Flåsande katt, hjälp

N

nin1

Jag satt inne i mitt rum och hörde plötsligt min katt ligga ute i hallen och jama på ett väldigt konstigt sätt jag nog aldrig har hört från honom förut. Jag började undra och gick ut och såg att han liksom hade kollapsat under en pall och låg och tjöt. Först trodde jag han hade fastnat, men när han rörde lite på sig insåg jag att de inte var de.
Jag pratade lite med honom och strök honom tills hans tystnade, sen lirkade jag fram honom. Då började han flåsa som en hund och blev helt slapp i hela kroppen. De skrämde jag mig, jag trodde nästan att han var döende. Insåg att de kanske var överhettning (fast att han är innekatt) och strök på lite svalt vatten på hans huvud. Efter ett litet tag slutade han flåsa och då lyfte jag upp honom och satt med honom i knät tills han verkade kvickna till och då ålade han sig ur och gick iväg och la sig. Sen gick han omkring ett tag, tvättade sig och gick sen på toa. Nu ligger han i hallen som om inget hänt.

Vet nån om de var överhettning eller något värre? Var väldigt nära på att ringa veterinären.

Sv: Flåsande katt, hjälp

Jag skulle ringa vetrinären ändå och höra mig för, för att vara på den säkra sidan.

Normalt beteende är det ju inte, så tycker du om din katt beställer du en tid hoss vetrinären för provtagning för att utröna vad som är fel. Kanske fick katten ett ep anfall?

Om katten mår bra nu hade jag väntat med veterinären. Förmodligen var det en reaktion på värmen!

Ett tips är att lägga isbitar i vattenskålen, då leker de gärna med dem och kyler tassarna och förhoppningsvis dricker lite mer också.

Är det riktigt varmt och katterna verkar må dåligt så sveper jag in dem i blöta handdukar eller duschar av dem för att få ner kroppstemperaturen.

helt ärligt så är ju katter inte djur som brukar bli påvärkade av värme alls. Om de nu inte är väldigt över viktiga.

Kan de väl visst bli?! De flämtar med öppen mun som hundar när de är för varma. Och mina är allmänt slöa och diabeteskissen matvägrar vilket inte är så sådär jättebra med tanke på insulin och inställningar.

Kan nog mycket väl vara så att katten i fråga blev för varm. Om den inte har några andra medicinska förevändningar sen tidigare förstås. Om allt verkar bra med katten nu skulle jag avvakta att kontakta veterinären. Men som alltid, bra att ha lite koll ett tag framöver på andra konstiga beteenden.

helt ärligt så är ju katter inte djur som brukar bli påvärkade av värme alls. Om de nu inte är väldigt över viktiga.

Min katt och alla katter jag känner blir påverkade av värmen. Det är väl lika jobbigt med den här hettan som för oss?

Jag brukar blöta en handduk o svepa in katten i en stund, o speciellt fukta tassarna med handduken. Brukar ta svalt vatten på den o lägga på golvet, o så ställer jag katten där en stund. Eller så får hon sitta i knät med handduk runt sig och så baddar jag av tassarna då. Då håller hon sig sval en dryg timma.

Vi har även köpt en luftkylare som vi drar igång när det är som varmast i lägenheten. Den kyls med kallvatten och isklampar o luften blir lite fuktig, det är nackdelen, men kyler skönt. Riktar den mot hennes bädd en stund, o sen lägger man henne där, o då vräker hon ut sig och njuter av svalkan som blivit där.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 384
Katthälsa Min katt anser att hon alltid ska med på promenader och ska vi inte gå på landsväg är det såklart okej. Annars får jag stänga in henne...
Svar
0
· Visningar
722
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: Sol
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka