Fiskkunniga hit!

MikaTela

Trådstartare
Jag är sugen på att skaffa akvarium här hemma MEN vi har extremt mycket järn bl a i vårt vatten, är det möjligt att göra det fiskdugligt iaf?

Vad har ni annars för råd?

Sv: Fiskkunniga hit!

Är vattnet kommunalt eller har ni egen brunn?
Vet du hur mycket järn du har i vattnet?

Jag har legat på ganska så höga värden sj när jag hade egen brunn. Inga problem alls.

Först och främst är inte järnvatten bra att dricka för oss människor och djur. Dessutom smakar det vidrigt med järnvatten.
Sen blir det fult i handfat & toan m.m. och jag kan tänka mig att det inte blir så snyggt i akvariumet heller. Skaffa vattenrenare :idea:

Det är precis som du skriver.

Vad är vattenrenare?
Vad kostar det?
Vart får man tag på det?

Vi har egen brunn som vi inte har lyckats få ordning på än tyvärr.

Det ligger så pass högt att vi inte gärna dricker vattnet.

Vad är vattenrenare?
Vad kostar det?
Vart får man tag på det?

Just för akvarium använder man oftast en omvänd osmos. Kan ligga från tusenlappen och uppåt beroende på hur mpnga liter man behöver per dygn.

Vad sa vattenprovet?

Jag hade extremt mycket järn som sagt men vattnet var tjänligt även för barn att dricka. Så gå på vad vattenprovet säger. Fast ett järnfilter är ju klart det bästa om nu vattnet smakar så illa så ni inte vill dricka det. (fast det är dyrt)

Jag tömde ut min hydrofortank två gånger om året och gjorde ren den. Det gjorde stor skillnad. Sen slängde jag även salt i brunnen när jag hade gjort rent/tömt den (även detta två gånger per år). (grävd brunn)

Kommer inte ihåg vad vattenprovet sa, det är sambon som har koll på.
Vi använder det när vi lagar mat, med kaffe, te och saft är det inga problem att dricka.

Vi fyller vår utomhusdamm med samma vatten och fiskarna där ute lever också och frodas.
Kan det kanske vara lämpligare att hämta vatten ur dammen istället för ur kranen?

Vi ska byta filter när vi har råd, är ju just den grejen "när vi har råd!".

Kommer inte ihåg vad vattenprovet sa, det är sambon som har koll på.
Vi använder det när vi lagar mat, med kaffe, te och saft är det inga problem att dricka.

Vi fyller vår utomhusdamm med samma vatten och fiskarna där ute lever också och frodas.
Kan det kanske vara lämpligare att hämta vatten ur dammen istället för ur kranen?

Vi ska byta filter när vi har råd, är ju just den grejen "när vi har råd!".

Vi tog också ett vattenprov, det var "tjänligt med anmärkning". Men dom ringde upp efter en vecka och förklarade varför det inte var bra med järnvatten. Kommer inte ihåg allt vad han sa men, man kunde på lång sikt få sjukdomar om jag uppfattade allt rätt.
Jag köpte en vattenrenare till huset på 20" och det var väl investerade pengar för mig. Dricker mycket mer vatten nu och dricker det med glädje, förut drack jag bara vatten på mitt jobb...

Mvh Chima

Vad är vattenrenare?
Vad kostar det?
Vart får man tag på det?

Den renare vattnet, tar bort järnet ifrån vattnet så att det smakar gott igen :) (min tar även bort allt annat skit man har i vattnet också)
Kan Pm:a dig senare, kommer inte ihåg vad företaget heter men dom var väligt hjälpsamma och det uppskattar jag. Att koppla in den var inga konstigheter alls och om man inte visste hur man skulle göra så var det bara att ringa dom så förklarde dom det för dig via telefon.
Den drivs med hjälp utan el och salt (jag trodde först inte på det, men det funkar!!! Och det smakar INTE salt av vattnet) Saltet köper man på Gra**gården och kostar runt 100-lappen.
Lycka till :)
Mvh Chima

Senast ändrad:

Jag hade extremt järnrikt vatten där jag bodde tidigare. Inga problem, mina malar förökade sig som bara den. Men det blev mkt extrajobb med att rena filterna. En rolig bieffekt var att växterna trivdes som fisken i vattenet:-).
Hade ett kar på ca 100 liter där jag la ner 4 lotusknölar. De brukar bli nån decimeter höga men de växte ca 1 meter i veckan:eek:. så jag fick dra av nävar av blad för att fiskarna skulel få plats att simma. Perfekt gömställe för yngel var det :-)

kl

Du behöver ju inte byta mer än kanske max 1/3 av vattnet varje eller varannan vecka, så då kanske ni bara kan hämta en dunk vatten nåognstans när det är dags?

En plastdunk är ju lite billigare än en vattenrenare :)

/Sandra - som verkligen slarvar med vattenbyten men har glada fiskar som ynglar av sig friskt ändå :)

Kan meddela alla att det fungerar, djuren älskar det likså även ena växten (den andra dog, men misstänker den verkligen inte var för akvarium). Har ett innerfilter med två olika filtreringar. :)

Precis! Matar man på rejält sen så får växterna naturligt både Micro och Makrogödning. Och som sagt innan, jag hade inga problem alls trots uppfödning.

Låter bra och jag såg dina akvarie dom var otroliga!
Mest speciella med vårt är att sambon har sänkt ner en byggarebob leksak där. :p

Läste också att om man hade sand så filtrerade den järnet vilket vår verkar gjort. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 404
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
994
Senast: jemeni
·
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 769
Senast: LadySara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar