Flaxar med benen!

Terja

Trådstartare
Vad ska jag göra för att sluta flaxa med benen när jag rider lätt? Ytterbenet far och flyger lite som det vill... :(

Har hört att man kan fästa stigbyglarna i sadelgjorden men blir det bättre då man tar bort dom igen? Eller kommer bara problemen tillbaka? KAn säga att jag tippar framåt VÄLDIGT lätt när jag rider lätt.
 
Sv: Flaxar med benen!

tippar oxå frammåt väldigt lätt.... hmmm för att få bättre balans så fick vi sitta ner i traven och då skulle det tydligen hjälpa vad jag förstod men skumpigt blev det får nog mängdöva hemma men om det hjälper mot våran tippning vet jag inte försöker tänka på att dra axlarna bakåt men det e inte alltid så lätt.....
 
Sv: Flaxar med benen!

Ingen annan som vet eller är det bara jag som har det problemet? :(
 
Sv: Flaxar med benen!

På ridskolan fick vi öva på att rida lätt utan stigbyglar för att komma åt det problemet :idea:

Man måste ju hålla om med benen för att komma upp ur sadeln. Kan hälsa att det känns ordentligt i benen efteråt. ;) Slutade med att gruppen började tävla om vem som kunde hålla på längst o ingen ville ge sig. Tillslut fick ridläraren gå in och bryta för att vi skulle kunna gå efter passet. Snacka om att alla såg ut som nyfödda fölungar när vi satt av på slutet :rofl:
 
Sv: Flaxar med benen!

hejsan!
Om du flaxar med benen/ benet kan det bero på att du inte är tillräkligt centrerad när du rider. Försök att kontrollera din sits och känn efter hur du verkligen sitter med jämna mellan rum.
Det bästa är om du kan be ngn kunnig person att titta på din sits och kanske klura ut var problemet kommer ifrån:bow: Lycka till!
 
Sv: Flaxar med benen!

Jag får nog helt enkelt ta ut en kunnig person som kan hjälpa mig. Ska bara hitta någon som vill komma ut.
Tack så mycket!
 
Sv: Flaxar med benen!

Ingen som har lite fler tips? jag har nämligen samma problem, men inte möjlighet att rida för instruktör nu...
Tror dock att mitt problem är att jag tar stöd i stigbygeln när jag ska "upp" men vet inget annat sätt :cry:
Hur rider man lätt ?:o:confused:
 
Sv: Flaxar med benen!

Mitt bästa tips är att du tränar på att stå i lätt sits i traven.

Utan att hålla balansen i tyglarna.

Du kan även träna på att rida lätt med två steg uppe ur sadeln, ett steg ner, två steg uppe.
 
Sv: Flaxar med benen!

innan ni travar så skritta på längre tygel och släpp stigbyglarna och rulla fötterna runt runt, skaka benen så att ni inte har några spänningar alls kvar i benen, knäna och vaderna och vristerna ska nu vara helt avslappnade, känn nu i höften att ni harmoniskt gungar med i hästens takt och i under kroppen finns inga spänningar, tänk nu att ni har en gylf i byxan och att ni drar upp dragkädjan ( alltså magen) och bli stadiga i hela bålen, men glöm en att andas och följ varje rörelse hästen tar, dra nu axlarna lite bakåt och ihop känn tyngden i axlar och armbågar, ta nu tyglarna och ha en buren hand och följ med i hästens skritt takt med handen hela tiden så att inga spänningar finns i armar axlar armbågar eller i handleder, blicken, titta nu rakt fram och inte på hur fina era hästar är ;) få känslan i kroppen av att ni är kungar som rider fram hästen.

Ta nu och sätt fötterna i stigbyglarna, de kommer antagligen känns korta, läng då något hål. ta fram hästen i trav men låt den inte springa förbi bettet utan energin ska komma från bakbenen genom din kropp och där finns nu energin och endast du kan släppa fram hästen i olika travtakter nu. lyft höften fram inte upp utan fram och titta dit ni ska och rid lätt, när ni känner att blicken är bra och höften går fram och tillbaks så känn nu så ni inte vinklar tån utåt och spänner knäna och vristerna, utan är avslappnade.

Såååå detta tränar jag på ;) är svårt med all info i början men börja med några små saker och när de sitter och man gör dom av sig själv så ta till lite nya delar. jag brukar i början av passet oxå ibalnd blunda några steg för att kunna bli ett med hästen ;)

det är ju egentligen bara en rörelse men isärplockad i små delar ;) hoppas jag inte lät för flummig ;)
 
Sv: Flaxar med benen!

jag flaxade väldigt mycket med benen innan, det var då mest sadelns fel :p den låg i bakvikt och gav mig en dålig sits. fortfarande nu när jag rider i sadlar som inte riktigt passar mig få far ena benet lätt lite som det vill.
men jag tränade mycket genom att rida barbacka, mycket fältsits och mycket nedsittning i traven. allt för att få en stabil skänkel innan jag rider lätt.

jag knep mycket med knäna innan också vilket gjorde att mina vader blev ostabila, så genom att rida mycket arbetstrav med nedsittning och slappna av i knäna så fick jag en mycket bättre sits och stabil skänkel. blev också longerad utan stigbyglar och bara tränade på hand position, sitta rakt över hästen inte knipa med knäna och bara följa med och slappna av.

tog en si så där 3-4 år att lära om bara :D
 
Sv: Flaxar med benen!

Som nån annans skrev så kan det bero på att du kniper med knäna. Prova att slappna av i dina lår och knän. Stabiliteten ska ist komma längre ner i benen. :)

Som du sa själv kanske du sitter dåligt i övrigt, att du tippar fram. Jobba med det oxå :) kanske be någon filma dig?
 
Sv: Flaxar med benen!

Ett vanligt fel många gör är att tänka att de rider lätt med knäna, att de ska ställa och sätta sig genom att böja knäna, som om man satt i en stol. Gör man så så blir skänkeln gärna flaxig och man tippar framåt, för man hittar ingen bra balans. Istället ska man tänka att det är höfterna som rider lätt, att det är höftleden som öppnar sig (man skjuter fram bäckenet och reser sig på så vis ur sadeln) och sluter sig (man slappnar av i bäckenet och sjunker ner i sadeln igen).

Ett smart knep är att, i skritt till en början, träna på att stå upp i sadeln. Du ska stå upp tills du hittar den plats på skänklar och bäcken där du känner att du kan stå utan större ansträngning under en längre tid. Det kan vara JÄTTEklurigt om man har ostabila skänklar men man får experimentera. När man hittat platsen så sätter man sig rakt ner i sadeln igen. Då sitter du med största sannolikhet i en perfekt lodrät sits, förutsatt att du har dressyrläder, och när du sedan ska rida lätt så vill du resa dig till den där punkten då du hade god balans. Kan vara smart att prova att stå upprest även i traven först, men det är ett riktigt eldprov, väldigt klurigt innan man hittar rätt ;)
 
Sv: Flaxar med benen!

*KL*

Man ska tänka på att ha vikten i hälen. Många säger att man ska ha vikten i stigbygeln, och det stämmer ju rätt så bra sådär teoretiskt, men när man ska förklara rent praktiskt så blir det mer pedagogiskt och enklare att säga att man lägger vikten i hälen. Med vikt i hälen blir hela benet stabilt och stadigt, vilket innebär att hela sitsen också blir stabil och stadig.

Däremot ska man ju inte glömma att man måste ha muskler för att rida. Otränade ryttare får aldrig samma stabilitet som en vältränad ryttare får.
 
Sv: Flaxar med benen!

Man ska tänka på att ha vikten i hälen. Många säger att man ska ha vikten i stigbygeln, och det stämmer ju rätt så bra sådär teoretiskt, men när man ska förklara rent praktiskt så blir det mer pedagogiskt och enklare att säga att man lägger vikten i hälen. Med vikt i hälen blir hela benet stabilt och stadigt, vilket innebär att hela sitsen också blir stabil och stadig.

Tänkte säga samma. Kan fortfarande ha problemet ibland att jag råkar "ställa mig på tårna" i lättridning (vilket har gjort för mig att underskänkeln fladdrar), men direkt när jag kommer ihåg hälarna brukar det bli bättre. :)
 
Sv: Flaxar med benen!

Tänkte säga samma. Kan fortfarande ha problemet ibland att jag råkar "ställa mig på tårna" i lättridning (vilket har gjort för mig att underskänkeln fladdrar), men direkt när jag kommer ihåg hälarna brukar det bli bättre. :)

Tack !! Ganska säker på att det är där mitt problem kommer ifrån :-(
Ska ta en lektion i sitsträning nästa :-)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 272
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp