grodan21

Trådstartare
Hej! Har en fjording som jag tycker är ganska lätt född. Men har nu blivit ganska konstig i kropps formen. Magen har varit rund och fin, men nu är hon mer avlång om ni fatar. Ska ta bilder när jag ska ut och ta in hästarna om en stund. Men det hösilaget hon äter är ett riktigt dunder hösilage. mj 6,9, protein 59g, ca 6,3g, p 1,7g och mg 1,6g. Hon får 6,5kg, har fått 2-3kg halm, men det finns ingen halm att ge henne nu, 3/4dl mineraler (kra**t vit), 1/2kg mått med torr betfor och ca 1msk salt. Är det någon som har något bra tips på vad man kan ge hästen som innehåller mycket energi, men inte havre, då jag inte vill ge henne det./ Anna

Sv: Fjording

Det är det att hösilaget innehåller väldigt mycket protein, så det kan ju inte vara protein brist. Är det någon som tror det? Vet att det kanse är lite lite enerig. Kan det bero på energi brist? //Anna

Hösilaget innehöll ganska högt protein i provet. Eftersom det bara är en liten del av allt hösilage så kan man ju inte veta hur resten av partiet är.

Tittar man på dina bilder så uppvisar din häst proteinbrist och troligen energibrist också. Ryggbilden visar en rygg helt utan muskler och tenderar inskjunkenhet runt virvel och man kan antyga revbenen. Det känns inte alls som analysen stämmer med hela verkligheten.

I detta fall skulle jag höja upp hösilaget regält upp till en 10 kg till att börja med och så ge ngt. proteintillskott istället för betforen. Ex. linfrökaka el. lucern.

Nu har jag kommit på vad det kan vara som gör att hon kan ha protein brist! På annalysen så står proteinet på vad idislare tar upp inte hästar!!! Så ska nog ta och börj öka hösilaget i kväll. Ev be mamma köpa hem något krafftfoder.// Anna

Köp Lucern. Men så länge du inte har en analyc för häst är det nog svårt för dig att räkna ut det exakta värdet. Men 1 kg lucern till att börja med skadar nog inte. Det finns både som hack och som pellets. Pelletsen ska svälla ett tag och hacket är som hö. Du väljer det som känns bekvämast. Värdena är desamma vilket du väljer.

I avseende MJ och smrp skiljer sig inte analys för hästar & idisslare åt.

Däremot kan det ju vara så att analysen inte är representativ för hela partiet. Man MÅSTE titta på hästen också, inte bara på analysen.

Jag hade nog också valt lucern och avvaktat vad som händer.

I avseende MJ och smrp skiljer sig inte analys för hästar & idisslare åt.

Däremot kan det ju vara så att analysen inte är representativ för hela partiet. Man MÅSTE titta på hästen också, inte bara på analysen.

Jag hade nog också valt lucern och avvaktat vad som händer.

Har ökat hösilaget till 10kg, för att se om det hjälper. Till hösten ska jag ha en hög kvot så det inte häder igen. Ska släppa henne på bete den 16 maj. Så innan jag kan få tag i kraftfoder är det nog dags att släppa henne på bete, då jag har henne på skolan.// Anna

det är ett sto? har jag rätt?

En liten take, som slog mig, men det kan vara jätte fel. Men hennes mage ser ut som en mage som skulle kunna vara dräktig.
Finns den möjligheten? :crazy:

det är ett sto? har jag rätt?

En liten take, som slog mig, men det kan vara jätte fel. Men hennes mage ser ut som en mage som skulle kunna vara dräktig.
Finns den möjligheten? :crazy:

Har hon haft föl?
Mitt fjordsto har en ngt hängig mage pga dålig träning efter sina föl (har gått i avel före vår tid).
Även vår pålle har dessa gropar bakom bogbladen. Har haft ut sadelprovare för att kolla av sadel. Fick svaret att vissa hästar är svåra att få sadel som ligger helt 100 bra på. Groparna beror på att sadeln åker fram. Rekomendationen blev svanskappa.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Detta diskuteras väl då och då och jag har själv försökt vid tidigare tillfälle utan att få det svar jag önskade.. Hur gör man om man...
Svar
9
· Visningar
1 622
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har kommit fram till att min häst får för lite av både fosfor, kalcium, magnesium och selen. Han får nu 10 kg hösilage, ca 4 dl blöt...
Svar
7
· Visningar
1 499
Senast: Leansman
·
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka