Flaskbarn, smakisar och gröt

Sandra78

Trådstartare
Försöker läsa på om det här med smakportioner och gröt, men kommer bara till meningen "helamning rekommenderas i sex månader". Nu är dottern bara delammad i några veckor och därefter har det varit ersättning som stått på menyn (Babysemp 1 Lemolac).
Så, hur har ni gjort med era små som ätit/äter ersättning, när har ni infört gröt och smakportioner? Hur har ni gjort med övergången till steg 2 av ersättningen?

Sv: Flaskbarn, smakisar och gröt

smakportioner innebär ju att det är rätt små portioner - inte en hel måltid. Så ersättningen får hon ju som vanligt.

Min dotter började äta ersättning på kvällarna när hon var 3 månader för att försöka få henne mer mätt = inte äta 700 gånger / natt.
Vi blandade 50/50 när vi skulle byta.

Hon började äta lite smått när hon var 4 månader, banangröten var suuuuuperpoppis och hon kunde äta hur mycket som helst om hon hade fått :D
Så det var ju naturligt för oss att ge henne gröt på kvällen eftersom hon ändå fick ersättning då.

När man börjar med smakisar är det en fördel om man gör det på förmiddagen eftersom de flesta barn är pigga och utvilade då.

Övergången till steg 2 ersättning har vi gjort rakt av och sedan följt rekommendationerna för amning fast vi gav ersättning. Började introducera smakportioner ( någon sked ) när dottern var kring 6 månader.

Båda mina barn är helammade och därefter delammade (till 2 mån och 3,5 mån). Sen bara ersättning.

Båda två fick börja med gröt vid 4 månader och sen olika grönsaker/rotfrukter.

1:an ville ha ersättning till 8 månader ungefär. Minsta är bara 5 månader och kommer få så länge hon vill.

Här (bor inte i sverige) är indelningen åldersmässigt på ersättningen lite annorlunda än i Sverige så din andra fråga kan jag inte svara på.

Jag har aldrig ammat, selma Hr bara fått bröstmjölk urpumpad i flaska och ersättning som sista mål innan nattning för att sova bättre.

När hon vr tre månader slutade jag pumpa ut, efter 4 mjölkstockningar med hög feber på 2 veckor. Då fick hon bara ersättning semper 1, när hon var 4 mån så bytte vi till semper 2 rakt av och började introducera smakisar och gröt. När hon var 6 mån började vi med mild välling och hon åt 2 mål om dagen. Selma har alltid gillat att äta, så vi har aldrig haft problem med mat, pepparpeppar.

Tack för svaren! Dottern är nu tre månader och jag tänkte att om ca 2 veckor börja blanda upp med Babysemp 2, i och med att hon tycks ha ärvt min känsliga mage (som tack och lov växte bort, numera tål jag allt!) så vill jag ta det försiktigt.

Hon äter idag sista målet vid 21, och sedan vaknar hon vid 2-3 och är hysteriskt hungrig och samtidigt jättetrött (har försökt väcka henne vid 24 för att ge henne mat men då blir hon bara arg). Så min tanke är att man ska kunna fylla på med gröt på kvällen så att hon inte är så hysteriskt hungrig, även om hon säkert kommer att vilja ha en slurk mat nattetid då också. Naturligtvis inte en hel portion till att börja med.
Kan i och för sig tänka mig att Babysemp 2 är något mer mättande, så hon kanske är lite mer "lagom" hungrig då på natten.

Smakisar visar hon redan intresse för, hon älskar att suga på skalade gurkstavar :d Men hon får nog hålla sig till det ett tag till, sen när hon kan börja sitta med oss vid bordet blir det ju mer naturligt att hon också ska smaka nåt.

Hur tycker ni det låter?

Liknande trådar

Gravid - 1år Melwin snart 3½ månad äter ersättning, gjort sen han titta ut i princip. Vi har egen brunn, men med tjänligt vatten (godkänt öven för...
Svar
14
· Visningar
1 130
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka