Fladdermöss - hör ni dem?

Poppinella

Trådstartare
Ja, det kanske inte är den mest intressanta frågan i världen, men jag var ute en vända nu precis och hörde då fladdermössen som flög runt. Jag hör ofta det där höga eller ljusa (vet inte hur man ska beskriva det) lätet de har. Tänkte då på att min sambo ALDRIG hör det. Inte ens när jag tycker det är som mest tydligt hör han det... är det som han har dålig hörsel eller är det bara ett svårt ljud att uppfatta? Det kan ju vara det sistnämnda då det inte är ett rent, klart ljud precis.

Brukar ni höra dem?

Sv: Fladdermöss - hör ni dem?

du menar deras pipande och inte flaxande i luften
nää har aldrig hört dom , och har dessutom fladdermöss vid sommarstugan så sommartid ser jag dom var kväll ,

Ja, brukar höra dem. Vi har ett gäng på sommarstället, brukar höra deras "pipande" ibland när de flyger...vet precis vad du menar.

Jag har hört fladdermöss. Det är liksom ett högt "överljudspip" eller hur man nu ska säga.

Ja, precis.. så kanske man kan beskriva det.
Min kille hör som sagt dem aldrig även om han verkligen anstränger sig... tycker det är konstigt. Tror inte att han har dålig hörsel heller så jag undrar vad det beror på.

Jo, jag hör dem. Ganska tydligt. Men så är jag extremt känslig för alla ljud..

japp jag hör dom ibland här hemma! små pipande ljud.

Nu i sommar när jag stod nere sen kväll hos hästarna och gav dom kraftfoder, var lite skymt ljus, såg då en liten fladdermus som jagade insekter runt hästarna! var jättegulligt :love:

Jag hör dom. Åtminstone har jag hört konstiga pipande/tjippande ljud, och då tittat upp och försökt lokalisera var ljudet kom ifrån, och då har jag sett fladdermöss som flugit runt. Vi har fladdermöss i vår trädgård men dom har jag aldrig hört ett knyst av konstigt nog, utan dom som låter bor närmare inne i stan... Undrar om det är olika sorter, typ "pratande fladdermus" och "stum fladdermus"... ;) :D

Nej, men det är för att dom "skriker" så högt att jag inte hör dom. Ni kanske har för bra/dålig hörsel? :rofl:

Jag hör dem tyvärr inte.

En natt i somras när jag och min mamma satt och metade i Skellefteå och det var kolsvart, krockade en fladdermus med min näsa och jag hade självklart inte hört den :smirk: Jag skrek, och just efter det såg vi hur alla hus på andra sidan sjön tändes :o

Jag hörde dem definitivt när de var ca 400 stycken och bodde under takpannorna ovanför gästrummet.

Skumt, har aldrig varit med om att en fladdermus krockat med nånting eller någon - även om det känns som om de ska det ibland.

Kan tänka mig reaktionen på folket i husen runtomkring :D .

Jag brukar höra dom och även se dom. Det kryllar av fladdermöss här ute där jag bor. Sist när vi renoverade en av ladugårdens dörrar satt en liten och fräste åt oss :crazy:

Jag hör dem hur tydligt som helst. Jag kan även gå in i ett hus och direkt höra om någon i huset har en tv igång, pga det ljusa pipet/tjutet som en tv-apparat har.

Killar hör höga toner mkt sämre än tjejer även i 20 årsåldern.
Skillnaden ökar sen med åren.
PL

Hör dom titt som tätt här.
Det låter snabba tjipp,tjip ,tjipp,tjipp ,tjipp där dom flyger fram.
Finns inget annat som låter likadant riktigt och absolut inte mörka kvällar och sena nätter.

Jag tror att ljuden ni hör som jag oxå kan höra är sas ett vanligt läte precis som vilken mus som helst. Ekolodets höga höga ljud ligger långt utanför människans ramar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 595
Senast: nowayout
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka