Fler misstankar om kvarka

Sv: Fler misstankar om kvarka

Vet inte exakt men i närheten av Raudhetta islandshästar va det. I Hällesåker.
För nära mig för att det ska kännas bekvämt:crazy:

Vet inte exakt men i närheten av Raudhetta islandshästar va det. I Hällesåker.
För nära mig för att det ska kännas bekvämt:crazy:

Men hur 17 kan kvarka-bakterier överleva den här kylan? :crazy:

Jag har fått lärt mig att såna här istids-perioder är kanon för att stoppa upp de vanliga smittorna.

Det vet jag inte om det är så att kylan tar kål på bakterierna när det gäller just kvarka. Men det va ju inte 100% bekräftad kvarka.
Först hette det att det va ngn sorts hästhosta. Sen fick vi höra att det va ev. kvarka? Kanske ngt nytt som uppstått.....som "vår" svininfluensa:crazy:

Det är ett islandsstall, samma stallägare som till Eskilsby Gård. (Där jag står med min häst)

Vad jag vet är det bara en häst som efter provtagning visat sig ha kvarka och den hästen mår förhållandevis bra. Självklart är dock båda stallen isolerade, även vi som har hästar på Eskilsby har förbud mot att åka iväg och exempelvis träna/tävla.
(Ni kan läsa mer på stallägarens blogg om ni vill, hon uppdaterar varje dag. http://pernilla.eskilsbygard.se/)

*kl*

Smittoinfo
100108 kl 12.32

Stockholm 20100108

Kvarka
Länsstyrelsen Västra Götaland: 4/1; Misstanke hos hästar i stall i Strekered, Lindome i Mölndals kommun. Prover är tagna och isoleringsrekommendationer är lämnade.
Länsstyrelsen Södermanland: 7/1; Misstanke hos häst i stall i Ekeby, Tystberga. Prover är tagna och isoleringsrekommendationer är lämnade.

Svenska Travsportens Centralförbund
Yvonne Ohlsson
Veterinäravdelningen

Gå in på travsport.se - på startsidan finns en länk till "Smittinfo" . Jättebra att kunna kolla upp vad som "går"!

Det är ett islandsstall, samma stallägare som till Eskilsby Gård. (Där jag står med min häst)

Vad jag vet är det bara en häst som efter provtagning visat sig ha kvarka och den hästen mår förhållandevis bra. Självklart är dock båda stallen isolerade, även vi som har hästar på Eskilsby har förbud mot att åka iväg och exempelvis träna/tävla.
(Ni kan läsa mer på stallägarens blogg om ni vill, hon uppdaterar varje dag. http://pernilla.eskilsbygard.se/)

Fast förbudet att eskilsbyare inte får åka nånstans är inte ett officiellt förbud utan något stallägarn bestämt själv. Det är inte isolerat eller under karantän på order av länsveterinär...

Strekered däremot är ju isolerat.

Senast ändrad:

Sant men det är ju ändå isolerat på hennes order, inga hästar får vare sig anlända eller åka från gården vilket givetvis är bra. :) Kan man göra något för att minska smittorisken så gör man ju det. Vi får hålla tummarna för att kvarkan inte når oss.

Det är Strekereds stallet i Lindome/hällesåker som har kvarka.
Jag står nämligen i närheten av det stallet. Men smittan har inte spridits vidare ännu :)

Hittills är det ju bara en häst i Strekered som visat sig ha kvarka också, hoppas det stannar där. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det verkar som on antalet vargar ökat i västra Nyland. Polisen har tagit emot flera observationer än tidigare, och det har varit fall...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Flera hästar har drabbats av kvarka på en ridanläggning i Ystad kommun. Vilket stall det rör sig om vill dock inte länsstyrelsen berätta.
Svar
0
· Visningar
302
·
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
474
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För första gången på flera år ökar antalet utbrott av kvarka i Sverige. Under första veckan i maj pågår en kampanj som ska bidra till...
Svar
0
· Visningar
275
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama