@mollyphlox Ja jag märker ju stor skillnad på Lasso nu mot när jag köpte honom när han var 4. Så förhoppningsvis är det ännu bättre om två år till 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Någon av er här som har erfarenhet av lättfödda hästar med fri tillgång på hö?
Hur funkar det? Inte alls?
Lasso är sjukt matfixerad och väldigt stressad runt maten, blir jättejobbig när han vet att det snart är ätdags, vräker i sig och är allmänt hetsig runt mat. Har fri tillgång på halm men det är inte så intressant. Dom går på lösdrift så det hade även underlättat fordringarna för oss dom dagar vi jobbar långdagar och sådär om dom hade kunnat ha tillgång hela tiden. Men det kanske är lönlöst att ens försöka med min tjockis? Tänker om det hade funnits en minsta lilla chans att hetsätningen försvinner när han märker att mat finns hela tiden?
Jag kan säga att det med mycket stor risk inte kommer att gå. Mina kan inte ens gå på fri tillgång på halm.
Burret jag har gick på fri tillgång stor del av sitt liv och hade en jävkligt sund syn på mat. Så till den milda grad att det var svårt att få i honom mineraler blandat med stor mängd betfor, kli, lucern och annat gott.
Men, han var sjukligt fet.
Jag skulle aldrig rekommendera en fjording att gå på fri tillgång. Är de så fixerade vid maten när de får begränsad giva så är risken stor att de äter till de dör.
Jag har löst ättiden med hönät. Inte heller den mest optimala lösningen och de äter alldeles för snabbt med det också men nu blir det åtminstone 6 timmars ättid mot 1,5 timmar. (Burret går på 6,5 kg hö och Bruno på 9 kg).
Det är alltså den mängd de inte får komma över per dag. Säg att de bara skulle äta 9 och 12 kg hö på fri tillgång, vilket ju inte är orimligt. Det hade ju varit förödande. De hade dock garanterat ätit mycket mer.
De få jag sett har gått på fri tillgång har varit feta men deras mattar och hussar har inte sett det alls.
Tror du har helt rätt i allt. Har noll erfarenhet av fri tillgång, därför jag frågar. Tycker det har blivit ganska vanligt idag men antar att det då enbart är på mer svårfödda individer det funkar. Hönät vill jag inte använda, får klura på någon annan lösning som kan öka ättiden och kanske göra honom mer harmonisk runt maten.
Tintin är en snåljåp utav dess like, tror han är en av de matgladaste hästarna i stallet. När de andra hästarna ätit klart går han och petar i sig det som blivit över, städar stallbacken eller tar en tugga av närmsta höbal om det går osv. Vi har prövat att ha honom på fri tillgång på hö men det går inte. Han blir alldeles för tjock och parkerar sig vid höet helt enkelt.Någon av er här som har erfarenhet av lättfödda hästar med fri tillgång på hö?
Lasso är sjukt matfixerad och väldigt stressad runt maten, blir jättejobbig när han vet att det snart är ätdags, vräker i sig och är allmänt hetsig runt mat. Har fri tillgång på halm men det är inte så intressant. Dom går på lösdrift så det hade även underlättat fordringarna för oss dom dagar vi jobbar långdagar och sådär om dom hade kunnat ha tillgång hela tiden. Men det kanske är lönlöst att ens försöka med min tjockis? Tänker om det hade funnits en minsta lilla chans att hetsätningen försvinner när han märker att mat finns hela tiden?
Jag tror inte det kommer att fungera, om du inte vill ha en fet häst.Någon av er här som har erfarenhet av lättfödda hästar med fri tillgång på hö?
Jag har hört många hävda att det går finfint och att så fort hästen lär sig att maten alltid finns där så slutar den hetsäta. Dock har alla som sagt det haft ganska till väldigt överviktiga hästar så jag skulle inte ens prova. Annars, lägg in sly och grenar de kan tugga på? Fler fodringar? Fodergrind(ar)?Någon av er här som har erfarenhet av lättfödda hästar med fri tillgång på hö?
Det är intressant det där.. Tintin bor på en stor lösdrift, just nu är det 13 hästar uppdelat i två flockar med 6 respektive 7 hästar. I den ena flocken (inte den Tintin går i) har de haft fri tillgång en längre tid, men flera av hästarna där blev för feta så det gick inte. Tror det är 3 av 7 hästar som skulle klara fri tillgång; en arab, en äldre häst med lite dåliga tänder och en häst som motioneras väldigt flitigt.Jag har hört många hävda att det går finfint och att så fort hästen lär sig att maten alltid finns där så slutar den hetsäta. Dock har alla som sagt det haft ganska till väldigt överviktiga hästar så jag skulle inte ens prova. Annars, lägg in sly och grenar de kan tugga på? Fler fodringar? Fodergrind(ar)?
Det är intressant det där.. Tintin bor på en stor lösdrift, just nu är det 13 hästar uppdelat i två flockar med 6 respektive 7 hästar. I den ena flocken (inte den Tintin går i) har de haft fri tillgång, men flera av hästarna där blev för feta så det gick inte. Tror det är 3 av 7 hästar som skulle klara fri tillgång; en arab, en äldre häst med lite dåliga tänder och en häst som motioneras väldigt flitigt.
Sen finns det ändå de som surar över att ”hästen får för lite mat”, jag brukar kontra med att det är lättare att fodra till lite extra till de få som behöver än att alla andra är feta. Och det är ingen häst som är för mager i vilket fall som helst.
Jag tror inte det kommer att fungera, om du inte vill ha en fet häst.
Jag har hört många hävda att det går finfint och att så fort hästen lär sig att maten alltid finns där så slutar den hetsäta. Dock har alla som sagt det haft ganska till väldigt överviktiga hästar så jag skulle inte ens prova. Annars, lägg in sly och grenar de kan tugga på? Fler fodringar? Fodergrind(ar)?
Det var det jag misstänkte. Ja sly/grenar får dom en del, tjoffs så har han satt i sig dom också
Fler fordringar är lite svårt att lösa. Men klurar på andra lösningar.. lunchgrind, såna där lådor med timer eller helt enkelt något som förlänger ättiden utan att slita på tänder, nacke/rygg eller ha minsta lilla fastningsrisk... Just nu vräker han i sig två kg hö på bara några minuter och står sen och tjurar![]()
Ja, det är verkligen så att man får välja pest eller kolera i frågan, känner jag. Jag har samma erfarenhet som du med ättiden och det är det som får mig att tycka att det inte är helt ok. Jag har ju dessutom inte ett enda grässtrå i hagarna. Slyet som växte där är slut för 4 år sedan, så även mossan. De har nedfällda granar men SÅ gott är det inte att de är sysselsatta med det.
Nya hagar om ca 2 år, så är det iallafall lite mer att göra då de blir större.
Jag kan berätta om min erfarenhet av nät. Jag har haft nät både på marken och hängande. Ingen av dem tre jag använt nät på (gjort i flera år, några så mycket som 10 år) har fått nackproblem. Skulle nästan säga tvärtom, trots ganska stora kast. Men, det kan ju komma, vem vet.
En av dem (Herr Grå) fick lite nedslitna tänder fram. Dock enligt god vän och veterinär inte ett stort problem. Även om alternativet skulle blivit att ta ut de tänderna hade jag fortsatt med hönät till just honom eftersom han led av kolik på hög nivå. De andra skulle jag nog tänka om när det gäller det.
Dock kunde just Herr Grå ha hönätet liggande löst på marken utan att trassla in sig alls medan både Bruno och Burret blir alldeles för otåliga och krafsar på det med hovarna, alltså inte ett alternativ för dem.
I perioder har jag haft näten fast i en låda på marken men det verkar göra att de mer sätter tänderna i än om det hänger.
Jag alternerar höjden på näten, ute. Ibland högt upp och ibland lågt ner för att få skillnad. Inne i stallet har jag antingen i ena hörnet långt ner på marken (där rullar de inte och inte ligger och sover heller) i de stora boxarna eller i från taket, högt upp så de hänger ner över sidan på hästen när de är tomma. Dock på "matstället" så de ligger inte och sover eller rullar där heller.
Dock finns det ju alltid en risk att de fastnar i båda lösningarna.
Jag vet inget annat alternativ liksom.
En av mina bekanta hade låda med timer till sina hästar, den släppte ner höet på marken vid rätt tidpunkt. Men tror inte deras hästar hetsåt, utan det var deras sätt att fixa lunchfodringen när alla i familjen var på jobbet eller i skolan.Det var det jag misstänkte. Ja sly/grenar får dom en del, tjoffs så har han satt i sig dom också
Fler fordringar är lite svårt att lösa. Men klurar på andra lösningar.. lunchgrind, såna där lådor med timer eller helt enkelt något som förlänger ättiden utan att slita på tänder, nacke/rygg eller ha minsta lilla fastningsrisk... Just nu vräker han i sig två kg hö på bara några minuter och står sen och tjurar![]()
Red ut ihop med ett par grannar och deras islänningar idag, vädret var strålande. Riktigt rappa små djur, de där. När de töltade, galopperade vi.Visserligen arbetsgalopp, men ändå.
I slutet av rundan var det som om Alva plötsligt fick nog av att ligga bakom, vi skulle galoppera uppför en backe och hon bara susade förbi de andra två i en helt vansinnig hastighet. Jag hade inte en suck, hon lyssnade inte över huvud taget, fick klamra mig fast och hoppas på det bästa...
Hann knappt tänka "ojdå" innan vi var uppe på krönet, och väl uppe skulle hon takta och fnorka och trippa. Det var lite väl spännande faktiskt, men kul ändå att det finns lite krut i damen.Hon har aldrig stuckit med mig på det viset innan, har ändå haft henne i över åtta år nu. Klart att hon drar på högsta växeln ute ibland men hon har alltid varit kontaktbar. Nästa gång vi rider ut med dem tar jag nog Pelham-bettet som nödbroms, världens mjukaste Nova-bett hade inte mycket att komma med.
![]()
Ja, i vanliga fall händer inte sånt här. Brukar galoppera jämsides med syrrans fullblodskorsning utan att det blir tävling av det hela, vet inte vad som flög i henne igår.Jag var också på uteritt tillsammans med islänning igår. Men Ärlig fick inte bestämma hastigheten (han kan vara en riktig seg-propp men han blir ordentligt het när han har sällskap ut) för då hade det gått för fort.
Islänningen har en helt OK ökad tölt, de flesta av mina hästar behöver galoppera för att hinna med där. Utom Ärlig. För han har en rätt häftig ökad trav, och islänningen behövde galoppera för att hinna med när Ärlig ökade på traven maximalt (och sedan ville Ärlig galoppera, höll dock en något så när kontrollerad hastighet; Ärlig håller jämna steg i galoppen med de kallblodstravare han sprungit tillsammans med och de brukar ju inte vara helt långsamma).
En halvmil på 15-20 minuter eller så, inräknat att vi skrittade en del i början.
Har också varit väldigt modig och anmält Yngve till en uppsutten LA:3 om bara drygt två veckor. Det vete katten om han kommer att klara galopprogrammet, men jag vill gärna göra ett försök i LA under våren. Det är lite ont om LA:1 i år, de flesta arrangörer har valt LA:3. Den anläggning som har en LA:1 i början av maj, håller sin tävling dagen efter körtävlingen och jag har inte lust att vara på tävling två dagar i rad om jag inte är helt tvungen även om jag gillar den domare som dömer LA:1:an.
Ska jag vänta tills nästa tillfälle så hamnar vi nog omkring midsommar (och det spelar väl i och för sig ingen roll; Yngve ligger på gränsen till att halka över 60% i LA, men jag tror inte trean är så mycket värre än ettan förutom att den förvända galoppen kräver lite mer) om det inte ska krocka med allt annat jag har inplanerat under våren med träningar och liknande.
Brukar ofta rida ut med stallets islänning, senast idag. Då är det full rulle som gäller! Tintin blir alltid pigg ute men att springa ikapp islänningen tycks vara extra kul.Red ut ihop med ett par grannar och deras islänningar idag, vädret var strålande. Riktigt rappa små djur, de där. När de töltade, galopperade vi.Visserligen arbetsgalopp, men ändå.
I slutet av rundan var det som om Alva plötsligt fick nog av att ligga bakom, vi skulle galoppera uppför en backe och hon bara susade förbi de andra två i en helt vansinnig hastighet. Jag hade inte en suck, hon lyssnade inte över huvud taget, fick klamra mig fast och hoppas på det bästa...
Hann knappt tänka "ojdå" innan vi var uppe på krönet, och väl uppe skulle hon takta och fnorka och trippa. Det var lite väl spännande faktiskt, men kul ändå att det finns lite krut i damen.Hon har aldrig stuckit med mig på det viset innan, har ändå haft henne i över åtta år nu. Klart att hon drar på högsta växeln ute ibland men hon har alltid varit kontaktbar. Nästa gång vi rider ut med dem tar jag nog Pelham-bettet som nödbroms, världens mjukaste Nova-bett hade inte mycket att komma med.
![]()