Finska avelsord

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 1 925
B

BeastieBabe

sitter och letar hästar på nätet och kommer hela tiden fram ti Sukuposti, kruxet är att jag inte fattar ett skvatt finska så jag måste dubbelkolla..

Rotu = Ras
Syntyny = födelseår
Kasvattaja = uppfödare
Sukupuoli = kön
Iså = Far
Emä = Mor
Emänisä = Morfar

har jag fattat det rätt?

Sv: Finska avelsord

informationen på alla de enskilda hästarna är ändå på finska, har provat både svenska och enkelska, men det är i princip bara förstasidorna som är eng eller sv då..

Men alla rubriker på de enskilda hästarna, såsom ras, kön, uppfödare, färg etc står ju på svenska i den svenska versionen, och tillsammans med vokabulären kan du väl luska ut rätt mycket av "innehållet"?

Lite stavfel hade du här och där, men i stora drag stämmer det.
Rättad version:

Rotu = Ras
Syntynyt = född (födelseår blir syntymävuosi)
Kasvattaja = uppfödare
Sukupuoli = kön
Isä = Far
Emä = Mor
Emänisä = Morfar

Vad gör en svensk på en finsk sida och söker hästar ?
:P

I Finland finns det ju inga hästar överhuvudtaget , antingen är de fula,bullahästar eller hemskt dyra . sen finns det ju ingen ordentlig avel heller!

förresten , finns det någon motsvarade svensk sida ? (ang. sukuposti)

I Finland finns det ju inga hästar överhuvudtaget , antingen är de fula,bullahästar eller hemskt dyra . sen finns det ju ingen ordentlig avel heller!

många svenska hästar finns med där, sådana som jag inte hittat någonstans på någon svensk sida förutom ridklubben där aktuell ponny stått..

Pazuzu: tack för lexiconsidan btw :bow:

Nu måste jag nog lägga mej i det här. Du kan i alla fall inte mena Connemarorna i Finland när du pratar om dålig finsk hästavel??? Det finns en hel rad seriösa uppfödare som har satsat jättemycket på att köpa in avelsmaterial utifrån, anlitat internationella connemaradomare för exteriörbedömningarna och Finland har idag en liten men jättefin avelsbas av connemara ponnyer;) . Hälsningar Saila.

Det var väl en onödig generalisering? Visst, hästverksamheten och hästmaterialet i Finland överlag håller inte en lika hög standard som i Sverige, men riktigt så illa är det ändå inte.

Och "fula"? Varför är det så viktigt? Jag vet många hästar som inte har tilltalat mig estetiskt men som ändå haft en riktigt hög ridbarhet.

Nu har de åtminstone EN snygg häst (min avatarbild) hon fick en 9a på typ :D (fast det är klart... hon var ju hyfsat dyr åxå ;))

antingen är de fula,bullahästar eller hemskt dyra .

Ahaha, vad är BULLAHÄSTAR för något? Lät mysigt. Kanske en sådan häst jag har från Finland :p

liina0610.jpeg

Med "bullahäst" :D förstår åtminstone jag en häst som man i första hand bara har som sällskap och inte för att rida på, eller åtminstone inte för att utveckla sin ridning och "komma nånvart" med.

Man gillar att klappa på den, pussa på den, mata i den bullar... ;)

Men det är inget uttryck som jag själv använder, så jag kan ha fel.

nu svara jag till alla :P

man kan nästan generalisera hästarna i Finland som sämre :P
men det är ju förståss att ta i .

connemara aveln är jag inte så insatt i . men jag har sett fler fina connemaror än fula iaf :D

jadå, en ful häst går att rida lika bra som en fin(sen är det ju hur man definierar ordet ful/fin),en av mina egna är ganska ful men så otroligt mysig att hantera :D:D

men jag föredrar vackra hästar iaf :)

Vad en svensk gör på sidan slog mig ganska snabbt - det finns väldigt mycket information :) Heja Finland :)

en bulla häst är en häst som oftast är omusklad, halvt otränad och ägs ofta av inte så tävlings/träningsintresserade personer.
är väl som en skogsmulle antar jag :)

kan ju påpeka att jag själv bor i Finland, och avundas hur rid/avel/häst utvecklingen går framåt i Sverige..
men vi börjar ju komma framåt nuförtiden iaf..

Med "bullahäst" :D förstår åtminstone jag en häst som man i första hand bara har som sällskap och inte för att rida på, eller åtminstone inte för att utveckla sin ridning och "komma nånvart" med.

Man gillar att klappa på den, pussa på den, mata i den bullar... ;)

Men det är inget uttryck som jag själv använder, så jag kan ha fel.

Bullahäst = Pullahevonen, dvs pecis det du förklarade ovan. Används ofta av finnar i sammanhang där hästen fungerar mest som sällskap och får gå och dra hovarna efter sig. Det betyder inte att hästen är rund som en bulle för det. ;)

Nu tycker jag du verkligen generaliserar kraftigt. Vi har en verkligt utvecklad avel inom Connemaror, Welsh (olika kategorier), Finnhästar och Varmblodiga Travare. Däremot så är vi efter på ridhäst fronten och även bland ponnyer sådär allmänt.

Sen måste du även se över att hästsporten är MYCKET mindre i Finland än i Sverige -> mindre hästar och mindre utbud. Priserna är höga eftersom efterfrågan är stor, men utbudet vagt och litet. Import är därför vanligt från Sverige och Tyskland (även Estland). Jag understöder importen, men anser inte att vi skall gå och säga att ALLA hästar i Finland är skit och fula. Det är samma sak som att säga att alla Finnar är fula eller alla Finlandssvenskar är skit. Om du engång inte är insatt i avel, så skall du heller inte kritisera denna.

Sorry for the OT. Slutar genast. :angel:

Nyfiken fråga: vad får man ge för en finnhäst i Finland? Unghäst resp. vuxen inriden, och stor häst resp. småhäst? Är småhästarna värdefullare?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka