Flätat svans på tävling

P

Punkity

Mig veterligen får man inte ha flätad svans när man tävlar dressyr, ändå har jag sett en hel massa ekipage på tävling idag som startat med flätad svans och inte fått tillsägelse. Kan det ha varit för att det bara var lokaltävling? Å andra sidan är regler regler. Under min ponnytid fick man inte ens ha kvar den röda rosetten i svansen under själva programmet, och absolut inte en fläta! Får man ha fläta nuförtiden?

Sv: Flätat svans på tävling

Ja det får man (om TR inte ändrats senaste åren)

Nirak

Lägger till fråga: visst får man fortfarande inte ha röd rosett på tävlingsbanan?

Jag tror du minns fel. Så vitt jag vet har det aldrig varit otillåtet att ha fläta i svansen. Titta på gamla bilder från ex sjuttiotalet så ser du nästan alltid flätade svansar. Och på åttiotalet så vet jag säkert att det var tillåtet. Men det är kanske ännu längre tillbaka som du menar?

Så flätade svansar är som sagt är tillåtna, och det är fortfarande så att du inte får ha "sparkrosetterna" inne på banan.

Nu finns ju dock TR på nätet så det är bara att gå in och kontrollera om det är något man funderar över! :idea: http://www2.ridsport.se/files/{1EA5AC92-7876-40DC-A140-2BB2B5DB7035}.pdf

Moment 224 behandlar flätor i svansen

Nä, så gammal är jag inte riktigt ^^

Tänkte kolla TR eftersom jag blev så förvånad, vi fick stränga order om att inte ha fläta när vi var små (innan man fick ta eget grönt kort).

Jag har sökt på nätet och där står det att man INTE får ha men enligt TR II får man ha, så jag antar det är okej :)

Jag minns också detta från att jag var yngre, (någon gång på mitten av nittiotalet) men det verkar ju inte ha stämt då. Dock tävlade jag inte på den tiden så det var aldrig nåt problem.

när jag tävlade som mest, dvs slutet av 90-talet/början av 2000-talet var det inte tillåtet att ha fläta i svansen. Ändrades för några år sedan

Hej,
jag är också säker på att man int fick fläta svansen när jag höll på, också runt mitten av -90talet.
Kul att det ändrats tycker jag, eftersom då slipper man klippa på sidorna för att få en smal profil längst upp :)

Jag slutade att fläta svansen så sent som förra året, så ja det får man. Däremot så står det i TR att man inte får ha rosett, lössvans eller liknande.

Varför får man inte ha kvar den röda rosetten i programmet? Känner som att jag def kommer glömma plocka bort en sådan :o

Jösses, man blir dessutom utesluten om man missar det! (enl TR 2008) Måste verkligen memorera det där alltså.

Senast ändrad:

Varför får man inte ha kvar den röda rosetten i programmet? Känner som att jag def kommer glömma plocka bort en sådan :o

Jösses, man blir dessutom utesluten om man missar det! (enl TR 2008) Måste verkligen memorera det där alltså.

Ja det är ju jäkligt dumt, eftersom det är en säkerhetsfråga.
Precis som att dressyrhästar inte kan sparkas :S Vem stör det egentligen om man tävlar dressyr med ett band i svansen liksom :/

Det är väl bara nyligen som man får fläta svansen på stor häst!?! När jag tog grönt kort(mitten på 90-talet) så fick ponnyerna i stort sett se ut hur som helst men stor häst fick inte ha flätad svans och färgen på gummisnoddarna skulle ha samma eller liknande färg som manen!! Alltså man fick inte ha vita snoddar på en häst med svart man... Tycker ju själv att det är skitsnyggt med en snyggt flätad svans och vita snoddar i svart man:love:

Ja det är ju jäkligt dumt, eftersom det är en säkerhetsfråga.
Precis som att dressyrhästar inte kan sparkas :S Vem stör det egentligen om man tävlar dressyr med ett band i svansen liksom :/

Ja tänk om berörd ryttare glömmer häfta på rosetten igen efteråt (överlycklig av en bra ritt eller dyl) och hästen fortf är på sparkhumör.

Jag är inget fan alls av hästar som slår, jag tycker man som ryttare ska/kan ta det mesta ur dem, men man ska ALLTID ta det säkra före det osäkra oavsett om hästen har det "i" sig. Man kan ju heller inte öva på lite mer stressade situationer med nya hästar om man aldrig kommer ut.

I mitt fall så har jag en unghäst med hästfobi så jag vill ju bara att de ska hålla mer avstånd än normalt de första gångerna jag är ute tills han vant sig vid tävlingssituationer. Och jag kommer försöka ragga upp gruppträningar hemmavid först såklart :) Och han blir heller inte bättre av att ha gått mkt så jag får nog hänga på rosetten efteråt till avtravningen (ytterligare ngt för mattes förvirrade hjärna att komma ihåg :o).

kl
lite OT
Men hur kan man signalera att man har hingst.. om nu ngn missar att det brummas:D?

Liknande trådar

Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: Amanda_F
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 660
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar