Fjällstuga

Ajda

Trådstartare
Varje år pratar och drömmer vi om en fjällstuga. Vintersportsintresset har vi alla i familjen, men i Östergötland verkar vintern vara ett minne blott numera. Så synd!

Jag frågar efter era erfarenheter av att äga en fjällstuga. Hur stor är den? Har ni en fristående eller en i ett flerfamiljshus? Nära backen? Är det värt att lägga extra pengar på att ha en nära backen? Brukar ni hyra ut den? Privat i isåfall eller via skistar?
Hur långt har ni till er stuga? Här är sambon och jag lite oense. Jag drömmer om en i Klövsjö/Vemdalen men dit har vi ca 8h och sambon tycker att vi ska rikta in oss på Orsa eller Kläppen (ca 5 h bilresa) för att kunna vara mer flexibla och kunna åka tors-sön (ligger lite i det).
 
Senast ändrad:
Vi har ingen fjällstuga, men vi bor i fjällen.
De vi ser, är att avståndet är viktigt.
De som har längre än 40 mil hit, är inte ofta i stugan, ju kortare avstånd, desto fler tillfällen att utnyttja den.
Räkna också på kostnaden att köra till stugan, varje mil är dyr....
Vi har vänner som sitter och räknar på om de få tillfällen dom är här, är dyrare/år, än om dom hyrde på hotellet vid de tillfällena.
Hyra ut är förstås ett alternativ, men då ska man nog antingen ha en bra stugförmedlare, eller så bara hyra ut till vänner, eller vänners vänner.
De är jobbigt att inte kunna lämna en enda pinal, för att okända ska bo i stugan.
Annars är det bra att kunna lämna skor, vinterkläder, och kanske skidutrustning kvar mellan gångerna.
Närhet till backen verkar inte vara det viktigaste, men de klart att det underlättar. Här har de flesta skoter, och det kan ju vara ett smidigt sätt att ta sig från A till B på en skidort.

Några tankar
* Jenny *
 
Varje år pratar och drömmer vi om en fjällstuga. Vintersportsintresset har vi alla i familjen, men i Östergötland verkar vintern vara ett minne blott numera. Så synd!

Jag frågar efter era erfarenheter av att äga en fjällstuga. Hur stor är den? Har ni en fristående eller en i ett flerfamiljshus? Nära backen? Är det värt att lägga extra pengar på att ha en nära backen? Brukar ni hyra ut den? Privat i isåfall eller via skistar?
Hur långt har ni till er stuga? Här är sambon och jag lite oense. Jag drömmer om en i Klövsjö/Vemdalen men dit har vi ca 8h och sambon tycker att vi ska rikta in oss på Orsa eller Kläppen (ca 5 h bilresa) för att kunna vara mer flexibla och kunna åka tors-sön (ligger lite i det).

Fundera på vad ni vill göra under er tid i fjällstugan.
Är det enbart skidåkning? Tänk i så fall på vilken typ av backar ni vill åka i. Både Orsa och Kläppen är ju väldigt barnvänligt och speciellt Orsa väldigt platt. Kommer ni att ha roligt i de backarna även om ett par år?
Vill ni att det även ska finnas lite restauranger och kvällsaktiviteter? Även där hade Kläppen och Orsa gått bort för min del.
Är Sälen helt uteslutet? Där finns ju ett betydligt större utbud av både skidåkning och andra aktiviteter. Där växer även aktiviteterna under sommaren :) Avståndet från Kläppen till Sälen är ju inte alls långt tänker jag.

Vemdalen och Klövsjö har jag ingen erfarenhet av så där ska jag inte yttra mig ;)
 
Det beror nog väldigt mycket på hur man är själv, kompisarna har en lägenhet i någon av skidorterna runt Sälen, det är sex sovplatser i deras lägenhet. Men de hyr ut genom förmedling och för dem går det plus minus noll. Men de har heller inga problem att dra iväg på fredag och hem på söndagen och använder alltså lägenheten relativt mycket men med kort varsel, är den ledig så åker de helt enkelt. De är bara två så de ser inget problem med att släpa på packning och skidor och lägenheten är inte så personlig.
 
Fundera på vad ni vill göra under er tid i fjällstugan.
Är det enbart skidåkning? Tänk i så fall på vilken typ av backar ni vill åka i. Både Orsa och Kläppen är ju väldigt barnvänligt och speciellt Orsa väldigt platt. Kommer ni att ha roligt i de backarna även om ett par år?
Vill ni att det även ska finnas lite restauranger och kvällsaktiviteter? Även där hade Kläppen och Orsa gått bort för min del.
Är Sälen helt uteslutet? Där finns ju ett betydligt större utbud av både skidåkning och andra aktiviteter. Där växer även aktiviteterna under sommaren :) Avståndet från Kläppen till Sälen är ju inte alls långt tänker jag.

Vemdalen och Klövsjö har jag ingen erfarenhet av så där ska jag inte yttra mig ;)

Vi åker utför, längd och skulle vilja äga en skoter. Helst skulle jag vilja ha en stuga med lite lite mark till så jag kan ta med hästarna upp på sommarsemestern. Skulle räcka med nån hektar. Vi tänker att vi skulle vända sommartid, sambon o sonen åker mountainbike. Så ja det är nog det vi tänkt pyssla med i fjällen.
Är inte speciellt intresserade av restauranger och liknande. Värdesätter lugnt i backarna (där är Klövsjö kanon!) och därför är inte Sälen en storfavorit med köer och folk överallt. Annars gillar jag sälen sommartid. Alltså, jag gillar sälen (ska dit på måndag :angel:), vi brukar få följa med våra vänner som har en stuga där, men vi bokar sällan själva en stuga och åker dit. Då åker vi till Vemdalen i stället.
Orsa går egentligen bort för min del pga det du skriver, för platt. Tror tom jag kommer tröttna på de backarna efter ett par år. Barnen är 7 resp 9 år.
 
Det beror nog väldigt mycket på hur man är själv, kompisarna har en lägenhet i någon av skidorterna runt Sälen, det är sex sovplatser i deras lägenhet. Men de hyr ut genom förmedling och för dem går det plus minus noll. Men de har heller inga problem att dra iväg på fredag och hem på söndagen och använder alltså lägenheten relativt mycket men med kort varsel, är den ledig så åker de helt enkelt. De är bara två så de ser inget problem med att släpa på packning och skidor och lägenheten är inte så personlig.

Precis, för vår del är det en kostnadsfråga ang. uthyrning. Helst vill vi såklart inte hyra ut för att kunna vara extra flexibla. Men att gå plus minus noll lockar. Tanken är väl att köra så i början i så fall och sen när man kunnat betala av lite på stugan kanske man kan hyra ut mindre.
 
Ja! Vi har aldrig varit där men bara hört positivt om Lofsdalen. Ska till Vemdalen v. 3 och då ska vi nog åka till Lofsdalen en dag i iallafall och känna lite på stället.

Gör’t! Det är inte så stort men det växer och överlag är det himla trevlig stämning där, plus att de senaste fem åren jobbat massor även med sommaraktiviteter.
 
Mina päron har en andelslägenhet i Stöten. Den är rätt tråkig, men praktisk. 6 bäddar, men blir väl trångt att vara där 6 vuxna. De hyr ut genom en förmedling som finns på stället. Supersmidigt. Nu har de inte så mkt lån på den, men tror att det brukar gå runt eller strax där över. Jag gillar inte Kläppen, skulle hellre satsa på någon av Sälenorterna, så mkt bättre backar tycker jag, och närmre till Trysil när man tröttnat på åkningen. Jag drömmer istället om att skaffa något i Italien, typ vid Garda. 2 h till Alperna och så fint sommar, höst och vår...
 
Kan verkligen rekommendera Trysil!

Vi har en släktstuga (70kvm,8 bäddar) i Norge, några mil in bara, i Fulufjället. Man får inte äga mark i Norge, vi arrenderar marken i ett hyttområde, Ljørdalen.
Stugan kostar oss 20’-30’ i drift om året, hyr endast ut till bekanta.
800m till affär, 3 km till mindre barnvänlig anläggning.
20 min till Stöten, 45-50 min till Sälen och Trysil.
Stugan ligger på landet men området är så fint! Jag är inte intresserad av ski in/ski out utan uppskattar hellre lugnet. :)
 
De är jobbigt att inte kunna lämna en enda pinal, för att okända ska bo i stugan.
Annars är det bra att kunna lämna skor, vinterkläder, och kanske skidutrustning kvar mellan gångerna.
Här har många som hyr ut ett låst förråd i lägenheten/stugan där de förvarar sina privata saker.
 
Vi är i planerna om att bygga i fjällen. Nu är våra förutsättningar lite olika då jag är uppvuxen i fjällen, två mil från en stor skidort. Så vårt val har varit att antingen köpa något i den stora skidorten med allt vad det innebär
+ nära backarna, om barnen blir trötta kan man bara skids hem.
+ nära skidspår
+ nära vänner som också har stugor i skidorten och därmed också lättare spontant kunna gå över på kaffe etc.
- trångseln, smala gator mycket snö och bilar
- lång transfer på skoter för att nå bra skoterkörning.
- dyra kvadratmetrar

Med att bygga eget i hembyn
+ mindre kapital behövs, egen tomt, möjlighet att använda egna maskiner, vi kan bygga större och få ett drömhus med möjlighet att bjuda med vänner och släkt.
+ lätt att nå ut i naturen, skotern direkt från gårdsplanen, fiskesjö etc
- bilen behövs till all skidåkning i backe eller spår
- mindre kompisar för barnen
+ barnen får större anknytning till min hemby och det sätt både jag och maken är uppvuxna (vi är stadsbor i dag)

För att välja vilken typ av fjällmäniska man är så sätt plus på vad ni tycker är roligast och se till att bo nära de möjligheterna. Vill ni hyra ut mycket så se till att ligga relativt centralt för att öka efterfrågan, det är också då lättare att hyra ut genom stugförmedlare. Genom en stugförmedlare får ni inte bara hjälp med bokning utan även avsyning när gästerna lämnar så att stugan är hel och städad. Det är också toppen att kunna be stugförmedligen att städa stugan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp