Fler flyttfrågor

E

Egonson

Har ringt och kollat med dem som har stallet vi ev. ska flytta till.
Och det verkar jättebra, mycket bättre än nuvarande stallet i flera avseenden, vi vill väldigt gärna flytta dit :d :)

Vi har ett sto och en valack, näst lägst resp. lägst i rang i nuvarande flocken som också består av två andra ston.
Mitt sto är bra kompis med bägge dessa ston, valacken accepterar hon, men är mycket noga med att hålla honom på plats och de är inte "nära vänner" så att de ex. står och kliar varandra eller delar hötapp.

De i nya stallet har fyra valacker, och de vill inte att ett sto ska gå med dem i hagen (?).
Altså måste vårt sto i så fall gå i en egen hage med valacken.
Hur tror ni att hon tar detta med att "mista" halva flocken, sina stokompisar, och endast gå med den ranglåge valacken?
Är orolig för att hon ska må psykiskt dåligt av det.
Vet inte hur hästar reagerar på sådant, har ingen erfarenhet av det :confused: :(
Vet att hästar kan sörja sina vänner, men inte hur mycket eller på vilket sätt de sörjer?

Vad tror ni? Jag kanske är nojig, men man vill ju alltid sin hästs bästa!

Sv: Fler flyttfrågor

Jag tror inte att hästar får psykiska men av att förlora flockkamrater, i synnerhet inte i att förlora någon som är högre i rang än sig själv. Nu känner inte jag ditt sto, men jag tror att det inte bör vara någon fara, då hon själv förmodligen hamnar högst i rang. Kan du inte låta stoet och valacken gå ihop en tid innan de flyttas, för att vänja sig?

Ja, högst i rang kommer hon nog bli mellan de två, ganska naturligt eftersom hon renan ligger över honom.
De går ju redan ihop, men du menar att man låter de bägge gå själva ett tag innan vi flyttar?

Jag tror inte det blir problem alls. Hästar är oftast väldigt anpassningsbara vad gäller flockmedlemmar och rang.

Min häst t.ex är väldigt ranglåg, och nästan löjligt konflikträdd dessutom. Hon har stått i ett stall med endast en häst till, ett 6-årigt sto, om möjligt ÄNDÅ "svagare".

Pinky (14 år då) var alltså tvungen att ta över ledarrollen, och det gjorde hon faktiskt bra. De blev dessutom de allra bästa vänner och var nästan klistrade vid varandra, stod och skrek när man tog ut den andra osv. Det kom och gick ett par andra hästar under tiden, men de hade knappt en chans att komma in i deras flock.

De saknade inte varandra det minsta när jag sedan flyttade Pinky!
Så var det med den kärleken, liksom... :D

Jag hade oxå sådanda funderingar nu när jag skulle flytta mitt sto, hon skulle få gå i egen hage men med massor av hästar runt sig. Hon är van att ha sin lilla flock på 5st och den har varit jätte tajt! Men det funkar kanooon bra! (hon var väldigt hög i rang i tidigare flock). Hon har numer inte så stor koll på alla hästar och har där av lugnat ner sig många kilo :)
Hon kunde stressa upp nå väldans om någon av de andra hästarna lämnade flocken, men det gör hon absolut inte nu! Står tillsammans med ca55 andra hästar, men i egen hage!
Jag skulle nog ha valt att ha valacken och stoet i egen hage om det gick! Minskar skaderisken ialla fall!

Lycka till! :)

Skönt att höra.
Jag tänkte också på det att hon kommer nog lugna sig lite när hon inte behöver passa på alla andra hästar i flocken.
Nu är hon väldigt mån om sina vänner (även om de är mycket högre i rang) och gråååååter när de går utan henne :cry: :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka