Finns det speciellt tänk kring namn?

Novelette

Trådstartare
Ja, jag undrar...mitt sto kommer ur blomfamiljen. Men hennes mamma heter Noblesse(det är väl ingen blomma eller?)...hon är, som några vet, ett litet misstag och har gråa papper men full stam och heter Novelette...definitivt inget blomnamn...

28 april är det beräknat att ett litet föl efter Careful och undan Novelette ska komma till världen...hur skulle ni tänka kring namnval?

Om det blir ett sto så funderar jag på Carette...eller ska jag försöka hitta ett blomnamn?
Vad tror ni?

Sv: Finns det speciellt tänk kring namn?

Jag försöker följa "namntrenderna" om det går, men funkar det inte alls med mina egna planer så struntar jag i det.

Jag hade nog försökt hitta blomnamn om det gått, kul att följa det som finns bakåt sett även om det hoppats över ett par led!

Jag tycker om familjen som har tradition när det gäller namn så hade jag varit du hade jag letat reda på en blomma på hingstens begynnelsebokstav som det "ska" vara i den stostammen.
Melyndas förslag är bra.

Jag hade fortsatt traditionen som "den ska vara".

Förslag på stonamn:
Calendula - ringblomma
Caraway - vild kummin
Camomile - kamomill
Columbine - akleja
Clarkia - atlasblomma
Cornflower - blåklint

Då kör vi på blomnamn...massor med fina namn ju!
Hade ingen aning om att det fanns så många på c...tusen tack!

Jag återkommer när jag vet om det är sto eller hingst :)

Jag tycker det är roligt med teman och jag hade absolut kört vidare på blomnamn.
Blir årets föl ett hingstföl kommer den att få ett namn på R fast den är e. Zuidenwind, även om även hans far inte heller heter på R (men resten gör det). Känns roligare i mitt sätt att se det.. ;)
/U

Fortfarande inget föl i sikte men nu börjar det bli liiite svullet iaf :)

Nu har jag kommit fram till några namnförslag. Vad tror ni om dessa?

Om sto - Castilleja(scharlakansröd indianpensel) eller Commelina(Himmelsblomma)

Om hingst - Chamerion(Dvärgmjölke) eller Cosmos(Rosenskära)

Vad spännande att det är dags snart.

Jag håller också för att man ska följa traditionen, och tycker dina förslag är vackra.:love:

Caprifol tycker jag är lite gulligt.

Om man ska mixa mamman och pappans namn så tycker jag att det verkligen ska bli ett fint resultat. Många av dessa mixar låter väldigt ansträngt. Då är det bättre att gå på ett tema typ blommor, bilar eller något annat.
Eller kan man ta ett namn som får en särskild betydelse för just det fölet, något som har hänt, färgen eller annat.

Hur menar du nu?

Den enda mixen var Carette men den har jag övergett nu :)

De andra förslagen är blomnamn på latin eftersom mamman kommer ur blomfamiljen där alla får namn efter en blomma.

:)Vad kul att du bryter mönstret och funderar på ett vackert blomnamn på ditt föl. Ser att hon kommer från Stig Nordkvist och jag vet att det inte alltid blev blomnamn eller namn från växtriket, eller begynnelsebokstaven på hans föl.
Jag hittade ditt sto hos ASVH och ser att hon har Hepatika 1975 e Dragon som gemensamt sto med mina blomhästar .
Sixten Pohl Släaröd som stofam 40 kom ifrån döpte de flesta efter blommor eller växter även svampar har förekommit.
Jag tycker det är kul att föra det vidare,
Mina har hetat: Cikoria, Cinnea (Cineraria) Mistel, Hortensia , Nigritella och Cactus

:)Vad kul att du bryter mönstret och funderar på ett vackert blomnamn på ditt föl. Ser att hon kommer från Stig Nordkvist och jag vet att det inte alltid blev blomnamn eller namn från växtriket, eller begynnelsebokstaven på hans föl.
Jag hittade ditt sto hos ASVH och ser att hon har Hepatika 1975 e Dragon som gemensamt sto med mina blomhästar .
Sixten Pohl Släaröd som stofam 40 kom ifrån döpte de flesta efter blommor eller växter även svampar har förekommit.
Mina har hetat: Cikoria, Cinnea (Cineraria) Mistel, Hortensia , Nigritella och Cactus

Kan bidra med en liten förklaring till Hepaticas namn, hon var ju efter Dragon som var (mörk)isabell. Stig och Kerstin sa att när Hepatica föddes såg hon blå ut, ungefär som rå lever kan skimra i blått, Hepatica är ju latin för blåsippa som har leverformade blad därav namnet. Som fullväxt hade hon en ganska mysko färg, något mellan mörkfux och svart.
Hon förärvde ju Dragons gulanlag vidare och var väl själv gulsvart, mest kända gula avkomma till Hepatica är ELIT-stoet Linnea 14819, som har inte mindre än 6 gula avkommor, bl.a Löjtnantshjärta, plac. Sv. Hoppning, tidigare Gdk i Norge, samt Rölleka också plac. Sv. Hoppning.
Pense 24148 e. Pascal som är mormor till trådskaparens sto hade också gulanlag vad man kan se på förärvningen.

Just din mix var väl inget att anmärka på men jag har som sagt sett flera konstiga även om jag inte kan komma på något just nu.

Till TS, om det blir en fuxdam, Carota :laugh: Morot

Klockrent!! Det röstar jag oxå på. Vi köpte en hingst för något år sedan som hette Caprifol... fint namn men INTE på en hingst! :grin:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka