Finntack eller import sele (indiskt läder)?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rodeokungen
  • Startdatum Startdatum
R

Rodeokungen

Jag vill ha lite råd. Jag ska köpa en ny sele till min häst. Jag nöjeskör max 1 gång/v, rider mest. Ska jag satsa på en komplett Finntacksele för ca 4200 kr eller duger det med en imp sele för ca 2200 kr (hur är dessa)? Jag vill ha något som håller. Vet någon skillnaden på Finntacks travsele och Finntacks träningssele (förutom bredden på däckeln)? Har hört att träningsselen skulle bli för klumpig ( jag har en stor kallblodstravare) och att de flesta använder travselen?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finntack eller import sele (indiskt läder)?

Jag har hört att indiskt läder mest är skit, slarvigt sytt och sånt. Kan du inte köpa en begangnad sele?

Skulle också vilja tipsa dej om att lägga pengarna på en begagnad sele i stället..... Det Indiska lädret håller dåligt och Finn Tack selarna är lite för dyra nya för att bara nöjesköra med tycker jag.

Jag tycker att FinnTack har tappat kvalitén på sina selar.
Nästa sele som jag köper kommer bli en Walsh sele

Jag vill ha lite råd. Jag ska köpa en ny sele till min häst. Jag nöjeskör max 1 gång/v, rider mest. Ska jag satsa på en komplett Finntacksele för ca 4200 kr eller duger det med en imp sele för ca 2200 kr (hur är dessa)? Jag vill ha något som håller. Vet någon skillnaden på Finntacks travsele och Finntacks träningssele (förutom bredden på däckeln)? Har hört att träningsselen skulle bli för klumpig ( jag har en stor kallblodstravare) och att de flesta använder travselen?

Jag har flera selar i alla märken, men den jag använder mest är ett travsele från Börjes. Det köte jag 2001 och då till ett kallblod. Sen dess är det använt nästan varje dag, ibland mer än en gån varje dag. I 6 år alltså. Det enda som gått sönder hittills är en nit. (ej funktionsbärande)
Den kostade 1700 tror jag, komplett. Skulle den gå sönder nu är den ursäktad, jag är fullt nöjd med vad den åstadkommit.:)
(vet dock inte vad lädret är från)

Jag är inte nöjd med FinnTacks passform på däckeln, nu har de flera modeller på däcklar men jag har inte sett någon jag tycker ser bra ut!

Jag har hållt på med många olika import (indiska) selar av remselemodell (standardsele) och de har hållt bra, man måste dock smörja dem rejält från början, låt gärna remmarna, bukgjordstroppar ligga i läderolja några timmar.

Var noga med att byta däckeståndarna i tid innan de börjar nöta på tömmarna, gäller i och för sig alla selar!

Köp en beg Walsh eller Finn Tack - indiskt läder är SKIT!

Vår tävlingssele är en finntack träningsele, den är det absolut inget fel på.
Alla träningsselarna är från börjes, använd 3 ggr/dag 4 dar i veckan, går alldeles utmärkt.

Ett tips! jag ska köpa en sele quich Hitch från bole snart, den kostar 2200 kr inkl moms.

Köpte lågprissele 1991, still going strong. Och då är jag inte den som gärna håller på med persedelvård. Visst är förslitningdetaljer utbytta under tiden gång så som skalmremmar. Men så är den använd så gott som varje dag året om.

Liknande trådar

Körning Har aldrig ens kört en häst innan och har således ingen koll alls på selar o märken osv. Men nu går unghästen (connemaravalack strax...
2
Svar
22
· Visningar
2 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka