Fläderbär?

Mia_R

Trådstartare
Jag har för första gången möjlighet att plocka massor av fläderbär och undrar om någon har goda tips och recept att göra något smarrigt av dem? :)
 
Jag har för första gången möjlighet att plocka massor av fläderbär och undrar om någon har goda tips och recept att göra något smarrigt av dem? :)
Man ska kunna pickla dem! Och strössla över typ sallader och som tillbehör. Men jag har aldrig gjort det själv, bara tänkt tanken ett par gånger :D
 
Min sambo provade att göra fläderbärssaft en gång men det är ingenting jag kan rekommendera tyvärr. Oerhört speciell och stark smak som ingen av oss gillade, utan det slutade med att vi fick slänga allt.
 
Jag har för första gången möjlighet att plocka massor av fläderbär och undrar om någon har goda tips och recept att göra något smarrigt av dem? :)
Jag tycker både saft och sylt är jättegott! Även sirap att ha i typ drinkar. Har för mig att jag ätit picklade sådana till någon rätt på restaurang också. I Tyskland där jag bodde förut var det väldigt vanligt med produkter gjorda på fläderbär. Framförallt läsk.
 
Min sambo provade att göra fläderbärssaft en gång men det är ingenting jag kan rekommendera tyvärr. Oerhört speciell och stark smak som ingen av oss gillade, utan det slutade med att vi fick slänga allt.

Jag har också testat den varianten, fläderblomssaften är ju något helt annat, god och läskande, men fläderbärsvarianten gillade jag inte heller speciellt. Den blev lite bättre att dricka varm som hostmedicin, lär innehålla mycket nyttigheter men som sagt ingen höjdare som allmän törstsläckare.
 
Jag har också testat den varianten, fläderblomssaften är ju något helt annat, god och läskande, men fläderbärsvarianten gillade jag inte heller speciellt. Den blev lite bättre att dricka varm som hostmedicin, lär innehålla mycket nyttigheter men som sagt ingen höjdare som allmän törstsläckare.
Gjordes den på frostnupna eller nyplockade bär?
 
Gjordes den på frostnupna eller nyplockade bär?

Bra fråga, jag tror inte de gick via frysen? Men jag är inte 100. Definitivt inte frostnupna "av naturen" men vi får ju fixa lite frosteffekt själva i Skåneland med rönnbär och så, så det skulle vara om jag låtit bären gå en vända i frysen först.
 
Min mor har brukar göra en gudomlig paj fylld med fläderbärssylt och rom, samt ett smuldegstäcke innehållande macadamianötter och mörk choklad. Receptet är från Elisabeth Johansson. Det går kanske inte åt så mycket bär, men det är gott!
 
Min mor har brukar göra en gudomlig paj fylld med fläderbärssylt och rom, samt ett smuldegstäcke innehållande macadamianötter och mörk choklad. Receptet är från Elisabeth Johansson. Det går kanske inte åt så mycket bär, men det är gott!
Recept?
 
Fläderbärssaft är grejer det, som tidigare skrivit har den en stark smak så det är ingen direkt törstsläckare utan mer som apertif eller alternativ till rött vin.

Tyvärr inget recept, har inte smakat det sedan min farmors tid trots att det växer här men aldrig hunnit med att ta tillvara bären..
 

Liknande trådar

Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
183
Mat Tänkte ut och plocka blåbär imorgon och tänkte baka paj. Ska bjuda och en person äter dessvärre inte gluten så de sorter jag brukar göra...
Svar
1
· Visningar
208
Mat Jag har fått massor med spetspaprika i år. Det mesta är grönt fortfarande, några har hunnit bli gula. Vad kan jag göra med de gröna...
2
Svar
30
· Visningar
677
Senast: sthu
·
Mat God kväll! Tänkte göra äppelsaft enligt receptet nedan. Kan man låtadet stå i en bunke av rostfritt stål eller bör det vara plast...
Svar
2
· Visningar
209
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp