Fixa till ridbana

frittan

Trådstartare
Först... vet inte om tråden ligger rätt. Annars kanske någon kan hjälpa mig att flytta den!

Har precis köpt hästgård som vi får tillgång till i slutet på månaden.
På gården finns en ridbana 20x40. Då den inte använts på ett tag har det börjat växa en del ogräs plus att den är lite hård.

Jag har köpt ogräsdödare som jag ska spraya på och låta verka så ogräset dör ner i rötterna.

Men hur ska jag göra för att bäst mjuka upp?

Jag är osäker vad det är för material på underlaget...


(Har också funderingar på att förlänga ridbanan så småningom, det finns utrymme till det. Marken under är rätt jämn och idag växer där gräs. Hur går man tillväga?)
 
Senast ändrad:
Sv: Fixa till ridbana

Har precis oxå köpt en gård med en paddock som inte är använd på säkert 15 år. Utan ogräs dock. Trodde först att det var hårt men släpade den och sedan var den för mjuk! Tror det beror på att det har varit så himla torrt.

Jag kommer nog att byta ut underlaget helt och använda gruset till sandhage.

Följer tråden och ser vilka tips du får! :)
 
Sv: Fixa till ridbana

Så såg det ut här för tio år sedan. Jag tog ut hjälp och fick rådet att bara rida och sladda, rida och sladda. Vi sladdar fortfarande varje dag som ridbanan har blivit använd - och vi har bästa underlaget på utebana här i trakten iaf. Vår ridbana var ordentligt gjord från början, och vi har ett bra sandunderlag (som kan bli för djupt om man inte sköter det men välskött är det perfekt) Jag har inte sprutat bort något ogräs utan ridit bort allt. Självklart mockas banan om någon häst bajsar på den också.
 
Sv: Fixa till ridbana

Så såg det ut här för tio år sedan. Jag tog ut hjälp och fick rådet att bara rida och sladda, rida och sladda. Vi sladdar fortfarande varje dag som ridbanan har blivit använd - och vi har bästa underlaget på utebana här i trakten iaf. Vår ridbana var ordentligt gjord från början, och vi har ett bra sandunderlag (som kan bli för djupt om man inte sköter det men välskött är det perfekt) Jag har inte sprutat bort något ogräs utan ridit bort allt. Självklart mockas banan om någon häst bajsar på den också.

Ja, mockas kommer det så klart göras här med!
Dock tror jag inte jag klarar rida bort ogräset. Den är ju nästan en gräsbana (lite lätt överdrivet :D )

Men du började rida innan du sladdade/harvade då?
Harvar aldrig - sladdar bara?
 
Sv: Fixa till ridbana

Såhär ser den alltså ut nu... Och i hörnen är det en tät "gräsmatta" om typ 3 kvm per hörn... Kan man förresten se på bild vad det är för ngt underlag?!

20130910_165748_522f6af69606ee0d4e5f2a80.jpg


20130910_165809_522f6aea9606ee1377677b08.jpg


What to dooo? :o
 
Sv: Fixa till ridbana

Jag föreslår att du harvar den (grunt = alltså kanske 5- max 10 cm) ett par varv. Då får du bort det allra mesta av ogräset. Sedan sladdar du en gång. plockar bort eventuellt ogräs som fortfarande sitter fast för hand. Jag måste harva och sladda separat, men har du en harv med en sladdplanka så behöver du ju inte sladda separat förstås :) Jag tycker att det ser ut som stenmjöl jag. Utmärkt underlag om man bara ser till att luckra upp det regelbundet!
 
Sv: Fixa till ridbana

Jag föreslår att du harvar den (grunt = alltså kanske 5- max 10 cm) ett par varv. Då får du bort det allra mesta av ogräset. Sedan sladdar du en gång. plockar bort eventuellt ogräs som fortfarande sitter fast för hand. Jag måste harva och sladda separat, men har du en harv med en sladdplanka så behöver du ju inte sladda separat förstås :) Jag tycker att det ser ut som stenmjöl jag. Utmärkt underlag om man bara ser till att luckra upp det regelbundet!

åh tack för ditt svar!

än har jag ingen harv men har tänkt att antingen köpa en färdig eller konstruera något själv. är det bäst att då ha "piggarna" ca 5-10 cm långa? hur tätt ska de sitta?

hoppas jag kan få bukt med ridbanan!!
 
Sv: Fixa till ridbana

Bra tips!

Idag har vi haft 80 mm regn på några timmar. Gick ut och kollade i paddocken för att se hur den klarade regnet och den var helt super, fantastisk! Underlaget är packat och fast med en härlig svikt. Den verkar tåla hur mycket vatten som helst. Inte en vattenpöl. Så nu blir jag lite tveksam till att byta ut det gamla underlaget. Innan var den snustorr lös och djup. Verkar vara en vinterpaddock :)
 
Sv: Fixa till ridbana

åh tack för ditt svar!

än har jag ingen harv men har tänkt att antingen köpa en färdig eller konstruera något själv. är det bäst att då ha "piggarna" ca 5-10 cm långa? hur tätt ska de sitta?

hoppas jag kan få bukt med ridbanan!!
Jag har byggt en ordentlig stomme av reglar (45*145). med en regel i mitten också (ser ut som ett fönster om du förstår) På stommen har jag skruvat fast bultar (höjd ca 5 cm) med ett avstånd på ca 10 cm runt hela undersidan. På den andra sidan har jag satt fast ett fönstergaller från en gammal byggbod. Så jag harvar först med hjälp av bultarna och sedan vänder jag på kalaset och sladdar med fönstergallret:) "harven" drar jag med trädgårdstraktorn :). Kostnad = några hundra kronor.
 
Sv: Fixa till ridbana

Ja, mockas kommer det så klart göras här med!
Dock tror jag inte jag klarar rida bort ogräset. Den är ju nästan en gräsbana (lite lätt överdrivet :D )

Men du började rida innan du sladdade/harvade då?
Harvar aldrig - sladdar bara?

Ja, jag började rida och sladda direkt - men vår bana har ett ganska luckert sandunderlag. Utifrån bilderna på din bana så tror jag att harva grunt är det bästa rådet. Jag letade rätt på en person duktig på underlag i närheten av där jag bodde och betalade honom för att komma ut och titta på underlaget och råda mig vad jag skulle göra. Det var en mycket bra investering - jag trodde det behövdes mer drastiska åtgärder än vad han föreslog.
 
Sv: Fixa till ridbana

Jag har byggt en ordentlig stomme av reglar (45*145). med en regel i mitten också (ser ut som ett fönster om du förstår) På stommen har jag skruvat fast bultar (höjd ca 5 cm) med ett avstånd på ca 10 cm runt hela undersidan. På den andra sidan har jag satt fast ett fönstergaller från en gammal byggbod. Så jag harvar först med hjälp av bultarna och sedan vänder jag på kalaset och sladdar med fönstergallret:) "harven" drar jag med trädgårdstraktorn :). Kostnad = några hundra kronor.

tack!! vad jag är tacksam för all hjälp jag får här, tack igen!

har du möjlighet att fota din harv? låter som något som är hyfsat enkelt att konstruera (har en händig kille). och vill gärna se en bild så jag inte helt har missförstått. vore jättesnällt!!

priset lät ju bra :D
 
Sv: Fixa till ridbana

harv2_zpse0560a62.jpg
[/URL][/IMG]
harv1_zps8f1ab6ed.jpg
[/URL][/IMG]

Harvbultarna är lite slitna nu och ska bytas ut, men, men ;)

Jag såg nu att det är 45*95 virke, inte 45*145... Harven är ca 1 meter * 70 cm :)
 
Senast ändrad:
Sv: Fixa till ridbana

Tack för bild och all info. Har visat för sambo som är övertygad om att han kan snickra ihop en sådan :D wei!

angående underlaget; jag ska ordna en bättre bild. ser också ut som grus av ngt slag tycker jag...? kanske blandat? hur tar jag en bild bäst? ska jag gräva runt med foten så ni ser eller ta bild på så som det ligger nu? eller ta upp i handen och fota? :)
 
Sv: Fixa till ridbana

Ta gärna upp i handen och fota och en bild som de andra, men lite närmre så att man kan se kornen bättre :)
 
Sv: Fixa till ridbana

Jag har 0-8 på ridbanan och det ser ut ungefär som ditt.

Jag skulle inte våga harva en decimeter rakt av om jag inte vet att det är djupare än så. Så försök ta reda på hur mycket de har lagt på. Trist att harva upp ev matta om det är välgjort under men lite snålt i övre lagret.

(Min ridbana är inte klar så vi har ett ganska tunt lager 0-8 på sandjord som vi ska rida på nu och sen se vad som behöver kompletteras i vår).
 
Sv: Fixa till ridbana

Är det helt omöjligt att ringa till säljaren och fråga om vad ridbanans underlag exakt består av?
 
Sv: Fixa till ridbana

Är det helt omöjligt att ringa till säljaren och fråga om vad ridbanans underlag exakt består av?

nu har vi tagit över gården och jag har pratat med säljaren.

hon tyckte inte jag skulle harva djupare än ca 8 cm. och så sa hon att jag skulle fylla på med sand (??). nu är det grus om jag förstod henne rätt (vi har inte harvat än, varit prio på huset :p )
 
Sv: Fixa till ridbana

När du ridit ett tag på ridbanan kommer allt som växer att vara borta. Det som växer i hörnen får man ta bort med jordfräs eller liknande. Min bana ser hemsk ut för att min häst har fått föl så banan inte använts sedan mars. Det växte ingenting på den innan, men nu är där en djungel. :) När vi flyttade dit var den också full av växter, men efter att blivit använde ett par månader var allt borta. (ja förutom hörnen då).
 
Sv: Fixa till ridbana

jordfräs, hoppsan! får se om vi kan låna en sådan av någon!! :)

har börjat rida lite på den och märker ju att det försvinner mkt där jag rider. förutom som sagt då i hörnen där det är en djungel :p
 

Liknande trådar

S
Anläggning Jag vet att det finns gamla trådar om detta och jag lovar att jag läst igenom dom (och googlat) men känner mig ändå väldigt vilse...
Svar
4
· Visningar
1 997
Senast: ElCamino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp