Fläta pannband

Sv: Fläta pannband

Jajamensan du förstod rätt :)

Detta är det enklaste sättet tycker jag.

Material: ett pannband, ett band som är 3mm och två som är 12mm (2 meter av varje band).

Först flätar du med de två breda banden som vanligt när man gör hajtand fläta.

Bild 1: limma dit det smala bandet på baksidan av pannbandet (på samma ställe som jag, fast ja tejpade fast under tiden som jag visade)

Bild 2:
Vänd sedan på pannbandet och börja "snurra" i kanterna på varje tagg.

Bild 3:
Här vänder jag på pannbandet så att jag ser exakt vart bandet hamnar.

Bild 4:
Nu har jag kommit en bit.
Fortsatt likadant tills du kommer till sista taggen, klipp av och limma dit.
Gör likadant fast åt andra hållet.

Bild 5:
Färdigt!

I denna flätning behöver man:
Pannband, två olika 12mm band och ett 6mm band (ca två meter av varje).

Bild 1:
De ja tycker är enklast är att först ta de breda bandet man vill ha mest av längst bak. Sätt sedan det andra breda bandet över det första och redan det smala bandet över de båda fast längst ut i någon av kanterna.

Bild 2 & 3:
Fläta på som med vanlig hajtand flätning. Tänk dock på att det smala bandet alltid ska vara längst ut i kanten hela tiden. Annars blir mönstret ojämnt.

Bild 4:
Nu har jag kommit en bit, och man börjar se mönstret. Fortsätt likadant hela tiden (slarvade lite där med mönstret men fixade till det sen).

Bild 5:
En närbild på mönstret på det färdiga pannbandet.

Bild 6:
Här är en hel bild på hela pannbandet när det är klart :)

Hoppas du förstod beskrivningarna!

Andra metoder;

Bild 1:
Diamant flätning. Går att göra i 2-4 färger.

Bild 2:
Fyrkants flätning. Går att få 2-4 rader i 2 färger. Med detta flätnings sätt kan man fläta bokstäver och mönster (bara med 4 rader).

Bild 3:
Hajtand flätning med tre färger med den tredje färgen endast åt ena hållet.

Bild 4 & 5:
Annat pannband gjort med beskrivning 2.

Tack så mycket för dina beskrivningar! :D Jag tror att jag använder mig av första sättet du visade, känns som att det blir enklast att börja med. :)

Ja det tror jag med :).

Faktiskt när ja gjorde både mitt första och andra pannband (det andra ja gjort är det svart-röd-guld som visats tidigare) så gjorde ja med beskrivning två. Satt i säkert 2-3 timmar vardera på de pannbanden men nu tar det ca en halvtimme med rosetterna inräknade ;)

[Bild 1:
Diamant flätning. Går att göra i 2-4 färger.

Bild 2:
Fyrkants flätning. Går att få 2-4 rader i 2 färger. Med detta flätnings sätt kan man fläta bokstäver och mönster (bara med 4 rader).

Snyggt! Har du någon beskrivning på Diamantflätningen och Fyrkantsflätningen? (eller finns någon bra länk?)

Diamant flätningen finns beskrivning av i sy tråden någonstans :p. Men hittar du den inte kan jag visa med bilder.

Fyrkants flätningen är inte svår. Först limmar man fast 2 eller 4 band längs med pannbandet (limma bara ca 1cm i början). Sen tar man en annan färg och limmar dit den på baksidan och sen börjar man snurra det bandet runt pannbandet. När det är dags för rutorna så tar man bara det bandet man snurrar med över varannat och under varannat band som ligger mot pannbandet och sen blir det rutor :).

Förstår du inte kan jag visa med bild.

Diamant flätningen finns beskrivning av i sy tråden någonstans :p. Men hittar du den inte kan jag visa med bilder.
Jag letar, men beskrivning med bilder får du gärna lägga in ändå. Lättare att förstå när det finns bilder också.
Fyrkants flätningen är inte svår. Först limmar man fast 2 eller 4 band längs med pannbandet (limma bara ca 1cm i början). Sen tar man en annan färg och limmar dit den på baksidan och sen börjar man snurra det bandet runt pannbandet. När det är dags för rutorna så tar man bara det bandet man snurrar med över varannat och under varannat band som ligger mot pannbandet och sen blir det rutor :).
aha! ja det var ju rätt enkelt. Måste jag prova.

Det är en beskrivning med bilder där :).
Den är säkert bättre än ja kan göra då det va ett tag sen ja flätade just den flätningen :p.
Men ja kan försöka göra en bild serie där jag visar hur jag gör.

kl

Måste bara visa dagens terapiarbete. ;)
Det var över ett år sedan jag flätade pannband senast så jag var lite ringrostig. Men men.
32553165.jpg

Tanken är att det ska sitta på frieserdamen jag rider. :)

kl

Har flätat ltie pannband själv, det är jättekul! Och jag tycker det är kul att göra olika som matchar olika outfits :p Tex flätade jag blå/gul/silvriga till hela vårt teamchasinglag :D Har ni tips på var man kan köpa lite glittriga band? Har letat massor men hittar inga...

Det guldfärgade bandet jag använde är i och för sig inte glittrigt utan mer metallic. Men det köpte jag på panduro. Sedan kan jag tipsa dig om att kika in i små sybehörsaffärer. Där kan man göra fynd och hitta fina band. Jag tror faktiskt att jag såg glittriga band hos damen jag besökte idag. :)

Uppdaterar mitt förra inlägg lite med ny bild. Jag har tråkigt + hade lite bandrester över så det blev rosetter också. ;)
32553217.jpg

Ja, vi har en sybehörsaffär här i stan (visserligen rätt stor..) men där har jag köpt band till mina. Finns många roliga att välja på! Blev så inspirerad av den här tråden igår morse så jag åkte direkt och köpte band och satte mig och flätade. Igår var jag där igen och flätade ett till, denna gång i mörkblått sidenband+silverfärgat band+ljusblå smalt sidenband. Igår flätade jag med 10 mm, det blev för smått tyckte jag, och idag fick jag bara tag på 15mm vilket blev lite stort..
Terapi :D

sdc11886_156222225.jpg

Det första jag gjorde, inte helt nöjd. Det sitter gamla fästen för strasstenar under som stör lite tycker jag. Och jag vågar inte ge mig på att göra rosetter!

Japp, banden stannar där.
Jag limmar mina i båda ändar, sen flätar jag hårt så dom rör sig inte alls

Ja de på panduro har jag oxå använt, men de finns ju bara i 3mm :( Skulle vilja ha 12mm som är metallic liksom :D Har stoff och stil ett stenkast bort, tänkte åka dit och kolla igen, sist jag va där hade de inte så mycket, många fräcka band, men inte mycket man kunde använda till pannbanden :( Men det kanske har ändrat sig! :D

12mm metallic har jag hittat på tradera, både silver och guld. Det var visserligen några år sen nu, men den som sålde kanske håller på fortfarande.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 425
Senast: Amha
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 765
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 655
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 349
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka