fleece eller vanliga elastiska bandage vid träning

N

nattis84

Jag har hört många olika åsikter huruvida man ska träna med fleecebandage och då med lr utan paddar. Har oxå hört att man inte alls ska ha fleece utan vanliga elastiska med paddar. Själv föredrar jag fleece; enklare och snyggare..
Tar gärna emot råd och varför man ska välja just det.
Kan tillägga att det är mjukt underlag på utebana och normalt i ridhus...hästen har inga problem med senor lr liknande...
Mvh Nathalie

Sv: fleece eller vanliga elastiska bandage vid träning

oavsett fleece eller elastiskt så gäller regeln att ALLTID - i ALLA lägen, använda padd under som tryckutjämnande. Finns inga fleece lindor i världen oavsett vad som hävdas marknadföringsmässigt, som åstadkommer eller lyckas med att fördela trycket utan en padd under.

för träning är elastiska med padd optimalt. fleece är bara ögongodis -du kan lika gärna ha andra skydd då effekten annat än visuellt är lika med noll förrutom då att de givetvis skyddar vid strykning.

Om du både vill ha ögongodis och nytta kan man ha som jag har, tjocka stötdämade neoprenepaddar med förstärkt insida som man har under löpbandage på travare. De skyddar minst lika bra som vilka skydd som helst. :)

Jag lindar i stort sett bara med fleece då jag tycker det är snyggare och lättare matchat, ibland även med Eskadrons Climatex bandage där padd är under och elastisk linda ovanpå.

Vad du än gör, linda ALDRIG med sk. kombinationslinda där fleece är undertill och elastiskt ovanpå. Fleece kan definitivt inte tryckfördela den elastiska delen.

Jag kör som Nominous; neoprene paddar underst och sedan elastiskt bandage, blir stötdämpande, skyddande och lite stöd.

Fleecebandage använder jag enbart som stallbandage och vid transport till tävling. Och ALLTID med padd under.

Jag är inte jätte kunnig men varför är kombilindor så farliga? Många som använder detta ju?

utan padd under blir varje skarv en tryckpunkt. lägg på elastiskt ovanpå det så har du dig ett riktigt lyckat bandage om du är ute efter ojämnt tryck på senor, leder och ligament.

Om jag använder lindor använder jag alltid vanliga elastiska lindor och paddar under. Fleece har får dålig elastik tycker jag, sitter sämre och är inte lika smidiga som tunnare elastiska, tycker jag. Vad man använder är nog en smaksak. Däremot vill jag inte använda lindor som är väldigt elastiska utan vanliga, "gammaldags" lindor i bomull.
(Har faktiskt aldrig hittat något användningsormåde för fleecelindor för som stallbandage vill jag ha lindor i ylle.)

oavsett fleece eller elastiskt så gäller regeln att ALLTID - i ALLA lägen, använda padd under som tryckutjämnande. Finns inga fleece lindor i världen oavsett vad som hävdas marknadföringsmässigt, som åstadkommer eller lyckas med att fördela trycket utan en padd under.

för träning är elastiska med padd optimalt. fleece är bara ögongodis -du kan lika gärna ha andra skydd då effekten annat än visuellt är lika med noll förrutom då att de givetvis skyddar vid strykning.

Enligt veterinärer som tog upp detta i en artikel (tror det var i Ridsport) för ett tag sedan så blir det ingen stödjande effekt av lindor vid ridning. För att det skulle bli en stödjande effekt skulle man få dra åt så hårt att det skulle vara skadligt i övrigt. De menade att enda vitsen med att linda var att det skulle funka som strykkappor och för utseendet.

ja det är precis det jag skriver : ) Fast jag ser att jag uttryckte mig konstigt. TRODDE jag skrev är nog mera rätt : )
elastiska ger förvisso lite mer stöd än fleece som är helt stumma, men de stödjer inte mer än ngt annat benskydd.

Senast ändrad:

Jag har ALLTID padd under när jag lindar, oavsett material på lindorna.
Elastiska lindor är bättre och ger mer stöd men jag varierar mellan fleece och elastik. Men som sagt, alltid padd under.

Mvh JV

ojj detta visste jag inte vad bra att man fick lära sig detta. då är det alltså bara att kasta kombilindorna och köpa elastiska istället :)
Tack för infon

Åhh.. jag som är så sugen på alla mias rs fleecelindor, så fina färger :) Men då borde det inte vara ngn fara om man använder paddar under?

Fast om lindor inte ger något stöd öht (talar elastiska nu) om man inte drar åt för kung och fosterland, vad är då skillnaden mellan elastiska lindor på en häst, och stödbandage för människor? Stödbandage fungerar ju uppenbarligen för oss människor utan att vi får stas i benen, handen eller var man nu har bandaget.

Eller det kanske inte går att jämföra med tanke på att hästens ben främst består av skelett och senor medan våra till stor del består av muskelvävnad osv.

Bara en liten tanke från min sida.

Jag tror det är stor skillnad på att när vi lägger stödbandage på oss själva så är det på muskler. På hästarna blir det på enbart skelett och senor. Jag tror inte att senorna behöver samma stöd som arbetande muskler. :) Sen att dra åt för det som behövs för att ge ev stöd åt hästben vet alla att det ger tryck på senor. Så det går ju inte.

Åhh.. jag som är så sugen på alla mias rs fleecelindor, så fina färger :) Men då borde det inte vara ngn fara om man använder paddar under?

Så länge du har paddar under är det bara att linda på och vara glad. :D Du får strykskydd och det blir snyggt ;) Slår de på sig hårt är det däremot skydd som gäller.

Fast om lindor inte ger något stöd öht (talar elastiska nu) om man inte drar åt för kung och fosterland, vad är då skillnaden mellan elastiska lindor på en häst, och stödbandage för människor? Stödbandage fungerar ju uppenbarligen för oss människor utan att vi får stas i benen, handen eller var man nu har bandaget.

Eller det kanske inte går att jämföra med tanke på att hästens ben främst består av skelett och senor medan våra till stor del består av muskelvävnad osv.

Bara en liten tanke från min sida.

det lär även vara rätt vesäntlig skillnad på en människa på 90 kg och en 600 kg häst, som dessutom har fyra ben och därmed belastar helt annorlunda. stödet vi pratar om är ju det stöd som ofta marknadsförs som att man kan stödja senor och leder och ligament via en linda, och det kan man alltså inte i någon bemärkelse som på ngt sätt skulle avhjälpa en skada om olyckan är framme, och inte heller kan en linda påverka stötupptagningen i själva benet vid islag av benet/hoven i backen, i rörelsen.

Liknande trådar

B
Hästvård Hej! Min 6-årig ponny har lindriga pålagringar på sina framkotor:cry: Nu undrar jag vad jag ska göra för att underlätta för honom och...
Svar
9
· Visningar
2 028
Senast: EmmaPrahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10