Mabuse

Trådstartare
Det börjar bli plats för ett par nya fiskar i akvariet, så jag skulle vilja ha lite förslag på vad man kunde skaffa!

De bör passa in på följande:

*4-5 cm som fullvuxna
*Förstör inte växter
*Färgglada
*Fredliga
*Ej bottenlevande
*Trivs i tättplanterat akvarium med gömställen, men utan fria simytor
*Inte överdrivet känsliga
*Trivs parvis

Och helst:
*Äter körsbärsräkor (detta är svårare att hitta än man kan tro, hittills har vi kommit hem från akvariebutiken med botior, dvärgciklider och kampfiskar, varje gång har personalen varit säker på att de skulle äta räkor, aldrig har någon av dem så mycket som rört en räka)

Senast ändrad:
Sv: Fisktips

Allt passar in förutom parvis, då du behöver minst 2-3 honor per hane.
Kejsartetra! (Nematobrycon palmeri) Blir dock lite större, (ca 6 cm) kan vara lite aggressiva, men oftast bara inbördes. Men de tar garanterat räkor upp till ca 10 mm.
Sen är de vackra med.
Hane:
6.jpg

Hona:
Ke.jpg

Men framförallt, hur stort kar har du? Att det är tätplanterat spelar inte så stor roll för dessa fiskar men de vill ha minst 100 L.

Akvariet är på lite drygt 100 liter, och vi har redan tre sorters tetror, så det är väl tveksamt om det finns plats för en stimmande tetra till tänker jag? Framförallt om den är lite aggressiv, är det inte risk att den bli osams med de andra tetrorna då? Tetrorna vi har är grön neontetra och två sorters rödfenstetra, och ffa de senare behöver lugn och ro och mycket tid för att färga ut ordentligt. När vi har lyckats har de blivit enormt vackra, guldgröna med klarrött respektive blågröna med rött.

Och det finns nog bara plats för 2 stora fiskar, ska vi ha ett stim måste några andra fiskar bort. Eftersom det framförallt var hannarna som var fina hos kejsartetrorna skulle vi behöva ha 6-7 individer för att få lite färg, och det tror jag blir alldeles för mycket, tyvärr.

Jo det kan kanske bli lite fel då. Du bör inte ha mer än 1 hane på 100 L heller.
Däremot går de fint med andra tetror. Jag har mina med fullvuxna Dolkstygnstetror, Glasrödfenstetror och Rosentetror, funkar prima, men jag har mina i 180L.

Alternativt är ju att du fyller på med något du redan har.

Fast jag vill inte ha fler av de jag redan har - vi har bara små fiskar, och jag tror det skulle vara vackert att också ha någon lite större fisk. Nu blir det väldigt småplottrigt, med massa små röda räkor, och så massa små tetror. Plus att räkproblemet kvarstår sålänge vi inte hittar någon fisk som äter dem, och de vi har nu äter ju helt uppenbart inga räkor.

Liknande trådar

Övr. Djur Behöver lite problemlösningshjälp. Vi köpte tre dvärgbotior för någon månad sen, på rekommendation av akvariebutiken, för att råda bot...
Svar
13
· Visningar
8 043
Senast: Martenix
·
Övr. Djur Vår gamla ciklidhona har gått hädan, och nu funderar jag på vad man ska ersätta henne med? Skulle alltså vilja ha tips på någon trevlig...
Svar
11
· Visningar
4 816
Senast: Mysgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama