Fixa dagmatte/hundrastare?

Red_Chili

Trådstartare
Som det ser ut nu så är jag väldigt nära att få ett jobb, och även om föräldrarna i dagsläget kan vara hundvakter så kan de inte gå ut med någon hund pga fysiska hinder. Visst har farsan en uteplats där det i nödfall går att rasta hund, men det är inte optimalt.

Så ja, jag har börjat hålla ögonen öppna lite efter eventuell dagmatte/hundrastare och kommer sätta upp massvis av lappar i bostadsområdet som är fullt av pensionärer som alltid älskat alla hundar jag haft hem. Förhoppningsvis nappar någon.

Men vad ska jag kolla upp om någon nu visar intresse? Självfallet kommer jag gå mycket på magkänslan när det gäller vem som får "äran" att vara hundvakt, men jag har trots allt råkat ut för att tidigare hundvakt släppt hundarna lösa trots stränga order om att hålla dem kopplade (med muskelskador och andra problem som följd...).

I mitt fall behövs ingen hundvan person, bara någon som kan "följa order" kring hundskötseln, men det känns ändå inte kul att behöva lämna över ansvaret kring något sådant till andra.

Kort sagt: hur ska jag tänka mer än att själv vara övertydlig med vad jag önskar av dagmatten/hundrastaren?

"Tyvärr" är det ju mycket magkänslan man får gå på. Eventuella referenser kanske?

Jag har varit tydlig med vad/hur jag vill ha det, påmint 100 gånger om hundens allergi tex...
Sett på hur de behandlar både mina och andras hundar och stämt av regelbundet även fortsättningsvis- både ang. rutiner och hur de tycker att det fungerar.

Något jag insett är att tex "inte binda hund utanför affär" är bra att påpeka...

Som det ser ut nu så är jag väldigt nära att få ett jobb, och även om föräldrarna i dagsläget kan vara hundvakter så kan de inte gå ut med någon hund pga fysiska hinder. Visst har farsan en uteplats där det i nödfall går att rasta hund, men det är inte optimalt.

Så ja, jag har börjat hålla ögonen öppna lite efter eventuell dagmatte/hundrastare och kommer sätta upp massvis av lappar i bostadsområdet som är fullt av pensionärer som alltid älskat alla hundar jag haft hem. Förhoppningsvis nappar någon.

Men vad ska jag kolla upp om någon nu visar intresse? Självfallet kommer jag gå mycket på magkänslan när det gäller vem som får "äran" att vara hundvakt, men jag har trots allt råkat ut för att tidigare hundvakt släppt hundarna lösa trots stränga order om att hålla dem kopplade (med muskelskador och andra problem som följd...).

I mitt fall behövs ingen hundvan person, bara någon som kan "följa order" kring hundskötseln, men det känns ändå inte kul att behöva lämna över ansvaret kring något sådant till andra.

Kort sagt: hur ska jag tänka mer än att själv vara övertydlig med vad jag önskar av dagmatten/hundrastaren?

Skriva ner allt viktigt på papper, ja ske till och med göra som ett slags avtal, som hundvakten får skriva under. Då har de ju i alla fall svart på vitt vad som gäller och vad de till exempel inte får göra med hunden.

En viktig grej att bestämma är saker som vem står för vad om hunden skadas eller skadar någon/något annat när hundvakten har hunden. Kanske är självklart men kan vara bra att ta upp i förväg ändå.

Att skriva ner allt på papper är en jättebra grej. Någon typ av avtal ska absolut skrivas! Har skrivit ihop en annons nu som ska upp på anslagstavlorna här i bostadsområdet. Känns verkligen jättejobbigt, ungefär som om jag ska skänka bort henne till någon, men så är det ju inte alls egentligen :/ Ska kanske kolla med de nya hundägarna här i samma port som mig också, misstänker dock att det kan bli lite livat då ena grannen har en liiiiten valp som är valpvild och triggar igång Aysu något enormt :p

En viktig grej att bestämma är saker som vem står för vad om hunden skadas eller skadar någon/något annat när hundvakten har hunden. Kanske är självklart men kan vara bra att ta upp i förväg ändå.

Insåg att det här borde jag ta upp med min dagmatte! Fast egentligen har jag svårt tänka mig scenarion där jag inte skulle anse att det är självklart att jag skulle betala. Möjligtvis om de varit väldigt oförutseende.

Ang det här med att betala om något händer... Vad skulle ni säga om en dagmatte tex fått stränga order om att hålla hunden kopplad vid utomhusvistelse och dagmatten ändå har hunden lös och något händer då? Skulle ni "självklart betala" då med eller se det som om dagmatten brutit mot överenskommelsen och därför bör betala?

Ang det här med att betala om något händer... Vad skulle ni säga om en dagmatte tex fått stränga order om att hålla hunden kopplad vid utomhusvistelse och dagmatten ändå har hunden lös och något händer då? Skulle ni "självklart betala" då med eller se det som om dagmatten brutit mot överenskommelsen och därför bör betala?

Och hundpassaren medvetet går emot en regel som jag satt med hundens säkerhet i fokus hade jag 1. Blivit fly förbannad 2. Krävt att hen ska betala eventuell veterinärvård

Och hundpassaren medvetet går emot en regel som jag satt med hundens säkerhet i fokus hade jag 1. Blivit fly förbannad 2. Krävt att hen ska betala eventuell veterinärvård
Jag hade tydligt skrivit i kontraktet till exempel
"Hunden får inte..
springa lös utanför inhängnad hage
hälsa på eller leka med främmande hundar utan ägarens godkännande
äta något som innehåller majs för hunden är allergisk

Vid skada eller sjukdom som uppkommer när dagmatten passar hunden ska ägaren omedelbart kontaktas, vid akutfall åk till detta djursjukhuset hundens försäkringsnummer är följande:

Och eventuellt skrivit att om skada uppkommer för att dagmatten bryter mot någon av dom tre reglerna betalar hen försäkringens självrisk och rörliga belopp.

Skriver man ett noggrant kontrakt och informerar ännu mer noga om riskerna så kan inte dagmatte anses oskyldig om hen bryter mot noggranna regler.

Mina hundar lämnar jag bara ut till dom jag känner och jag har aldrig några regler utan litar på deras omdöme, därför skulle jag betala alla skador som uppkommer för det är på mitt ansvar så stt säga. Men med kontrakt och när man betalar någon lämnat man över ansvaret till den man betalar. Tycker jag iaf.

Hur tänker ni kring när ni lämnar bort valp? De kan ju som bekant tugga på saker... Står ni för allt valpen eventuellt tuggar sönder eller anser ni att hundvakten faktiskt har ansvaret över valpen? (kan ju även bli vet. kostnader om hunden får i sig något olämpligt).

Hur tänker ni kring när ni lämnar bort valp? De kan ju som bekant tugga på saker... Står ni för allt valpen eventuellt tuggar sönder eller anser ni att hundvakten faktiskt har ansvaret över valpen? (kan ju även bli vet. kostnader om hunden får i sig något olämpligt).

Jag skulle absolut betala, om hundvakten följt de regler vi satt upp. Tex känns det inte helt orimligt att jag velat ha kompostgallerhage till en destruktiv valp om den ska lämnas utan övervakning en stund. Struntar hundvakten i det, ja då får väl h*n skylla sig själv lite?

Lite så känner jag också. Nu ska dock inte valpen vara där en hel arbetsdag, och då känner jag lite att kraven på tillsyn kanske kan vara högre, och att om man måste lämna den utan tillsyn en stund så kan personen ha en hage/bur och ge ngt att tugga på. För annars känns det ju lite som att hundvakten kan skita i att valpen tuggar på grejer för att hundägaren ändå ersätter sakerna. Eller är det jag som är extra nojjig över oseriösa människor? :D

Förlåt men då jag har varit hundrastare själv tycker jag att det låter jättekonstigt att släppa lös en hund :confused: Jag är ju inte hundens matte så det är ju inte ens säkert att den skulle lyssna på mig och jag vill inte tänka mig hur det skulle kännas om något hände :( Själv när jag skulle hämta ett paket på posten så frågade jag innan om jag fick binda hunden utanför men då ägaren inte ville det så respekterade jag det, är inte så mycket svårare än så! :crazy:
Hoppas att du hittar någon bra!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka