Flaska till föl!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
T

timmona

Är det någon som vet var man kan köpa en nappflaska till föl eller det går lika bra med en till bebisar. Tänkte vara förberedd i fall att.

På Granngården kan du köpa lammnappflaska, funkar bra till hästar med. Problemet med flaskor till bebisar är ju att de har för kort napp. Djur har oftare längre spenar! :)

Jag var där idag men dom rekommenderade inte lammnappflaska för nappen var för liten. Men dom har kanske fel.

Den nappen som satt fast på lammnappflaskan var lika liten som på en till barn, men dom hade andra nappar i en påse som var större. Då kan man kanske köpa dom och ha de till en petflaska. Tack för rådet.

Då vet de nog inte vad de pratar om! På min lammnappflaska var inte nappen för liten i alla fall! Köpte en som rymmer o,5 liter och nappen är ganska avlång. Flaskan är mjölkaktigt vit. Kolla igen! :)

Den jag titta på var och också mjölkvit men den rymde en liter och hade en rosa napp som inte var större än en till bebisar.

Tror inte storleken på nappen spelar så stor roll egentligen.
Jag har en vanlig babyflaska men har köpt till en extra napp med stort hål för för "grövre" vällingsorter.
Och det är det som egentligen spelar roll, hur stort själva hålet i nappen är...

Säjer som Cesam!
Förra året använde jag en vanlig bebisnapp o flaska till ett av fölen. Det gick utmärkt. Såg till att hålet var tillräckligt stort. Använde en för tjockare välling runt hål ej skåra. :D Min ett åring däremot muttrade en del över att behöva dela med sig av de dyrbara flaskorna :D

Jag använde också en vanlig nappflaska med lite större hål. Funkade bra. Finns kanske bättre lösningar men min flaska dög fint till att rädda livet på mitt föl, som inte ville stå och inte heller dia... Tur att jag var förberedd! Vet inte hur lång tid ditt sto har kvar men köp hem en flaska snart ifall du hamnar i min sits. Lycka till med allting!

Det är uträknat till den 28 april så det är nog dags att köpa hem en flaska. Då får det nog bli en flaska för spädbarn, eftersom den dom hade på granngården var en 1 liters flaska. Jag tyckte den var rätt så klumpig att hålla i. :confused:

hejsan. mitt ardenner sto är uppfödd på nappflaska. hennes mamma dog när hon var tre dygn gammal så det var bara att mata henne.
till henne så hade vi nappflaska som man har till kalvar och sen så fick hon mjölersättningen kalvolac rekomenderat av vetrinären, som finns att köpa på granngården. nu är hon fyra år och ska om en månad till att föla själv.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
815
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
683
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 537
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben