha mina i flexi. Jätteskönt. Hatar egentligen att gå med mina kopplade öht, så då är det himla smidigt med flexi.

Men det är ju bara att ta tag i kopplet och dra tillbaka precis som ett vanligt koppel. Vill du ha kopplet kort så släpper du ju inte ut längre än du känner dig bekväm med.
Skillnaden är att med ett vanligt koppel eller lina så kan du använda båda händerna, det går inte på många flexi utan att bränna sönder händerna.

Om hundarna sköter sig är väl flexi helt okej men jag tycker det är läbbigt att möta stora utfallshundar i flexi - eftersom ägarna har mycket mindre chans att hålla i hunden plus att jag har sett flexi gå av inne i rullen. Jättekul, not.

Jag är så glad att jag bor i en stad där de lokala ordningsstadgarna sträcker sig typ till att hunden inte får hoppa på folk. Koppeltvång finns det inget. Så nu på sommaren så promenerar vi mkt på gång och cykelvägar där hundarna då kan vara lösa. Kommer det någon gående som ser osäker ut så sätter jag såklart på koppel, men de hinner vara lösa ganska mkt på en promenad.

KL

Jag själv använder inte flexikoppel då jag tycker att det är väldigt svårt att hantera. Är hunden 2 meter framför mig och nosar så kan den enkelt springa 2 meter rakt ut i vägen utan att jag kan göra något. Det är lättare med ett kort koppel tycker jag.

Jag har oxå varit med om att just det har hänt. Då var det en äldre herre med sin tax, jag kom cyklande på grusvägen, ren is i nedförsbacken där jag kom ifatt dem. Och hunden sprang rakt över vägen framför mig. Det var bara att kasta cykeln åt ena hållet och mig åt det andra. Men det var när jag fortfarande var ung, så jag slog mig inte så mkt.

Jag kan oxå erkänna att jag går lite omväg om jag möter någon med flexikoppel när jag har mina hundar med. Vid ett utfall så kan ju bromsen faila och då vill jag ha lite avstånd emellan så att jag hinner få upp en fot eller ett knä.
Så flexikoppel skall förbjudas för att du inte kan hantera dem?

Så flexikoppel skall förbjudas för att du inte kan hantera dem?
Men Vallhund, hur läser du nu? @SiZo skriver inget om att de ska förbjudas, utan enbart att hen inte kan hantera dem. Och att hen har varit inblandad i en olycka där andra inte har kunnat hantera dem. Det känns som om du slåss mot väderkvarnar just nu. Vi är däremot flera andra som tycker att det finns stor problem med folk som inte kan hantera flexikoppel, eftersom det är svårt att sätta ett försäljningsförbud enbart till folk som inte kan hantera dem, så skulle en lösning vara att förbjuda flexikoppel i bebyggda områden/ställen där det rör sig mycket folk. Som sagt använder även jag flexikoppel, men på öppna ytor där jag inte kan släppa min lös för stunden. Bland folk är det koppel som gäller för att jag anser att det är en säkrare lösning och det signalerar även till de jag möter att jag har situationen under kontroll.

Skillnaden är att med ett vanligt koppel eller lina så kan du använda båda händerna, det går inte på många flexi utan att bränna sönder händerna.

Om hundarna sköter sig är väl flexi helt okej men jag tycker det är läbbigt att möta stora utfallshundar i flexi - eftersom ägarna har mycket mindre chans att hålla i hunden plus att jag har sett flexi gå av inne i rullen. Jättekul, not.

Ja alltså jag håller med dig, man ska inte ha flexi och låta hundarna ränna runt hursomhelst. Jag ser det mer som en livlina på en redan ”säker”(man vet ju aldrig) hund och tycker man ska bete sig som om man har hunden lös med inkallning, låta hunden sitta brevid fötterna vid möten/någon ska passera en osv.

Mja, det finns ingen lina som folk snubblar över eller trasslar in cykelhjul i, vilket gör det betydligt säkrare.

Dessutom så vet mina att om det kommer någon och de sätter sig i kanten så kommer det massor godis ;)
Mkt smidigt med godismotiverade hundar!

Fast man ska ju inte låta hunden flänga överallt och blockera vägen bara för att man använder koppel/flexi. Du kan ju säga åt hunden att sitta still vid kanten då med.

Fast man ska ju inte låta hunden flänga överallt och blockera vägen bara för att man använder koppel/flexi. Du kan ju säga åt hunden att sitta still vid kanten då med.
Nej, men min upplevelse är att många som har flexi låter hundarna göra det.

Jag upplever att den gruppen hundägare som använder flexi mest är de som inte har någon större koll på sina hundar.

Det stämmer givetvis inte på alla, men de utan koll märks ju mer. Och jag har aldrig varit med om liknande upplevelser där hunden har vanligt koppel.

Nej, men min upplevelse är att många som har flexi låter hundarna göra det.

Jag upplever att den gruppen hundägare som använder flexi mest är de som inte har någon större koll på sina hundar.

Det stämmer givetvis inte på alla, men de utan koll märks ju mer. Och jag har aldrig varit med om liknande upplevelser där hunden har vanligt koppel.

Instämmer till fullo.

Rätt använt så är flexi toppen! Min chowhane kan inte vara lös, så jag rastar honom i flexi i skogen. Då får han ändå lite mer rörelsefrihet än han skulle ha i ett vanligt koppel. Går jag där det finns andra hundar och människor (i vår skog finns inga andra alls), t ex inne i stan, så använder jag ett vanligt koppel på honom, just för att ha bättre kontroll på honom.

Har flexikoppel vid två tillfällen/situationer.

1) när vi rastar vår hanhund i koppel de perioder det är mycket löptikar i området - de promenader vi inte åker iväg till ensliga skogarna. Då får han ”fara fritt” i flexit och jag upplever inte att han knappt noterar att han faktiskt går kopplad då. (Givetvis får han aldrig fara i kopplet och hälsa på hundar/folk).

2) När kompisen och jag träffas på långpromenad med våra hundar, då måste de gå kopplade första dryga halvkilometern pga folk och bilar, andra hundar osv. Då får de också (förrutom då vid möten igen) ”fara” i kopplen. Resten av rundan är 8 km och där går de lösa, pga väldigt obefolkat på både hundar och folk, i kombination med helt fri sikt, så då hinner man kalla in i lugn och ro om någon skulle dyka upp.

Gillar inte de flexin med smal lina. Vassa om kopplet skulle sno sig runt ett hundben tex...

Jag upplever att folk tror att de har kontroll när de har hunden i flexi (rullfunktionen).

Det finns några fleximänniskor i mitt område som när de ska ut med hunden, först trycker på dörröppnaren (som i vissa gamla fastigheter är placerad en bra bit in i porten, ca 2-4 meter in). När dörren öppnas låter de hunden flyga ut genom dörren medans de håller på att ta sig de 2-4 meter till dörren.

Jag tror ingen av dessa flexiägare skulle låta deras hundar springa ut lösa, men flexit gör att det känns som läget är under kontroll.
Känner så igen 😁😁

Jag använder flexi på min lilla hund när vi är ute i skogen och då på sådana ställen där jag förväntar mig att träffa väldigt få eller inga andra människor. Annars är det vanligt koppel som gäller. Mitt stora odjur kan inte gå fint i vanligt koppel ens. Så han skulle jag aldrig våga ha i flexi :eek:

Men trots att jag själv använder flexi så tar jag ut svängen extra mycket om jag möter hundar kopplade i flexi i tätbebyggt område. Speciellt när hunden är modell stor. Det händer alldeles för ofta att hunden far ut i kopplet och släpar med människan i andra änden. Jag bara väntar på dagen någon av dem tappar hunden.

Jag använder flexi på min lilla hund när vi är ute i skogen och då på sådana ställen där jag förväntar mig att träffa väldigt få eller inga andra människor. Annars är det vanligt koppel som gäller. Mitt stora odjur kan inte gå fint i vanligt koppel ens. Så han skulle jag aldrig våga ha i flexi :eek:

Men trots att jag själv använder flexi så tar jag ut svängen extra mycket om jag möter hundar kopplade i flexi i tätbebyggt område. Speciellt när hunden är modell stor. Det händer alldeles för ofta att hunden far ut i kopplet och släpar med människan i andra änden. Jag bara väntar på dagen någon av dem tappar hunden.

Det är då jag känner flexi är passande, alltså som en ersättning till att en hund inte kan gå lös i skogen men man vill ändå hunden ska få ha mer frihet att kunna gå mer fritt på ens promenad!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka