fleecefodrat regtnställ är det något vi behöver?

ako

Trådstartare
Vad tycker ni om fleecefodrade regnställ? Blir inte barnen för varma i dem? De (kläderna alltså) kan ju knappast andas menar jag.

Vi har en bra vinteroverall (Reima) som inte är jätte, jättetjock, och utan fleecelager emellan tror jag att den värmemässigt funkar bra tills det är dax att att fram vårkläderna (vi har skalkläder från Po P som passar i år med). Jag upplever både skalkläderna o overallen som vattentäta, han har aldrig varit blöt i något av dem, och på dagis hänger även ett "vanligt" tunnt regnställ som reserv.

Vi pratade lite om vad förskolepersonalen önskar att barnen ska ha för kläder och vad de tycker är bra häromdagen, och då talade de sig varma för fleecefodrat regnställ att använda under slaskperiderna under vårvinter och senhöst, och en dag när det var tö härom veckan hade de t o m (helt i onödan tycker jag, men de kanske har bättre koll - de hanterar ju massor av barn, kläder o väder varje dag) krängt på honom regnkläderna utanpå overallen.

Nu funderar jag alltså på om man skulle skaffa ett fleecefodrat regnställ inför vårvintern, men vill höra vad ni tycker först. Jag har kikat lite på Didrikson Boardman, men undrar om det inte blir jättevarmt med fleecebodyn som håller upp byxorna? Annras ser de ju snygga ut - jag gillar det gul/röda setet skarpt.

Vad säger ni andra förresten om vättentätheten hos Reima vinteroveraller o Pops skalkläder? Hyser jag övertro till dem?

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Sv: fleecefodrat regtnställ är det något vi behöver?

När jag jobbade på förskola var fleeceregnställen guld värda, precis av anledningen som förskolepersonalen verkar ha förespråkat.

Vinteroverallerna blir ofta varmare än man tror och står inte emot vätan på samma sätt som ett regnställ - även om de är "vattentäta".

Det andra alternativet blir lager på lager under ett ofodrat regnställ, vilket tar mycket tid att få på alla barn.

Men blir inte barnen "svettfuktiga" under? Det är ju mest tanken på det som hindrar mig från att shoppa loss...

Vi har ett fleece fodrat regnställ från ..... Ja just det;) Det har jag glömt. Lite dyrare märke men helt outstanding! Vår son har aldrig blivit svettig i det. Utan ät lagom varm och alltid torr. Lager på lager blir klumpigt och tidskrävande.

Love it! Vi har ganska slaskiga vårar och höstar här i Umeå och Isak hade jacka och byxor från Lindex för under 400 kronor som var GULD värda förra våren. Använt hur mycket som helst och han har inte varit svettig under utan glad för att rörelsefriheten blir större än med galonkläder på overallen då bara galonisar är för kallt när snön är kvar.

Ella har ju Didrikson Boardman fleecefodrat regnställ och jag är supernöjd. Håller värmen bra ner till -5 och hon har aldrig blivit svettig ( fleece är ju bra på att suga upp fukt ). Hon har det på våren/hösten och har använt det upp till ca +10-12 grader, sedan har vi gått över på skalkläder helt.

Reiman i all ära men i vattenpölarnas rike så måste man nog ha galonisar över när barnen är ute länge och som E sitter i pölarna allra helst :)

Ella har ju Didrikson Boardman fleecefodrat regnställ och jag är supernöjd. Håller värmen bra ner till -5 och hon har aldrig blivit svettig ( fleece är ju bra på att suga upp fukt ). Hon har det på våren/hösten och har använt det upp till ca +10-12 grader, sedan har vi gått över på skalkläder helt.

Kör samma åt Rasmus och det kommer syrran också få.

Aldrig upplevt att det ska bli varmt och fuktigt i fodrade regnställ. Men man slipper de där kalla, ruggiga, råa som blir om man har ofodrade regnkläder och det inte är varmt.

Aldrig upplevt att det ska bli varmt och fuktigt i fodrade regnställ. Men man slipper de där kalla, ruggiga, råa som blir om man har ofodrade regnkläder och det inte är varmt.

Håller med till fullo!! Fleecefodrade regnställ är superbra att ha.

Har använt fleecefodrade regnställ sedan drygt 5 år tillbaka. Sen sonen började klä på sig själv på dagis så har han alltid skippat galonbyxorna och bara tagit på sig overall/termobyxor vilket lett till en blöt och kall kille på dagis. När jag frågat varför han inte tagit på dom har svaren ofta varit att han inte vill vara sist ut på gården. Nu slipper han mitt tjat och kan leka precis som han vill utan att bli blöt :D

Kör samma åt Rasmus och det kommer syrran också få.

Har exakt samma upplevelse som ni både. Har också det setet och det är helt suveränt! Rekommenderas starkt. Aldrig svettigt och helt vattentätt. Kommer också att ha det på lillebror.

Vi har både galonbyxor att dra utanpå overallen när det fortfarande är kallt men ändå blött samt fleecefodrat regnställ vår och höst. Har inte varit med om att de varit svettiga, tror fleecefodret suger upp ev. fukt.

Hugger sista knappen och tackar för alla svaren! Ni har övertygat mig om att fleecefodrat regnställ är en bra- att ha- grej :)!

Jag spanade lite när jag var på stan förut. Kikade mest på Boardman, har nog snöat in på det. Är väldigft fundesam på storlek dock - han är på väg upp på 98 precia, men kan fortfarande ha i princip alla sina 92- kläder, bara något är verkligen urvuxet, så å ena sidan tror jag att 100 blir för stort nu, men det känns ju trist att köpa 90 när han håller på att lämna 92. Ni som har Boardman, vad tycker ni om storlekarna?

Tack, tack :)!

Jag vet inte jag, Ella har 86 och i delade strl 86-92. Hon drar 80 i Didrikson Boardman och det kan hon ha länge till, minst till hösten 2011

*kl*
Vi har reima tecs overall och polarns skalkläder och har aldrig använt galonkläder. Min son ligger och badar i vattenpölar och annat när det finns och han har aldrig varit blöt. Dagisfröknarna har däremot flertalet berömt hans kläder eftersom han alltid är varm och torr. Sen kanske det är bekvämare med galon om det är väldigt lerigt eftersom det går att skölja av lätt, men jag brukar torka av overall/skalkläder med en wettexduk så jag tycker nog inte det varit ett jätteproblem det heller.

kl

Vi är också stora fan av fleecefodrade galonkläder här hemma, har 3 set igång samtidigt för att dottern ska kunna ha både hemma på gården bland djuren och på dagis bland allergiska kompisar, och det alltid finns ombyte. Dottern är varm av sig och svettas lätt, men brukar kunna ha sina fleecefodrade från -5 till +12 kanske, utan att det blir för varmt.

Vi har haft didrikssons tidigare år, i år har vi abeko, märker ingen kvalitetsskillnad men kläderna är lite olika i utformningen. Det allra bästa vi haft har dock varit ett lila set från ÖB, som bara kostade 250kr, tro det eller ej. tyvärr har jag aldrig sett dem ha likadana på senare år.

Ända nackdelen med de fleecefodrade är att när de blir blöta i nederkant på benen och ibland även i nederkant på ryggen i jackan, så torkar de väldigt långsamt. och ska ju inte köras i torkskåp... (här var faktiskt didriksson sämst. De hade nog tänkt vill vad gäller utformningen på benen, och låtit galontyget gå upp ngn dryg dm på insidan för att det inte ska suga vatten. Det låter bra i teorin, men i verkligheten blev resultatet fickor som fylldes med vatten och tog dagar på sig att torka när det var som blötast ute...:crazy:)

Så blir inte vårat boardmanställ i nederkant ( alltså fyllda vattenfickor ), tycker det är smart att ha galon en bra bit upp på insidan och det är aldrig blött som fickor ?

Tycker regnstället torkar hyffsat fort också, fast jag brukar fuska ibland och hänga i torkskåp på mildaste värmen, då är det torrt till nästa utevistelse :)

även vi har ett fleecefodrat, av den anledningen att dagispersonalen ville ha det. har inga kläder i bara galon. när det är mer tort o varmt ute har vi att par allvädersbyxor+ vanlig jacka/kofta som står emot väta(typ i gore-tex eller liknande jag vet inte riktigt vad det är)

Så blir inte vårat boardmanställ i nederkant ( alltså fyllda vattenfickor ), tycker det är smart att ha galon en bra bit upp på insidan och det är aldrig blött som fickor ?

Våran dotter badar kanske lite väl mkt då... :o:D Det blev inte vattenfyllda fickor medan hon var ute, utan det blev mer när de sedan händes upp och vattnet/fukten som ändå blivit i fleecetyget rann nedåt. För att inte tala om hur det blev när vi tvättade byxorna!

Men vi har tvättat dom i maskin och min dotter har badat i dom, fortfarande inga vattenfyllda gömmor i brallans nederkant :D ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka