fjolårets hö?

lis1e

Trådstartare
ser många annonser om fjolårets hö och halm (även 03's) som är till salu. är det något större fel på detta eller?

Sv: fjolårets hö?

Det som man måste kolla noga är hygieniska kvaliteten på det. I övrigt bör man tänka på att ge extra vitaminer eftersom dessa försvinner ur höt under lagring.

Oftast är det också mer dammigt och inte bra för hästarna. Men är det lagrat bra och så kan det nog vara ok. Men nog skulle jag köpa årets hö iaf.

Varför köpa fjolårshö ?
De flesta bönder som tar hö SLÄNGER sitt fjolårshö när det nya höt ska tas in...
Förutsatt att det håller god hygienisk kvalitet kan man ge lite fjolårshö alternativt halm
som komplement så att hästen får tillräckligt lång "ät-tid" varje mål, men jag skulle inte rekommendera att ge bara fjolårshö.

har sett ngr annonser om det så jag undrade varför de ville bli av med höet...

hon sålde sina balar för 6:-/st så det är ju en klar skillnad från nya balar..

Ja och är den hygieniska kvaliteten bra så skulle jag inte dra mig för att köpa fjolårshö. Tycker många är överdrivet rädda för att göra det.

Elektron skrev:
Ja och är den hygieniska kvaliteten bra så skulle jag inte dra mig för att köpa fjolårshö. Tycker många är överdrivet rädda för att göra det.

ja jag tycker inte det borde vara något större fel på att göra det. bara det ser ok ut och luktar ok.

Jag fick tag på jättefint fjolårshö till mina fånghästar för ett tag sedan. De går inte på bete o fodras vintertid med hösilage i storbal o eftersom det inte fungerar att fodra med det sommartid o bönderna hade inte fått in årshöt innan så var ju fjolårets det enda alternativet. Fick 1500kg hö för 500kr, grönt o fint, luktar gott o hästarna älskar det. Analys är inskickat dessutom

arabia skrev:
Jag fick tag på jättefint fjolårshö till mina fånghästar för ett tag sedan. De går inte på bete o fodras vintertid med hösilage i storbal o eftersom det inte fungerar att fodra med det sommartid o bönderna hade inte fått in årshöt innan så var ju fjolårets det enda alternativet. Fick 1500kg hö för 500kr, grönt o fint, luktar gott o hästarna älskar det. Analys är inskickat dessutom

var skickar man in analys och vad kostar det? hon som hade detta höet hade sålt liet till grannen som oxå hade det som "fångfoder"..

Jag skulle vilja ha en analys på det precis som jag vill med allt annat hö. Du kan lämna i hö för analys ppå Lantmännen bl a. Om hon kallar det fångfoder borde hon redan ha en analys annars kan hon omöjligt veta om det är lämpligt för fånghästar, även om det är fjolårshö så sjunker inte värdena i höt förutom vitaminerna.

nej hon kallade det inte fångfoder, det var jag som gjorde det...
men hennes granne använde det till sina fånghästar eftersom det funkade till dom..

Vad räknas som "fångfoder"? En fånghäst har samma näringsbehov som alla andra hästar.

Fråga inte mig, jag har aldrig hört det förut eller haft en fånghäst. Jag kan gissa att det är ett hö med låga värden. Min poäng var att för att påstå att höt är lämpligt till nånting borde det redan finnas en analys annars kan man inte veta. Om man nu inte tar för givet att värdena i höt sjunker under lagring (om man nu vill ha låga värden till en fånghäst) och det gör de alltså inte (förutom vitaminerna).

Samma som vanligt..men mindre ;)
Har fångbenägen fjording i hagen tillsammans med de andra pållarna.Fett bete (lite torrt för tillfället) med Greenguard som fungerar...peppar, peppar....

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

De flesta bönder som tar hö SLÄNGER sitt fjolårshö när det nya höt ska tas in...

Väl av denna anledning amn vill köpa fjolårets hö.. varför slänga.
De hö vi har på våran höskulle är 1 år gammalt och de är knappast dammigt eller dåligt..Visst mineraler och vitaminerna är inte samma värde.
Många som inte vill ha allt för starkt hö värden till sina häsatr och köper därför förra årets skörd=)

Det enda som sjunker är, som du själv säger, vitaminer och mineraler. Vem vill ha låga värden på det och varför?

Fel fel fel, det är bara vitaminvärdet som sjunker, mineralerna kan inte försvinna. Har du sett en gråsten förgasas och gå upp i rök nångång? ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka