Fler än jag som har en häst/ponny

Bison

Trådstartare
som inte tycker om dressyr??
Provade att rida lite dressyr på ridbanan igår på min nya ponny. Han kom in på banan såg sig omkring och till hans stora förskräckelse fanns inga hinder bara sand :eek: Han blev jättetråkig, kändes som jag hade 500 kg irländare i handen. Men det konstiga är att står det hinder på banan och man ska rider fram innan hoppningen då händer det grejjer, han blir jättepigg, lyfter svansen och blir lätt i steget, då är det inga problem att rida öppna, sluta skänkelvikningar mm.
Men utan hinder segade han ihop totalt, vägrade gå på en volt utan att skjuta ut bogen mm.
Det är väl bara att inse att det inte är någon dressyr ponny jag köpt. Men jag ska inte ge, vill ju starta fälttävlan ivår så vi måste träna :D

Sv: Fler än jag som har en häst/ponny

Kan du inte hitta några övningar som han känner igen sig i från hoppningen?

Mkt ökningar, tempoväxlingar m.m sen kan du ju varva med lite sidvärtsrörelser också. Men gör övningar som får honom att vakna till, så att du inte bara sitter och harvar runt. Min dressyrhäst (och även föregående dressyrponnyn) gillade inte heller när man red runt på volt bara, utan jag har hela tiden varit tvungen att aktivera dom, rida serpentinbågar, göra en volt endast när det behövs (när jag känenr att jag börjar tappa iväg baken..) men mest jobba med öppna/sluta då kan ockås får till det böjda spåret.

Sen så rid inte så länge dressyr, utan skritta ut först, ev. ridfram ute.. Sen går du in på dressyrbanan max 20min och sen uit och skritta av. under dessa 20min så får du göra grejjer som han gillar. även om de endast skulle bafra att jobba med temopväxlingar med ökningar då och då.

jag försökte göra det, men han surade ihop efter ett varv, han vill inte gå på banan. Rider min dressyr i skogen istället. Han är välutbildad men han vill bara inte....

aa.. isåfall ere ju jätte bra om du kan rida dressyr i skogen.

Haha, tror jag känner igen detta. ;)

men jag älskar honom iaf, en underbar liten individ med ett stórt hjärta. Jag kan väl inte påstå att jag älskar dressyr, så för oss får räcka bra med "hopp dressyren", men som sagt det skulle ju va kul med fältävlan....

Min ponny är väl inte direkt en dressyrponny...
När jag köpte henne kunde hon inte alls dressyr (gick med huvudet rakt upp i vädret och vägrade ta stöd i bettet).
men hon tyckte inte alls det var kul och då jag oxå tyckte det var tråkit så var det inte så lätt. :crazy:
Hon var inte hoppad så mkt heller men det där med bommar och hinder tyckte hon var kul så jag började med att ha lite bommar eller små hinder framme på banan när vi tränade för att få en ärlig framåtbjudning i henne..
Och det funkade bara bättre å bättre och ju mer hon lärde sig ju mer possetivt inställd till dressyren blev hon. (och även jag)
Efter ett tag tyckte hon även att en tom ridbana utan bommar var roligt.
Nu tre år senare brukar jag fortfarande använda mig av bommar och hinder imellanåt när jag känner att hon behöver tända till lite extra i dressyren. (inte för att hon ska bli piggare, utan för att hon ska tycka att det är lite extra kul)
Det funkar även bra för hoppningens skull då hon kan bli lite för pigg emellanåt när vi hoppar, men har jag då lite bommar ibland även på ett dressyrpass så blir bommarna inte riktigt lika spännande när vi kör markarbete eller hoppar, utan hon har lärt sig att man kan ta det lite lungt över hinderna.

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 378
Senast: em-pirre
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 585
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
H
Hoppning (skriver under anonym nick) Jag har en ponny som jag tävlar i hoppning med. Han är 17 år nu, men mycket sparsamt hoppad och riden. Hemma...
Svar
6
· Visningar
1 716
Senast: Cut3Leo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama