Fleecetäcke eller ulltäcke

Iser

Trådstartare
Jag använder normalt sett inte så mycket täcken och har därav också ganska dåliga kunskaper om dessa.
Jag har ett ofodrat regntäcke, som används sparsamt, men kommer fram någon gång då och då vid busväder.

Jag tänkte dock att det kan vara bra att ha antingen ett fleece- eller ulltäcke hemma också.

Men vad rekommenderar ni? Fleece eller ull? Och vad ska jag tänka på när jag ska ut och investera?

Sv: Fleecetäcke eller ulltäcke

Jag upplever torkegentskaperna som hyffsat lika, ull är oftast tjockare och varmare än fleece, men så klart finns olika tjocklekar och kvalitet på båda. Ska du ha de under ett annat täcke rekommenderar jag ull då fleece är lite elastiskt och lätter kasar bak och stramar över bogen.

Så det beror lite på vad du ska ha de till :) Jag använder båda soter, till olika saker och vid olika temperaturer.

Ull har fördelen att den värmer även när den är våt. Jag lägger på ett ylletäcke om hästen är svettig och regnar det ute vill jag hellre ha ett ylletäcke under ofodrade regntäcken för det blir inte lika kallt om det skulle gå igenom regntäcket. Nu har jag rejäla ylletäcken, inga små papperstunna saker.

Jag hade väl i första hand tänkt att det skulle vara som stalltäcke, t.ex. om hästen är blött och behöver torka till när den kommer in eller om han en dag av någon anledning skulle behöva något varmt när han står inne.

Upptäcker jag att jag behöver något som är lite varmare än det ofodrade regntäcket för utomhusbruk, kommer jag nog köpa ett fleecefodrat regntäcke (låter det vettigt eller?)

Jag är som sagt väldigt dålig på täcken och deras användningsområden, så berätta gärna vilka användningsområden du har dina till.

Ffa är det temperaturen som avgör för mig vilket jag använder, då jag i de flesta fall använder dem i transporten till och från ridhuset. Jag helklipper och då är det för kallt för att åka naken :D
Ska jag ha det under ett annat täcke i hagen av någon anledning tar jag ulltäcke, av anledningen ovan.
I boxen/som pyjamas ar jag fleece, främst för att de är billigare :o Det händer ju att de får fula fläckar som inte går bort i tvätt och då siver det inte lika mycket om täcket bara kostat 200-300. Dock har de speciellt box-fleecear :angel: Fleece går dessutom att tvätta varmare än ull.

Om din häst är oklippt skulle jag välja ett ulltäcke när den kommer in dyngsur, mest för att jag tror att tyngden från täcket hjälper hästen att torka fortare, men så kanske det inte alls är?
Men för ett nattäcke däremot skulle jag välja en fleece, ull kan bli för varmt känns det som.

Fick med både ett ull och ett fleece när ponnyn köptes. Jag använder aldrig fleecetäcket. Ulltäcket är superbra när hon är svettig efter träning och i transporten.
Jag har sällan (läs aldrig) på täcke inomhus om natten men om jag hade det kanske fleecetäcket skulle användas just för att det är billigare att köpa nytt om det blir fult.

Nu i år har ett till ulltäcke med helhals inhandlats just för att jag saknar något om halsen när hon är svettig. Det blir perfekt i transporten på väg hem efter träning osv:)

Har ull till mina hästar främst av 1 anlednig.
Jag får och ger stötar till hästen när jag tar av och på det.

Kram

Fleece skulle jag använda på blöt häst endast för att få den torr och alltså ta av igen efter en stund, inte kasta på en blöt häst och sedan låta den ha det hela natten eftersom fleece blir så kallt när det är blött.
Alternativt fleece som stalltäcke på redan torr häst.

För det syfte du beskriver skulle jag därför satsa på ett ylletäcke. Det täcket skulle jag dessutom hellre än fleece använda under ett regntäcke om det blir riktigt kallt ute.

Investera i ett bra ylletäcke främst och komplettera med ett billigt fleecetäcke om du upptäcker att du behöver det. Fleecetäcken som duger har jag hittat bl.a. på ÖB för 150kr till fullstor häst.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 604
Senast: Stergo
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
488
Senast: Sassy
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka