'Flax-anlaget'?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare belize
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 657

belize

Trådstartare
Jag är rätt usel på det här med färger förutom att jag har koll på hur de vanligaste färganlagen nedärvs så nu har jag en fråga till er mer kunniga.

Vi har en avkomma hemma som är 'fux med flax', dvs fux med riktigt ljus man och svans. Han är e. Briar undan ett brunt sto utan 'fuxar med flax' så långt bak i stammen som jag vet (e. Parant u. Soraya 16231 e. Indus u. Zaida 11660 e. Chagall - Qantas xx - Biarritz (+11 kända till) ), har dock bara koll på färgerna på de första leden och då inte på alla.

Är nu nyfiken på hur 'flax-anlaget' (om det nu finns ett särskilt sådant) nedärvs? Är det kopplat till fuxanlaget som sådant och sedan är dominant så att tex. moderns fuxanlag hade ett flaxanlag kopplat till sig, eller för den delen recessivt och att Briar också har ett således *spekulerar vilt*? Han har ju trots allt lämnat en hel del 'fuxar med flax'?
Dock har stoet en syster (fast e. Martini) som också lämnat en flax-avkomma men tillsammans med Beach Boy, fast e. honom har jag också sett fler avkommor med flax så...

Nu blev detta minst sagt snurrigt men min fråga är alltså:
Hur nedärvs 'flax-anlaget' och är det ens ett eget anlag? Hur fungerar det egentligen :D ?

/belize - nyfiken

Sv: 'Flax-anlaget'?

flaxanlaget är recesssivt och syns alltså bara Om hästen är fux och har anlaget i dubbel uppsättning. Det kan dock alltid följa med "osynligt" genom hu rmånga generationer som helst.

Para två fuxar med flaxanlag, dvvs ljus man och svans, och du får garanterat en fux med ljus man o svans..

tillägg: Eftersom ditt sto ÄR fux med ljus man och svans så innebär det alltså att hon har fått ett fuxanlag och ett flaxanlag från vardera föräldern.

Senast ändrad:

Aha! Tack för snabbt svar!
Då var alltså teorin om recessivt rätt.
Nu har jag stillat min nyfikenhet! :D

Följdfråga förresten: Hästen ifråga föddes som mörkfux (vilket också står i passet :crazy: ) men skiftade på våren som ettåring färg snabbt och rejält, först till ljusfux och sedan på hösten kom flaxanlaget fram. Låter helskumt men så var det. ID-kontrollanten på 3-årstestet konstaterade liksom vi att han ju onekligen har flaxanlag och idag inte är mörkfux på långa vägar... Hon tyckte dock att vi inte behöver bemöda oss att ändra förrens/om det blir aktuellt med FEI-pass och samma sak har de ID-kontrollanter vi träffat på både innan och efter det sagt.
Är detta vanligt? Att flaxanlaget inte visar sig från början menar jag? Onekligen trassligt för ID-kontrollanterna i så fall... :crazy:

Fast detta är en valack men det spelar ju ingen roll ;)

Följdfråga till: Kan en häst bära på flaxanlaget men utan att bära på fuxanlaget? (och att det således inte visar sig förrens tidigast 2 led senare om man 'korsat rätt' dvs - rent teoretisk fråga alltså, det var intressant det här :D).

Och ytterligare en följdfråga: Ni som har bra koll på äldre hingstars färger! Varifrån komemr flaxanlaget på moderns sida? Någon som vågar sig på en gissning?

belize skrev:
Följdfråga till: Kan en häst bära på flaxanlaget men utan att bära på fuxanlaget? (och att det således inte visar sig förrens tidigast 2 led senare om man 'korsat rätt' dvs - rent teoretisk fråga alltså, det var intressant det här :D).
JA.
precis som en fux man bära eller inte bära agutianlaget, dvs det anlag som styr huruvida den svarta hästen förblir svart eller tänker bli brun i stället...

Flax = engelska ordet för lin. En "flaxen" är en "lintott" alltså;) Inte så svårt längre va?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka