Fjolårshösilage

kolblakkur

Trådstartare
Vad finns det för risker/nackdelar med att köpa fjolårshösilage?

Har blivit erbjuden det, blir nu nyfiken på ev. "hakar" :)

Sv: Fjolårshösilage

Ungefär samma som att köpa årets. D v s att det inte blivit hanterat och lagrat på rätt sätt och därför är dåligt. Annars så fungerar det precis lika bra som årets. Brukar vara lite billigare bara och det är ju inget fel direkt.

Jag kontaktade SLU om detta i höstas och fick svaret att det går bra att fodra med fjolårshösilage en hel säsong till, utan problem. Förutsatt naturligtvis att det är väl skördat och plastat från början.
Det man ska vara medveten om är att tillverkarna av ensilageplasten garanterar UV-beständighet i 12 månader, så det kan vara läge att be att få balarna omplastade för att vara på säkra sidan.

Mitt fjolårshösilage, skördat september -06, tog slut i februari i år, det var utmärkt kvalisort på det ända till sista balen.

Jag kontaktade SLU om detta i höstas och fick svaret att det går bra att fodra med fjolårshösilage en hel säsong till, utan problem. Förutsatt naturligtvis att det är väl skördat och plastat från början.
Det man ska vara medveten om är att tillverkarna av ensilageplasten garanterar UV-beständighet i 12 månader, så det kan vara läge att be att få balarna omplastade för att vara på säkra sidan.

Mitt fjolårshösilage, skördat september -06, tog slut i februari i år, det var utmärkt kvalisort på det ända till sista balen.

Intressant!
Bra att det höll bra kvalitet men det kan inte ha varit särskilt näringsrikt? Dessutom så sent skördat. Bara nyfiken. :)

Det enda som försvinner med lagring är vitaminer. Det var massor med proteiner i detta och alla mna pållar utom unghingstarna har klarat sig på enbart detta + mineraler o vitaminer.... Även fullblodet...

Intressant!
Bra att det höll bra kvalitet men det kan inte ha varit särskilt näringsrikt? Dessutom så sent skördat. Bara nyfiken. :)

Jag kan nästan garantera att det inte var en förstaskörd som var tagen i september.

I år väljer vi att sälja vår förstaskörd på rot, eftersom vi alltid får ett betydligt bättre andraskörd.

Intressant!

Det enda som försvinner med lagring är vitaminer. Det var massor med proteiner i detta och alla mna pållar utom unghingstarna har klarat sig på enbart detta + mineraler o vitaminer.... Även fullblodet...

Jag kan nästan garantera att det inte var en förstaskörd som var tagen i september.

I år väljer vi att sälja vår förstaskörd på rot, eftersom vi alltid får ett betydligt bättre andraskörd.
:rofl: Jag tänkte inte ens tanken att någon skulle tro att det var förstaskörd....
Det var självklart andraskörd och jag håller med CK - det brukar bli bra värden i andraskörden och jag föredrar absolut andraskörd framför förstaskörd....

Främsta skälet till att jag föredrar andraskörd är att risken för rådjurskid i balarna är i princip =0.
Sen är min erfarenhet att det är lättare att få högt proteininnehåll i andraskörden, att proteinvärdena håller sig höga under en längre period än på försommaren.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 464
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10