Finns det vettiga enhästars-transporter?

Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag köpte nyligen en Böckmann Uno. Har haft det i några månader och är än så länge jättenöjd. Kör minst en gång i veckan. Försökte att få tag i ett begagnat enhästars först men det är nästan omöjligt att få tag i ett! De verkar vara otroligt lättsålda alternativt att många är så nöjda att de inte säljer dem.

Jag gav lite över 65' eftersom jag la till lite. Till exempel sparkskydd, året-runt-däck, svart tak och sadelkammare. Sadelkammaren är inte superstor (jag får dock plats med min stora dressyrsadel) men den är tillfredsställande. Två krokar till träns, får plats att hänga ett tunnare täcke (typ fleece) samt sadel då. Dressyrspö och sådana lite "längre" saker går också in. Borste och spade/skyffel finns i sadelkammaren också.

Angående ventilation så kan man välja ganska fritt. Jag har två öppningsbara fönster som ventilation och sedan är gardinen "delbar" så man kan ha en remsa med nät där bak. Men man kan ju välja ventilation på sidorna och taklucka också...

I allmänhet så är den väldigt ljus och lätthanterlig. Säkerhetsbommar fram. Perfekt att man inte behöver tänka hela tiden på var man har bilen eftersom den ligger precis bakom och går inte ut på sidorna.

Hästen behövde lastas med linor innan men går numera rätt in, så han tycker uppenbarligen om den. Han väljer att stå precis i mitten (rakt) så det blir definitivt bekvämare för honom att åka. Vissa hästar väljer ju att stå snett också. Jag har gott om plats om jag vill sadla inne i transporten. Hade inte erfarenhet av gardin innan men har verkligen fått en positiv upplevelse eftersom det inte skramlar eller låter något!

Rekommenderar verkligen enhästars! :)
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Det här är faktiskt enda an ledningen till att jag har en tvåhästars med hel mellanvägg. Jag vill kunna lasta med hö för flera dagar.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Det här är faktiskt enda an ledningen till att jag har en tvåhästars med hel mellanvägg. Jag vill kunna lasta med hö för flera dagar.

Samma här!
Hade hellre haft ett släp för en häst, om det inte vore för att jag måste packa med mig en hel del ibland.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag har ett BOJ enhästars från 1980, total renoverat som jag köpte för 2 år sen. Älskar det. Det går så bra efter bilen, hästen står perfekt, panikbommar och lätt att backa. Största fördelen är dock att jag får lasta 700 kg på B-kortet.

Innan denna hade jag ett Henra 1,5 hästars. Gillade den transporten jättemycket också. Lite meckigare att få loss frambommen från utsidan dock har jag för mig. Tror man var tvungen att skruva med skiftnyckel???
Sålde den endast pga att jag inte hade häst på 2 år. Köpte den helt ny för 50,000 och sålden den för 48,000 :D som sagt bra värde i 1-hästars.

Jag föredrar ett enhästars framför tvåhästars om man ändå bara ska köra 1 häst. Packa får man väl göra i bilen?
Kan förstå om man jämnt åker på meeting eller tävlar FT att man behöver mycket saker med sig men för lite tävlingar runt omkring och träningar så räcker det gott med 1-hästars.
Flera hästar som varit lite stökiga i transporter står som ljus i min.

Dessutom är de billiga i skatt :D
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Nä det är det iofs inte eftersom skatten går på vikten, men ett enhästars är oftast lättare än ett två hästars och då blir det ju lite billigare i skatt.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Nä det är det iofs inte eftersom skatten går på vikten, men ett enhästars är oftast lättare än ett två hästars och då blir det ju lite billigare i skatt.

Nej, det är ingen skillnad. Upp till 2000 kg i totalvikt så kostar alla 360 kr/år.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jaha det visste inte jag. Vet bara att jag hade mer skatt på min Henra än vad jag har på min Boj men det var ju ett par år sen så de har kanske ändrat.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Här är en som precis köpt sig ett 1,5 hästars boogiesläp. Jag är helnöjd, men som sagt utrymme för hö och övrig utrustning är väl det enda jag kan sakna.

Köpte en begagnad Blomert Smaragd C från 2005 med extra takhöjd. Den är ljus och fin med öppningsbara takfönster och en smidig bakbom som hänger rakt ned när vi lastar på.

Den ligger som en smäck efter bilen (fjädring i släpet) :love: Riktigt nöjd är både jag och hästen!

Gav 29' för den + dubbade vinterhjul som vi behöver på vintervägar här.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

KL

Har forskat vidare och kommit fram till att Fautras nog känns som en väldigt genomtänkt transport. Dock ligger de ju i mycket högre pris, jag får ju köpa en begagnad som är ett par år för samma pris som en ny av de andra märkena. Cheval har kommit med en ny enhästars, i glasfiber och aluminium, men jag är inte överdrivet förtjust i Cheval, och hur är det med glasfiber egentligen..?

Panikbommar (riktiga a la Thule) kanske inte är så himla nödvändigt, min häst har aldrig hittat på nåt fuffens, men det är en skön säkerhet, det kan ju hända vad som helst... Ska även sätta mig och kolla vilka som är bredast, köper inte den smalaste, man kan ju vilja lasta in andra prylar ändå.

Såg att även Atec borde ha en enhästars, men att de svenska ÅF inte verkar ha den i sitt program.

Ett är iaf säkert, jag ska ha sadelskåp/sadelkammare!
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

KL

Har forskat vidare och kommit fram till att Fautras nog känns som en väldigt genomtänkt transport. Dock ligger de ju i mycket högre pris, jag får ju köpa en begagnad som är ett par år för samma pris som en ny av de andra märkena. Cheval har kommit med en ny enhästars, i glasfiber och aluminium, men jag är inte överdrivet förtjust i Cheval, och hur är det med glasfiber egentligen..?

Panikbommar (riktiga a la Thule) kanske inte är så himla nödvändigt, min häst har aldrig hittat på nåt fuffens, men det är en skön säkerhet, det kan ju hända vad som helst... Ska även sätta mig och kolla vilka som är bredast, köper inte den smalaste, man kan ju vilja lasta in andra prylar ändå.

Såg att även Atec borde ha en enhästars, men att de svenska ÅF inte verkar ha den i sitt program.

Ett är iaf säkert, jag ska ha sadelskåp/sadelkammare!

Fautras har väl en bom som löser ut vid tryck uppifrån (över 200 kg eller nåt). Jag är grymt sugen på en Fautras JMS men de ligger alldeles för högt i pris för mig. De är inte helt lätta att hitta begagnade heller.

Jag har sneglat på Böckmann uno. De har någon slags mellanvariant av säkerhetsbom. Det är en ögla på utsidan men det är ingen skruv som skall skruvas ur utan man bara vrider tror jag. Har bara sett på bild så jag vet egentligen inte.

För något år sedan mailade jag till THULE och frågade om de hade några planer på att tillverka enhäststransport. Men han som svarade menade (felaktigt som så många andra) att en tvåhästars var stabilare och de hade inga planer på enhästarsvagnar. Han rekommenderade THULE Prestige åt mig trots att jag angett i mitt mail att jag ägde just en sådan. När jag svarade och hänvisade till att studier visar att enhästarsvagnar har bättre väghållning fick jag inget svar. :cool:

Jag har BE-kort och är inte i behov av enhästsvagn för viktens skull. Men jag kör bara min egen häst och jag vill hellre att han åker bekvämt och stadigt och att jag har bra väghållning när jag kör än att ha en vagn för om jag kanske eventuellt måste köra två hästar (vilket min bil inte klarar).
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Puttar upp min egen tråd.

Har nu fått ett ganska bra erbjudande på Chevals nya alu/glasfibervagn. Den skulle då vara helt fabriksny, med de tillbehör jag vill ha.

Men jag är osäker på glasfiber/aluminium... Hur åldras det? En vän har nyligen köpt en glasfibervagn som borde vara en av de första, mörk i färgen, från -06 och den såg ändå ganska fin ut. Några "stjärnor" som antagligen är efter stenskott, men annars okej. Reflekterade dock över att vissa detaljer var lite rostiga.

Fördelen då med Chevals Gold One är att den är riktigt bred, 140, men jag har än inte sett den. Jag kan då få en bra sadelkammare i den dessutom, inte bara ett sadelskåp.

Mhm, är Cheval smäckigt och billigt bara...??? Har nu 2 vänner med Cheval som är nöjda. Hade Thule gjort enhästars hade det inte varit nåt snack, men nu väljer de att bortse fullständigt från enhästars-marknaden, vilket är synd.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Glasfibervagnarna har funnits mkt längre än så de började bli stora redan i mitten av -90 talet. Glasfiber är mkt mer åldersbeständigt än plyfasläpen. Vi har en -01 här hemma ser precis ut som den gjorde när den var ny möjligen lite mattare (men ingen har heller fått för sig att prova polera den ;) )
Glasfibersläparna är inte bara glasfiber utan inne i glasfibern så finns det tunna plyfaskivor som förstärkning så hållbarhetsmässigt är de starkare än plyfavagnarna. Samma sak med alugolv kontra plyfa. plyfan får du byta efter ca 5 år medans alu håller i alla fall i tjugoår.
Jag skulle inte ens drömma om att köpa ett plyfasläp idag de är föråldrade rester från -80 talet.

Har du kollat släp i tyskland ? När vi köpte vårt -01 så gav vi ungefär halvapriset i tyskland jämfört med vad de kostade här hemma. En dagstur ner och hämtade det (köpte vårt i norra holstein så bara precis in i tyskland via danmark) och alla papper man behövde med från tillverkaren, hem och registreringsbesiktiga sen var det klart. Finns dessutom mkt fler märken att välja på i tyskland som inte finns här hemma, inga problem att få tag i reservdelar heller går tom fortare (och är billigare) att få saker skickade från tyskland än inom sverige.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Mitt enda råd (till alla som ska köpa transport): åk och titta. Med kritiska ögon. Tänk dig en riktigt stökig häst där allt går fel - hur funkar transporten?
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Det är precis så jag tänker, jag ska titta, känna och prova. Dock är säljaren ärlig med att Chevalen kanske inte är det absolut bästa släpet på marknaden, det är ändå ett budgetalternativ. Eller så förstod han att jag var ganska insatt;)

Gylle: känns bra att höra. Glasfiber är trots allt nytt för mig. Ska kolla Tyskland, men jag är ganska bekväm av mig ändå;)
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Kollade då på en Gold One igår och det verkar vara en väldigt genomtänkt släp. Visst, den är inte som min Kylinge, men den har också sina nackdelar.

Det blir lite speciallösningar, fattar tex inte hur det har tänkt på bakbommen, men det fixar ÅF då även de tycker den lösningen är usel. Sen ska vi försöka få till en öppningsbar lucka fram, så att man kan öppna där när släpen står stilla med pållen i. Det jag är tveksam över är återigen frambommen, men min far är händig, kanske han kan komma på något. Kvittar hur jag än vrider och vänder på det, rent ekonomiskt är det mycket släp för pengarna, även om jag är van vid andra lösningar. Släpen är 140 bred, vilket gör att hästen kommer åka som en prinsessa...

Än har jag inte bestämt mig 100, men det lutar åt att jag bestämmer mig under dagen och nog beställer ett sådant. Har fått så bra pris att jag nästan inte kan säga nej faktiskt...
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Äh, jag gjorde ett impulsköp;) nä, men jag tog chansen nu. För de som är nyfikna har jag ett par bilder iaf. Dock ska jag ha sadelkammare i min.

ff8d0ad2.jpg
[/IMG]
2b4a2fd6.jpg
[/IMG]
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Tänk dig för ang takfärgen om du missade tråden om det vinröda taket som inte blev godkänd. Sök på vinrött så får du säkert upp den, finns en knasig regel i djurskyddets transport förordning att de inte får ha mörkt yttertak då blir de inte godkända.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Blev antracitgrå för min del, som på bilden, svart fanns som alternativ men det känns för mörkt. Skulle det inte vara godkänt får väl försäljaren stå för det...

Edit: hittar tyvärr inte tråden, datorn har kraschat och man orkar inte fiffla för mycket på telefonen...;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 863
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, Jag är för första gången på väg att köpa en transport men känner mig vilsen i djungeln. Har försökt googla lite och läsa i gamla...
Svar
16
· Visningar
4 317
Senast: KSF
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 838
Senast: Bluefish
·
Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen...
2
Svar
23
· Visningar
4 263
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp