_FiA_

Trådstartare
Alltså.. Mitt oflyt just nu.. det är inte en enda del av min kropp som inte jävla just nu, jag garvar nästan åt eländet! Som att det inte vore nog med allt Annat så åt jag laxfilé igår, jag visste att det var några ben kvar i filéerna för det upptäckte jag när jag lagade maten. Men när vi på upp på tallriken delade jag laxen i småbitar för att inspektera. Såg inget spec.. stoppar i munnen och sväljer och jag känner definitivt ett ben som jag tyvärr sväljer. Jag tycker att den fastnar, sväljer igen med vatten. Nu till problemet.. Jag tycker det sitter fast något. Jag har provat med att äta knäckebröd och allt möjligt, inget hjälper. Är jag bara sjuk i huvudet, eller sitter det verkligen något där...? Det är frågan det.. vad gör jag nu? Läkarna lär knappast se något om dom försöker titta för det är rätt långt ner känns det som. Ska jag seriöst grnomgå en skopi för att jag möjligen har ett ben där? Jag har inte direkt ont, utan mer ett obehag, jag kan äta som vanligt. Vad skulle ni gjort? Ska jag bara avvakta? Jäkla oflyt hela tiden😂

@_FiA_

Kanske benet är kvar, men det kan också vara att benet försvunnit men att det irriterat i halsen, så att det känns som om det sitter kvar. Det har hänt någongång för mig.

Är det ett konstant obehag eller blir det värre när du äter/dricker? Kan du äta allt eller är vissa konsistenser mer obehagliga än andra? Behöver du hosta/harkla något?

Är obehaget konstant och inte förvärras av mat/dryck så hade jag avvaktat någon vecka. Gör det ont att svälja eller du har svårt att få i dig viss mat så kolla med vc/1177. Ofta är det bara ett kvarstående obehag men är det något i vägen så ska det givetvis ut så relativt snart.

Är det ett konstant obehag eller blir det värre när du äter/dricker? Kan du äta allt eller är vissa konsistenser mer obehagliga än andra? Behöver du hosta/harkla något?

Är obehaget konstant och inte förvärras av mat/dryck så hade jag avvaktat någon vecka. Gör det ont att svälja eller du har svårt att få i dig viss mat så kolla med vc/1177. Ofta är det bara ett kvarstående obehag men är det något i vägen så ska det givetvis ut så relativt snart.
Det är ett konstant obehag.. Men när jag sväljer känns det som att det är något där. Jag behöver inte hosta eller harkla. Antar att jag kan vänta men får panik över känslan alltså. .. är det någon som vet vad dom kommer göra på sjukhuset? Jag har själv lyst med lampa men ser inget,

Någon på facebook rekommenderar:

Så tar du bort benet
1. Hosta
Din första instinkt är att hosta och visst ska du följa den.
Hosta är kroppens första försvarstaktik mot alla typer av inkräktare, från bakterier till läsk som hamnat i fel strupe.
Ofta kan en ordentlig hostning få bort benet – det inte fungerar direkt, fortsätt några gånger till.
2. Svälj olivolja
Om du inte kan hosta eller harkla bort benet är det dags att börja titta på alternativ.
Det är en klockren lösning, eftersom det fungerar som smörjmedel i halsen.
Oljan gör benet oljigt och mjukar upp.
3. Prova marshmallows
Massor av människor hyllar denna metod, enligt sajten Littlethings.
Ta en stor marshmallow och stoppa i munnen. Tugga en stund, precis tillräckligt för att göra den klibbig och mjuk och tillräckligt liten för att svälja.
Sedan sväljer du hela marshmallowen. Den klibbiga godisen bör ”ta tag” benet i halsen dra den rakt ner i matstrupen.
4. Smutta på vinäger
Prova att ta lite vinäger i munnen och gurgla i halsen. Många tycker att vinäger och vatten får fiskbenet att försvinna, genom att lösa upp det.
Fiskben är vanligtvis ganska känsliga och ömtåliga, och vinägern innehåller syra. Tanken är att vinägern ska hjälpa magsyran att sköta jobbet och lösa upp benet i halsen.
Den största nackdelen med denna metod är att det kan ta lite längre tid.
5. Doppa bröd i varmt vatten
Bröd-knepet påminner lite om marshmallow-metoden. Riv av en bit torrt bröd och doppa det i något varmt, vatten eller mjölk.
Gör det till en boll i munnen och svälj. Förhoppningen är att den grova strukturen på brödet och klibbigheten från mjölk eller vattenckommer att bidra till att få bort benet från halsen.
6. Uppsök läkare
Om du har provat alla dessa metoder och ingenting fungerar, gå till en läkare och ta bort benet.
Vanligtvis kan detta göras mycket snabbt och smärtfritt, men i extrema fall kan det krävas mindre kirurgiska ingrepp. I sällsynta fall kan en skada från ett fiskben vara livshotande.
Känner du att du har svårt att andas eller håller på att kvävas, ring 112.

Det är ett konstant obehag.. Men när jag sväljer känns det som att det är något där. Jag behöver inte hosta eller harkla. Antar att jag kan vänta men får panik över känslan alltså. .. är det någon som vet vad dom kommer göra på sjukhuset? Jag har själv lyst med lampa men ser inget,

Läkare kan nog se/känna mer än vad du kan. Jag hade avvaktat ett par dagar men är du orolig så sök hjälp. Antingen 1177 eller vc :)

Jag har fått ett makrillben i halsen. Den satt ordentligt fast och retade kräkreflexen.
På vårdcentralen sprayade dom bedövningsmedel i halsen och tog bort den med en lång tång.

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 384
Senast: Och_Aye
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152
Träning \"Omedvetet\" hotbeteende vid fodring Lite synpunkter och tankar tack! Läs dock HELA texten innan ni svarar. Kele är nu ganska exakt...
Svar
19
· Visningar
1 434
Senast: Honungsblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama