Fistelgångar

martha

Trådstartare
Mycket har jag varit med ommen fistelgångar hör inte till det. Hostorian började i april förra året då min häst blev sparkad i bringan, fick ett sår som utvecklades till fistelgångar ( jag hade hästen utleasad då) tog hem henne i aug och med diverse hjälpmedel så fick vi såret/gången att sluta sig, och det har gått bra ända tills nu...det började som ( det såg ut) som att bröstbenet började växa....jag fick för mig att det kanske varit nån benhinneskada på bröstbenet,det så helt sjukt ut, efter nån vecka ( oh en laserbeh) så började det "släppa" lite och kändes mer som en lös broskboll...för ett par dagar sen sprack allt och det är 3 olika gångar in och när jag sprutar koksalt eller väteperoxid så kommer det ut i ett annat hål.. Jag ska in till kliniken i morgon men vill spåna lite om nån fått sånt efter en sårskada.
Hästen i övrigt verkar opåverkad av allt, ingen feber, äter bra , det enda var att framsteget varit lite stelt några dagar...men det är också borta nu.Sårena är blodiga och "rena"

Sv: Fistelgångar

Fistelgångar kan vara förknippade med bensekvestrar, dvs små skelettskador som inte läker. Ibland ses även en lokal infektion i benet. Kan även vara en corp al, en främmande kropp, t ex något smuts (grus, liten bit av kvist) som kapslats in och underhåller infektionen.

Eller så är det en "vanlig" böld!

Hoppas det går bra på kliniken, berätta gärna vad det hittar!

Det ska jag göra, fick tid på måndag till veckan. Har kört henne idag och nu ser det mer ut som ett köttsår, dock är de tre ingångarna kvar..

Jag bangade ur på vetten idag, "såret" är i stor sät ihopläkt redan så vi kom överens om att vänta tills det ev blir nåt galet igen.
Finns nåt där inne så borde det ju inte gått igen såpass fort tycker jag. Och ändå har jag ju kört henne och bringan rör sig ju kraftigt vid de rörelserna.
Så jag vet fortfarande inte vad det var för underligt, men jag tjänade väl nån tusing idag :D

Liknande trådar

Hästvård Detta är inte min häst men vi är lite missnöjda med veterinär beskeden på denna häst då allt är så oklart... Hästen hittades block halt...
Svar
5
· Visningar
2 066
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 200
Senast: trollmamma
·
Hästvård Hade en distriktsveterinär ute hos min häst igår på grund av en sårskada som inte vill läka ordentligt. Skadan fick han för snart 2...
Svar
2
· Visningar
1 722
Senast: Luleå
·
M
Hästvård Hästen har sedan i våras hostat och är senaste månaderna behandlad flertalet gånger för detta. Det var antagligen ett virus från...
Svar
7
· Visningar
2 307
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka