Fipplar med ringarna på stången

H

Helan

Min häst gillar att pilla med läpparna och försöka få tag på tygelringarna på stångbettet NÄR MAN RIDER och det är jättejobbigt. Hon verkar tycka det är kul och jag vet inte vad jag ska göra, hon blir både okoncentrerad och krullar ihop sig i jakten på att fånga ringarna och skänklarna på stången. Några tips?
Har försökt att rida fram, säga ifrån, plocka upp, lägga ner formen (då blir det iofs värre, funkar bättre ju högre form och kortare tyglar jag har) och lite av varje. Är det en undanflykt? Hon älskar att ha saker i munnen annars också (biter aldrig, suger och läppar bara).Finns det bett som funkar bättre, med skänklar som är böjda mer bakåt?

Sv: Fipplar med ringarna på stången

Japp, det finns stänger som har skänklarna mer böjda bakåt.

Och dom stångbetten kan man få tag på vardå?

Låter som att duin häst har lärt sig att om hon fipplar med bettet tappar du koncentrationen och hittar på ne massa andra saker så att hon slipper jobba. Smart kuse!!!
Näst agång hon gör så fortsätt exakt med det du gör, fippla inte med tyglarna men lägg till fem ton rumpa och 78 ton mage och rita en bild i ditt huvud av det du försöker göra.

Sen kan jag personligen tycka att hästen inet är redo för stången innan den kan fokusera sig på sitt arbete.

Djurjouren skrev:
Låter som att duin häst har lärt sig att om hon fipplar med bettet tappar du koncentrationen och hittar på ne massa andra saker så att hon slipper jobba. Smart kuse!!!
Näst agång hon gör så fortsätt exakt med det du gör, fippla inte med tyglarna men lägg till fem ton rumpa och 78 ton mage och rita en bild i ditt huvud av det du försöker göra.

Sen kan jag personligen tycka att hästen inet är redo för stången innan den kan fokusera sig på sitt arbete.

Det är så att hon bara fipplar med ringarna i lägre form när hon inte får göra något "svårt" eller får nåt att tänka på. När vi rider lite högre form, skolor etc så gör hon ingenting utan jobbar på jättefint så bettet är hon nog mogen för, det är bara att hon verkar rastlös när man ska rida en enkel volt och exv gå nedåt-framåt som hon hittar på "bus". Jag kan ju inte jobba henne på topp hela tiden, måste ju ta lite annat också emellan eller?
Är det så att hon gör det för att JAG ska tappa koncentrationen? I såna fall ska jag låtsas som det regnar och räkna elefanter eller nåt:smirk:

Helan skrev:
Det är så att hon bara fipplar med ringarna i lägre form när hon inte får göra något "svårt" eller får nåt att tänka på. När vi rider lite högre form, skolor etc så gör hon ingenting utan jobbar på jättefint så bettet är hon nog mogen för, det är bara att hon verkar rastlös när man ska rida en enkel volt och exv gå nedåt-framåt som hon hittar på "bus". Jag kan ju inte jobba henne på topp hela tiden, måste ju ta lite annat också emellan eller?
Är det så att hon gör det för att JAG ska tappa koncentrationen? I såna fall ska jag låtsas som det regnar och räkna elefanter eller nåt:smirk:

Jag tror inte hästar kan tänka i så många steg, "gör jag såhär så gör matte såhär o då slipper jag".

Jag tror att hon helt enkelt är ofokuserad o tänker på annat helt enkelt, eller så reagerar hon på ett obehag, t ex att hon känner en spänning någonstans i kroppen.

Man kan få hästen att jobba ordentligt även utan att kräva hög form, genom att uppmuntra dem att trampa under sig ordentligt med inner bak samtidigt som de söker framåt/nedåt... Eller göra skrittpiruetter.

Är hästen så ofokuserade på ryttare o arbete att de fipplar med annat så är det nåt som är fel i kommunikation, utrustning eller kropp (din eller hästens).

Skulle du t ex stänga igen hästens mun med en snokrem bara för att den gapar??? Antagligen inte o det här är lite samma sak, men det är lätt att tro att hästen bara "leker" med ringen på skänkeln.

mvh Jessica

Klart att hästar kan, de lär sig av eftergift. Om det nu är så att tex ryttaren sätter sig på ett visst sätt som hästen uppfattar som jobbigt och den av misstag började fippla med stången så satte sig ryttaren på annat vis då har du lärt den det.

Djurjouren skrev:
Klart att hästar kan, de lär sig av eftergift. Om det nu är så att tex ryttaren sätter sig på ett visst sätt som hästen uppfattar som jobbigt och den av misstag började fippla med stången så satte sig ryttaren på annat vis då har du lärt den det.

Jo, det är klart... men jag tycker det känns långsökt ändå..:crazy:

Tror mer på kommunikationsproblem eller ev nån form av spänning.

Men det kan man ju diskutera ihjäl sig ang här på forumet, vi kan ju aldrig veta utan trådskrivaren får väl rannsaka sig själv o se vilket hon tror stämmer bäst in.

Personligen är jag av åsikten att hästar vill vara till lags, de gör allt de kan för att det ska bli bra för nån de litar på o tycker om. Hästar är vänliga o uppmärksamma djur som älskar att samarbeta om de bara förstår vad som krävs av dem.

Men som sagt, det är ju bara min personliga filosofi. :p

mvh Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Helan skrev:
Det är så att hon bara fipplar med ringarna i lägre form
Det fundering som slår mig när jag läser det du skriver är, hur är tungfriheten och längden på stången i förhållande till munnen?
Kan hästens reaktion beror på bettets placering i munnen när du låter henne söka jobba framåt/ neråt??

Har hon även varit sådan när du jobbat henne från marken i samma stång?

Jag opponerar mig inte mot någon av dom andra teorierna.;)

Rikkan skrev:
Det fundering som slår mig när jag läser det du skriver är, hur är tungfriheten och längden på stången i förhållande till munnen?
Kan hästens reaktion beror på bettets placering i munnen när du låter henne söka jobba framåt/ neråt??

Har hon även varit sådan när du jobbat henne från marken i samma stång?

Jag opponerar mig inte mot någon av dom andra teorierna.;)

Jo, men det är ju helt klart oxå nåt att kolla... :idea:

Tänkte inte ens så långt...

mvh Jessica

Hästar vill visst vara till lags men det är oxå av naturen lata varelser som har som mål i livet att få vara i fred.
Djur som styrs och kontroleras så lätt med eftergift är alltid varelser som vill vara ifred.
"När jag gör så här" så slutar hon är den lättaste formlen för att styra en häst.
Det handlar inet om att de inet VILL samarbeta, av naturen vill de spara på kalorier och om de lär sig att det går åt mindre kalorier om de fipplar med bettet då fipplar de med bettet.

Det som jag tycker är roligt att studer aär hästar som vill få ägaren att sluta med det den gör. Då glor de upp något intressant att antingen studera eller låtsas bli rädd för så att ryttaren slutar med det där jobbiga och istället ber hästen att sluta glo på faran.
Gissa vilken uppgift som gör av med minst kaloorier :-)

Det är skitkul att se, det roar jag ofta med när jag tittar på träningar. De flesta ryttare är otroligt lättlärda och lydiga och gör alltid som hästen vill :-)

Djurjouren skrev:
Hästar vill visst vara till lags men det är oxå av naturen lata varelser som har som mål i livet att få vara i fred.
Djur som styrs och kontroleras så lätt med eftergift är alltid varelser som vill vara ifred.
"När jag gör så här" så slutar hon är den lättaste formlen för att styra en häst.
Det handlar inet om att de inet VILL samarbeta, av naturen vill de spara på kalorier och om de lär sig att det går åt mindre kalorier om de fipplar med bettet då fipplar de med bettet.

Det som jag tycker är roligt att studer aär hästar som vill få ägaren att sluta med det den gör. Då glor de upp något intressant att antingen studera eller låtsas bli rädd för så att ryttaren slutar med det där jobbiga och istället ber hästen att sluta glo på faran.
Gissa vilken uppgift som gör av med minst kaloorier :-)

Det är skitkul att se, det roar jag ofta med när jag tittar på träningar. De flesta ryttare är otroligt lättlärda och lydiga och gör alltid som hästen vill :-)

Haha... ja det är ju helt sant... *blundar o tänker på min mor o hennes bruksnordis... :)

Men jag är nog ute o far efter när man kommit lite längre med sin häst, t ex så beter sig inte mammas häst på samma sätt när jag rider för jag kräver mer uppmärksamhet på mig o arbetsuppgiften än vad hon gör.

Häst är ju lite av arbetsnarkomaner, när de väl lärt sig att använda sin kropp så behöver de verkligen träna o lär sig att tycka om det.

Men egentligen är vi ju både två inne på teorin på att ett liknande problem kan bero på nån vajsing i kommunikationen. :crazy:

mvh Jessica

Exakt. en häst som vill träna och älskar att behärska sin kropp har varken tid eller lust att fippla med bettet. Den vill jobba.

Så om den fipplar med bettet så har den ännu inte lärt sig att älska att jobba och då är min personliga åsikt att man inet ska ha stång på den.
Men jag vet ju att man inom AR vill ha på stången så snart det bara går så jag förstår varför trådskrivaren har den.

Djurjouren skrev:
Exakt. en häst som vill träna och älskar att behärska sin kropp har varken tid eller lust att fippla med bettet. Den vill jobba.

Så om den fipplar med bettet så har den ännu inte lärt sig att älska att jobba och då är min personliga åsikt att man inet ska ha stång på den.
Men jag vet ju att man inom AR vill ha på stången så snart det bara går så jag förstår varför trådskrivaren har den.

Hmmm.. har lite avvikande åsikter ang AR skulle jag tro... Jag anser mig vara AR-ryttare i den bemärkelse att jag läser, diskuterar o analyserar min ridning o hästen rörelser, dvs jag lägger tonvikten på det Akademiska (= typ akademiska studier) o det anser jag man kan göra inom alla inriktningar.

Jag sätter inte alls likhetstecken mellan AR o Barock, för mig är det vitt skilda saker... ARs principer kan man utnyttja inom dressyr, hoppning, barock, western, körning osv osv. Lite på samma sätt som att man kan utnyttja filosofierna bakom NH inom alla grenar oxå.

Jag rider inte med stång för att jag anser att man ska göra det när man rider enligt ARs principer utan jag varierar mellan stång, tränsbett o kandar utifrån vilket jag, för dagen, bäst kan kommunicera mina önskemål till hästen jag rider. För att rida på stång bör man definitivt ha en tillräckligt oberoende hand för att inte störa hästen o det har inte jag... än... :angel: Men jag måste ju öva o det kan jag göra på min häst för han är så bussig o står ut med mina fippliga försök. :crazy:

mvh Jessica

Senast ändrad av en moderator:

Djurjouren skrev:

Hon älskar att träna och jobba och driver på mycket själv, men visst, jag kanske inte ska jobba henne på stången. Som jag skrev tidigare så är det bara när man inte låter henne få något att tänka på som utmanar henne som hon grejar med ringarna. Fast igår så var det bättre för då red jag skolor så fort hon hade en tendens till att börja (i väldigt lång låg form och ganska lång tygel) och då försvann problemet nästan helt sen.

Jessica skrev:
Hmmm.. har lite avvikande åsikter ang AR skulle jag tro... Jag anser mig vara AR-ryttare i den bemärkelse att jag läser, diskuterar o analyserar min ridning o hästen rörelser, dvs jag lägger tonvikten på det Akademiska (= typ akademiska studier) o det anser jag man kan göra inom alla inriktningar.

Jag sätter inte alls likhetstecken mellan AR o Barock, för mig är det vitt skilda saker... ARs principer kan man utnyttja inom dressyr, hoppning, barock, western, körning osv osv. Lite på samma sätt som att man kan utnyttja filosofierna bakom NH inom alla grenar oxå.

Jag rider inte med stång för att jag anser att man ska göra det när man rider enligt ARs principer utan jag varierar mellan stång, tränsbett o kandar utifrån vilket jag, för dagen, bäst kan kommunicera mina önskemål till hästen jag rider. För att rida på stång bör man definitivt ha en tillräckligt oberoende hand för att inte störa hästen o det har inte jag... än... :angel: Men jag måste ju öva o det kan jag göra på min häst för han är så bussig o står ut med mina fippliga försök. :crazy:

mvh Jessica

Kanske ska klargöra att jag som skrivit inlägget också växlar mellan betten, har ett vanligt tränsbett, och ett ledat med parerstänger som jag rider med emellanåt. Nya saker tränar jag alltid på vanligt bett, sen går jag över på stången när vi kan det. Och jag rider ALLTID med en-handsfattning när jag har stången i munnen. Det är en förutsättning eftersom det är an ganska stark betsling. Hade hon haft större gap så hade jag ridit mer på kandarbetsling (bridong+stång) men det blir så himla fullt i munnen på henne då att jag väljer att bara ha stången på.

Om det inte är något annat problem än just rastlöshet, så skulle jag välja att sätta en s-stång plus en lekkedja på din häst. Men kolla först upp ordentligt bara så det inte finns någon annan anledning till varför hon gör som hon gör.

Zenith skrev:
Om det inte är något annat problem än just rastlöshet, så skulle jag välja att sätta en s-stång plus en lekkedja på din häst. Men kolla först upp ordentligt bara så det inte finns någon annan anledning till varför hon gör som hon gör.

Vad är en lekkedja?????

Som en tunn kedja med bettringar i. Man sätter fast det i sidostyckena och så har hästen nåt att pilla med i munnen. Vissa hästar blir dock så fascinerade av den att de slutar koncentrera sig och bara leker istället, men det kan ju vara värt ett försök.
Finns att köpa där det finns travgrejer.

Hur som helst skulle jag byta till ett s-bett innan hästen tar åt sig bettet på riktigt. Den kan ju bita av tygeln eller fastna... :smirk: hehe...

Liknande trådar

Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt...
2
Svar
38
· Visningar
3 990
Senast: Efwa
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 507
Senast: Ridinglady
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
Dressyr Hästen är väl etablerad i kandarklasserna men det känns som att hon skulle kunna gå ännu bättre. Funderar därför på de olika stängernas...
Svar
13
· Visningar
2 359
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama