Flämtande kattunge

R8n

Trådstartare
När våran kattunge springer runt i full fart och leker så börjar hon flämta någon minut innan hon fortsätter.

Ingen av våra andra kattungar har blivit såhär andfådd av att springa race.
Kan det vara hjärtat?

Eller beror det på att hon är uppfödd på Friskies och Mjau vuxenfoder, och därmed är i dålig kondition?

för, som "uppfödaren" sa "vi varierade mycket men euroshoper kattmat äter hon inte, hon är lika kräsen som mamma sin". :crazy:

Sv: Flämtande kattunge

:crazy:

Låter ju som en seriös typ. Varför köpte ni kattungar från denna?
Jag skulle iaf kolla hjärta (och lungor?) hos veterinär. Hur många veckor är hon?

Vi visste inget förrän vi var där och då smälte vi redan. Tänkte att det inte kunde vara mer illa än kattungen vi hittade ute. Gav 300 för henne, avmaskningsmedel medföljde iaf, alltid något.

Jag tror dock mer på att eftersom hon ätit dåligt foder så har hon mindre ork i kroppen. Dock har hon sprungit runt som en liten racerkatt i 15 minuter nu.

Hon är 13 veckor gammal. Ska ringa och boka tid för vaccinering på onsdag, så då får veterinären lyssna på hjärta och lungor samtidigt.

Hon varken hostar eller är ansträngd utan det är just de där 1-2 minuterna hon flämtar när hon sprungit runt som en galning upp och ner från klösträdet.

Så där gör min yngsta katt när hon är busig och väldigt uppe i varv.
Påminner lite om en hund som är väldigt uppe i varv och mycket lekfull.
Min är fullt frisk och gör det enbart när hon är väldigt uppvarvad i leken och leker "farlig".
En andfådd katt med taskig kondis eller taskigt hjärta har jag svårt att tro enbart flämtar i någon minut eller två.
Det låter tycker jag snarare som "bus och jag är farligast i stan" flämt.

Så gör vår ena katt också när hon blir tillräckligt trött. Den andra är lite mer bekväm, hon slutar leka innan hon blir så trött att hon flåsar. Jag skulle inte oroa mig.

Sådär gjorde en kattunge jag sålt också. Han har hjärtscannats två gånger (han är såld som avelshane) utan anmärkning och har även kollats för andra relaterade problem (t.ex. astma) utan någon anmärkning. Han hade helt enkelt bara dålig kondis och var lite busigare än de andra. Nu är han vuxen och lat (i överensstämmelse med rasstandarden, hehe) så nu blir han inte andfådd längre. ;)

/Erica

Vår britt flåsade ganska friskt i början efter han kommit hit när han busade med kattkompisen och jagade laserpekaren. Nu flåsar han i princip aldrig längre, men en enkel vet.koll skadar inte, man ska alltid ta det säkra före det osäkra. Sammy besiktigades som unge u.a. så han är utom fara iaf.

Precis, de flåsar när de har lite dålig kondis, helt enkelt. När vår katt varit ute på landet och tränat upp sig ute en period flåsar inte hon heller.

Till alla: Våran hund som hade hjärtfel hostade en hel del. Så jag antar att det beror på hennes kondition.

Ska iaf boka tid för vaccination och en hälsounderökning på henne, för säkerhetsskull.

Annars så är hon den keligaste och pratsammaste katten vi haft. Skriker oavbrutet eftre uppmärksamhet vissa tider och spinner som en motorcykel.

Och hon som skulle vara skyggast i kullen ;)

Min halvbirma gjorde så när hon var liten, ev min andra birmakorsning också om jag inte minns fel. Trodde också att det var hjärtat men det hela gick över efter ett tag och har aldrig visat sig i vuxen ålder. Halvbirman är uppfödd enl konstens alla regler med RC kitten, och den andra hade också RC kitten, samt Iams en period (lika bra).

Kan det ha med utvecklingen att göra kanske? Jag tror inte att du behöver vara orolig sålänge katten är pigg i övrigt och hämtar sig från flämtningarna och leker vidare.

När våran katt var unge och sprang mycket och busade var hon ibland tvungen att gapa och kasta ut tungan genom ena mugipan och flåsa som en hund för att få luft (är perserkorsning så förmodligen blir näsan för trång när hon vill ha in mkt luft :p)

Kattungar som springer och busar, gör så ibland när de varit i farten... Det är inget farligt, även katter svettas endast med tungan och under trampdynorna, som hundar gör. Så när kattungen busat och lekt sig varm, så behöver den svalka sig lite genom att flämta så. det har inte så mycket med konditionen att göra.

Liknande trådar

A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 331
Senast: Vagis
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 488
Senast: Marvin
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733
K
Övr. Katt För 1,5 vecka sedan så tog jag och min pojkvän emot en kattunge på ca 4 månader via livlinan.be Hon har vuxit upp med sin mamma och sin...
Svar
18
· Visningar
3 763
Senast: Calolajn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?