kolblakkur
Trådstartare
Vad finns det för risker/nackdelar med att köpa fjolårshösilage?
Har blivit erbjuden det, blir nu nyfiken på ev. "hakar"
Har blivit erbjuden det, blir nu nyfiken på ev. "hakar"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag kontaktade SLU om detta i höstas och fick svaret att det går bra att fodra med fjolårshösilage en hel säsong till, utan problem. Förutsatt naturligtvis att det är väl skördat och plastat från början.
Det man ska vara medveten om är att tillverkarna av ensilageplasten garanterar UV-beständighet i 12 månader, så det kan vara läge att be att få balarna omplastade för att vara på säkra sidan.
Mitt fjolårshösilage, skördat september -06, tog slut i februari i år, det var utmärkt kvalisort på det ända till sista balen.
Intressant!
Bra att det höll bra kvalitet men det kan inte ha varit särskilt näringsrikt? Dessutom så sent skördat. Bara nyfiken.
Intressant!
Bra att det höll bra kvalitet men det kan inte ha varit särskilt näringsrikt? Dessutom så sent skördat. Bara nyfiken.
Det enda som försvinner med lagring är vitaminer. Det var massor med proteiner i detta och alla mna pållar utom unghingstarna har klarat sig på enbart detta + mineraler o vitaminer.... Även fullblodet...
Jag tänkte inte ens tanken att någon skulle tro att det var förstaskörd....Jag kan nästan garantera att det inte var en förstaskörd som var tagen i september.
I år väljer vi att sälja vår förstaskörd på rot, eftersom vi alltid får ett betydligt bättre andraskörd.
jag föredrar absolut andraskörd framför förstaskörd....