Fler med Tvekönad katt?

verrdogan

Trådstartare
Har nu haft denna hitte kisse i ca 2 år. Och som ja tidigare berättat så när vi skulle kastrera henne fanns ingen livmoder, men hon ser ut som en tös.
Hur som hellst, så har hon börjat få en liten "fling" Dessvärre med sej själv. Tror att det är hon iaf, som går och markerar i huset. Första gången kanske hon är en hona, sätter sej å kissar lite, går en sväng och kommer tillbaka till fläcken som hane. Ja ni förstår säkert. Hon markerar för att denna hane ska bli intresserad. Men hanen är ju åxå hon.

Hur ska jag få henne till att sluta? Dom andra katterna blir ju säkert åxå sugna på att märka revir när de tror att de finns en grabb i huset. Blir en grymt jobbig rundgång.

Finns det fler som har tveköniga katter eller hört talas om det?

Sv: Fler med Tvekönad katt?

Det är inte en hane med kulorna i ljumskarna då? Kollade veterinären det?

Det är inte en hane med kulorna i ljumskarna då? Kollade veterinären det?

Som jag förstod det så "grävde" Han runt rätt ordentligt i magen för att hitta det ena eller det andra, tycker att han borde kollat det. Hon ser ut som en tös iaf med en liten musidus.
Ska å kastrera den andra katten till veckan, kanske ska be honom kolla efter kularna i ljumsken då, fast de kanske inte är nått som känns?

Fät att hitta eventuella kulor måste man skära i katten och har veterinären reda letat efter dem och inte hittat dem så finns de nog inte. Det skulle vara spännande med ett kromosomtest på din katt. ;)

Du kan ju prova att ge p-piller eller p-spruta och se om revirmarkeringen upphör (p-piller/p-spruta brukar funka för att lugna ner både markerande hanar och honor).

Det verkar ju dock som att h*n skulle behöva kastreras, såvida det inte handlar om UVI.

Många krångliga ord i det inlägget :angel: Kromosom test? Vad är det?:confused:Och UVI?

H*N borde ju inte kuna avla fram ungar som hane iaf, då ena honkatten inte vart kastrerad under hela tiden som jag haft henne.
Men är det då mycket hanhormoner i DET =) så kan de ju vara därför det blir så mycket revir markering

Kromosomtest kan man göra för att se vilket kromosomuppsättning katten har dvs. om den är hona=XX-kromosomuppsättning eller hane=XY-uppsättning. Sedan finns det andra varianter tex. XO, XXY oxh XYXY. Det verkar vara den enda metod som kan hjälpa dig att få veta vilket kön din katt har. ;)

UVI=urinvägsinfektion och det kan orsaka urinskvättande. Kan misstas för urinmarkering ibland.

Får nog helt enkelt göra ett sånt test =) Fast de låter som någonting som ingen vanlig vet gör?
Tycker jag borde märkt någonting om det vart URI, att hon vart dåsig eller något sådant, men de kanske man inte gör.

Nej, veterinärer utför knappast kromosomanalyser själva utan skickar iväg proverna till lab. Fråga veterinären om det är möjligt att göra. Jag misstänker att det inte är ett särskilt vanligt test.

Nej, veterinärer utför knappast kromosomanalyser själva utan skickar iväg proverna till lab. Fråga veterinären om det är möjligt att göra. Jag misstänker att det inte är ett särskilt vanligt test.

Vi kanske blir kändisar jag å Kattis:idea:

Ser hon mest ut som en pojk eller tös? För mej är hon ju en tös eftersom vi alltid trott hon vart det.

Fylle katt:angel:

Gullig katt :d

Jag har haft både tvekönad katt, hermafrodit, och "okönad" katt.

Bågge såg ut som honor och den första kastrerades som hona utan att vet upptäckte något konstigt....
Efter det uppvisade hon alla tecken man kan tänka sej för en hankatt...
Upprepade p-pspritor behövdes för att hon inte skulle kissa.

Efter några år blev hon sjuk i annat, och efter avlivning var både vet och jag nyfikna på vad hon egentligen var och vet öppnade henne....

Gissa vad han hittade.....

1 par testiklar !!!

Många år senare råkade jag ut för att min nya avelshona fortfarande efter 1.5 år såg kattungeaktig ut och aldrig visade löpbeteende....

En test visade att hon bara hade en könskromosom, och alltså aldrig kunde löpa...
Det klassades då som X0a.

Kattan avled drygt 6 månader senare i leukemi pga svagt imunförsvar, så något tjall var det förutom X0andet...

Dessa tillstånd är inte vanliga men dom förekommer.
Uppmärksammas dock mer och mer eftersom vi numera är mer benägna att ta våra katter till vet och fråga varför dom gör si eller så...

Håller tummarna att p-spruta hjälper :banana:

Jag bli snart galen på henne!!!! Nu har hon gått och skrikit i en veckas tid. Hur sugen som hellst. Antar att det är hon som kissar på allt som ligger på golvet.

Vet är på semester och jag vill prata med honom då de va han som öppnade upp henne sist. Så jag vill ha råd om vad ja ska göra från honom.

Men snart blir hon nog bortskänkt till nått forsknings ställe;)

Liknande trådar

Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
Katthälsa Jo, vi har tid till veterinär, men först om två veckor ena katten har börjat tvätta sig så att han nu har kala fläckar på båda...
Svar
13
· Visningar
4 192
Senast: mackan
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Ja, egentligen tycker väl jag oxå att katt- GPS är överkurs, men mot följande bakgrund funderar jag på att skaffa en: Katten Edward...
Svar
4
· Visningar
4 840
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama