Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

KL

Gällande fjordhingstar.se (perfekt namn, inte upptaget heller!), hur ska man lösa det praktiskt?
Någon måste ju "äga" sidan och stå för årsavgiften (som inte är hög iofs), skötsel och att det ser ordentligt ut.
Hur får vi tag på mer info om alla hingstar och aktuella bilder?

Kanske borde kontakta alla hingstägare och erbjuda mot en liiiten peng att få ha sin häst med på sidan. har ni sett den där nya hingstsidan som länkas till härifrån buke? hittah***en.se ? den är inte heller gratis, men en bra idé!

annars kanske man borde satsa på att få med fjordhingstar där, som initiativ från hingstägaren då, för nu finns det inte en enda än...

Kanske borde kontakta alla hingstägare och erbjuda mot en liiiten peng att få ha sin häst med på sidan.

Hingstägarna bör ju kontaktas för att ge tillstånd till att använda bilder. Utan bilder känns sidan ganska onödig. Jag tänker mig en sida per hingst, där informationen lätt går att uppdatera och där ägare till avkommor också kan skicka in bilder. :)

låter väldigt klokt.
Och din databas måste bli mer tillgänglig! Om du vill, vill säga, all den värdefulla informationen! :love:

Tyvärr handlar det inte bara om att vilja, min databas är uppbyggd kring ett program som kostar en hel del pengar. Jag tar för givet att programmets skapare inte skulle ställa upp på att tillgängliggöra det för vem som helst på Internet.

All information som finns i min bas är tillgänglig i stamböckerna, och det står vem som helst fritt att göra en likadan bas. Blå basen är ju en variant, haststam en annan. Jag önskar bara att det kunde finnas en drivande kraft bakom, så inte informationen spretade åt så många olika håll. Trots allt är det ju registratorn som sitter på den värdefullaste informationen.

Sedan är jag egoist också, det har tagit oerhört mycket tid att digitalisera stamböckerna och jag tänker inte ge bort min tid gratis. Det var ju på förslag från en styrelseledamot, men tyvärr envisas jag med att vilja ha betalt. :grin:

Klart du ska ha betalt!! All den tiden du lägger på basen! Är så glad att du vill dela med dig till oss ju:love:

Senast ändrad:

Habina - Din superba bas, kan den hjälpa mig med mankhöjder efter Ljosefin, Ljosen, Charlander och Alexander Lukas? Jag behöver inte enskilda höjder, men om du vill kan du väl sammanfatta det du kan se? Stora, små?

Puss och tack för hjälpen!

Habina - Din superba bas, kan den hjälpa mig med mankhöjder efter Ljosefin, Ljosen, Charlander och Alexander Lukas?

Självklart! :D En snabb sammanställning i excel visar följande.

Ljosefin: Har lämnat avkommor med hingstar mellan 137-146 cm, avkommorna har blivit 137-147 cm. I snitt är avkommorna 2,3 cm lägre än vad deras föräldrar är.

Ljosen: Har lämnat avkommor med ston mellan 135-151 cm, avkommorna har blivit 135-147 cm. I snitt är avkommorna 0,3 cm högre än vad deras föräldrar är.

Alexander Lukas: Har lämnat avkommor med ston mellan 138-147 cm, avkommorna har blivit 134-146 cm. I snitt är avkommorna 2,3 cm lägre än vad deras föräldrar är.

Chalander finns det ju inga avkommor att titta på, men hans förfäder (3 generationer) varierar mellan 140-145 cm, de flesta på 140 eller 141 cm.

Hoppas det gav något och hojta till om jag skall räkna annorlunda. :)

Ingen vill att du ska ge bort din tid och kunskap gratis!

Syftade mest på att alla inte är likaduktiga på statistiker och att avläsa stamböckerna, eller inte ens har tillgång till atta stamböcker...
Menar att en sådan hingstsida skulle bli mycket roligare att ha levande samt attbesöka om det fanns "udda" information om enskild härstamningar mm.
Alltså inte bara info kring hingsten i direktavelssyfte (färg, mkhjd, stam mm) utan prestationer, antal avkommor, antal tävlande avkommor osv, just sånt du sammanställer emellanåt :D

Och eftersom någon som du som har kunskapen ska få betalt för att dela med sig så måste man ju få hingstägarna att betala för sin hingstplats, eller ha betalande annonser eller liknande. :idea:

Skulle också vilja ha lite mer bakgrundsinfo om lite hästar, snälla rara Habina!

Sindarve Mykke, Eik15, Tunfled, Lykke 125 :angel: (typ höjd, prestation eller vad det nu kan finnas för bra o veta ;))

Kan man anlita dig för att sammanställa en reklamtext gällande hästens härstamning som man kan använda sig av på hemsida mm? Typ i berättande form om hästarna i släkten och deras meriter? SKicka gärna PM med kostnad för ett sånt uppdrag :D

Haha, menar du information på det sättet! Ja, då kan jag använda mig av min databas, men utan att själva databasen finns tillgänglig. Sedan hjälper det ju ju fler som skickar in information, jag tänkte mig att någon kunde åta sig att sammanställa alltihopa. Exempelvis kanske jag skickar in uppgifter om dna-koder i samma veva som jag bifogar en bild på Ariel med information om att hon är Hugo-dotter. :laugh:

Kanske skulle man ha någon slags grundfakta om hingstarna som är gratis och bilder, mer djupgående information etc. kostar pengar? :idea:

Oj oj oj vad du är igång nu. :p Skall sammanställa lite strax, däremot får jag fundera lite över det där med presentation. Låter ju som ett riktigt roligt projekt. :D

Sindarve Mykke 156. Född 1986. Ljbrbl, A- Ee DnDn, mått 149-192-21,5.

1989
Premierad B. Omdöme: God rastyp, långlinjerad, brant bog, välbenad, utmärkt skritt, bra trav. 8-8-8-9-8 = 41 poäng.
Kastrerad.

1990
Premierad AB.

Eik 15. Född 1961, död 1984. Rbl, stjärnämne, -- ee DnDn, mått 140-172-20,5.

1964
Premierad godkänd. Omdöme: God rastyp, väl benad, utmärkta rörelser, from.

1965
Premierad B.

1972
Premierad A.

Tunfeld N 1862. Född 1978. Brbl, A- E- DnDn.

Lykke 125. Född 1980. Ljbrbl, A- Ee DnDn, mått 142-174-20,5.

1983
Premierad B. Omdöme: God rastyp, bra kors, harmoniskt benad, knätrång fram, goda rörelser.

1990
Exporterad till Danmark.

Kårad i klass I i Danmark.

1993
Premierad Elit.

Klart att du ska ha betalt:bump: Jag som inte är någon "hejare" på detta betalar GÄRNA:banana: det är ju så med allting att det man inte klarar själv får man ju betala för!

Sindarve Mykke, Eik15, Tunfled, Lykke 125 :angel: (typ höjd, prestation eller vad det nu kan finnas för bra o veta ;))
Även om jag har stamböckerna så var det kul att läsa Habinas info,
särskilt på Lykke fördetstår väl inte i stamböckerna efter exporten va?

Mykke har jag ridit några gånger, han kändes större än sina 149, tyckte jag då iaf :o

:bow: du är guld värt!
nu vet man vad lille argus har att brås på storleksmässigt :P Och rödblackt visste man ju iofs då hans halvsyrra är rbl, men ack så kul att läsa!

Jag tar gärna åt mig uppdrag gällande fjordhingstsidan, gillar att pyssla med hemsidor, filer och datorn :D även om jag inte är proffs på hemsida så ställer jag upp om någon är villig att samarbeta så infot blir rätt.

Gillar vår idé skarpt, när drar vi igång? :D

Tycker man gör såhär:
Fjordhingstar allmän info (som den gamla sidan på fjordhasten.se, men med aktuella bilder :angel:) tillgängligt till allmänheten. Sedan måste man bli medlem eller liknande mot en viss årsavgift och får då tillgång till all extra info (varje hingst har en egen katalog med avkommor, meriter, foton, länk till ägaren/stuteriet mm). Stuterier/ hingstägare får registrera sig mot en avgift för att få med en fungerande länk till respektive hemsida. Har de fler hingstar får dem rabatt. Att få med annan fjordhäst än hingt kanske ska vara gratis för att få så omfattande info som möjligt, eller åtminstone billigare.

Oh vad jag snurrar, och jag som är helt slut efter jobbet egentligen :P

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 877
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 363
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka