Finns det några nackdelar med snösulor?

Suskiv

Trådstartare
Hästen ska skos på fredag. Ska då verkas om från travskoning till ridskoning. Kortare tår helt enkelt och jag gissar att ridskor är tyngre än travskor. Och så blir det såklart fyra brodd istället för sex.

Men jag funderar på om jag ska slänga på snösulor eller inte. Hon har inga nu och två gånger fick jag slå loss isstyltor från vänster fram hov (ingen annan hov fick styltor) när vi hade snö. Nu har vi lera och snöfläckar. Vi är i mitten av februari så det finns såklart risk för snö, men med tanke på att vi ligger på plus dagligen så känns det inte så troligt.

Finns det nackdelar med att slänga på snösulor så det finns nån fördel med att skippa dem eller kan man lika gärna slänga på dem.

Sv: Finns det några nackdelar med snösulor?

Nackdel att skorna lättare åker av, sliter på sulorna och kan ge hovbölder ännu värre när det är lera som sliter ännu mer.

Nästa år tänker jag testa olika modeller av avtagbara "snösulor" men jag bor ju i Skåne (och på kass dränerad lerjord dessutom).

Jag märkte förut lättare tappar skorna när de har sulor men det kan nog vara bättre numera (det var många år sedan jag hade sulor på hästen senast), annars ser jag inga problem att ha dem för säkerhets skull. Bättre än att hästen ska vricka fötterna av sig om det kommer snö igen :)

Mina hästar har aldrig haft en tappsko vintertid när jag haft snösulor. Och då har jag på ena dessutom både grönsula och snösula på den. Men jag bor i norrland och har snö hela vintern.
Jag skulle aldrig riskera styltor :)

Vi satte snösulor på våra två hästar. På den ena har skorna hållits fast precis som de ska, men den andra hästen började tappa sin skor. Så jag antar att det är väldigt olika från häst till häst. :) jag tycker överlag att snösulorna funkar bra, det fastnar inte alls lika mycket snö och is som utan. :)

I år satte jag på bullen-sulor på mina hästar just eftersom jag varken vill riskera att de får in en massa grus under sulan och inte heller att de får styltor de dagarna som det är snö. Det har fungerat klockrent och jag slipper oroa mig nu när det är barmark att de får tryck under sulan. Min hovslagare lägger en sträng med silikon i bakkanten av sulan så att det omöjligt kan komma in skit under sulan. Bullen-sulan kan ju vara ett alternativ till vanliga snösulor om det håller på och varvar mellan snö och barmark. Att de är billigare än vanliga snösulor av bra kvalité gör ju inte heller ont ;)

Enda nackdelen, som jag ser det, är att antalet tappskor ökar något.
Jag har snösulor på mina fyra hästar för nionde säsongen nu.

Hej!

Det finns flera nackdelar med snösulor. Som några redan sagt ökar risken för tappskor och risken för hovbölder (det är svårt att få ordentligt rent under snösulorna). Vissa hästar blir ömfotade av det ojämna trycket under snösulorna och bärranden kan luckras upp. De kan även bli ömma när man sen tar av snösulorna.

Min förra fick vi alltid verka väldigt försiktigt när vi tog av snösulorna på våren och nuvarande kan inte ha snösulor alls då hon blir alldeles för ömfotad av dom (hon kan inte ha vanliga ridhästskor heller...). Pållan har klarat sig de senaste åren utan snösulor, i år hade vi behövt dom, men bara ca 4 dagar, annars har det vara så pass kallt att snön inte fastnat eller så pass varmt att det inte varit någon snö...

När det är lerigt ute gör inte snösulorna någon nytta alls, jag hade inte satt på snösulor nu, men så bort jag inte i norra Sverige heller. Här har vi lera, lera och lite is, men ingen snö längre :-(.

/Lavinia

Det där med hovbölder stämmer inte här hos oss.
Under sammanlagt 30-35 "hästvintrar" (9 vintrar x antalet hästar i stallet) har vi bara haft en enda hovböld, och den kom i november, innan snösulorna ens kommit på.
Jag bor också i Skåne.

Beroende på hur könsliga sulor din häst har så finns risken att den blir öm av det ojämna trycket som snösulorna skapar, precis som någon redan nämnt. Min häst hade en märklig hälta i 2,5 vecka förra våren. Skoddes sedan om på en måndag, fortfarande halt på tisdagen, åkte till kliniken på onsdagen och hästen var ohalt :) Veterinären gissar starkt på att snösulorna var boven (de togs av när hästen skoddes om). I år sa min hovslagare till mig att denna häst helst inte ska ha snösulor, dels med tanke på förra årets händelse och dels för att hon har känsliga/dåliga sulor.

Att snösulorna kan ge problem i form av tunna sulor har jag varit med om på en av mina, men bara efter en ovanligt lång vinter. Det rätade till sig efter ett par skoomgångar med hela sulor. Trots det tycker jag det är klart bättre med snösulor - men om man ska lägga på dem i mitten av februari är väl ett gränsfall. Jag broddar också av så snart det är plusgrader efter det att min ponny fick knäproblem efter en vinter med 4 brodd per hov.

Nackdelen är som nämnt att skorna kan sitta lösare och därmed åka lättare samt att vissa känsliga hovar lättare får hovbölder m sulor på.

Men jag tycker ändå att nackdelarna övervägs tungt av fördelarna, iaf här då man annars inte skulle kunna rida på hela vintern och hästen riskerar i värsta fall att skada sig i hagen pga de enorma styltor som blir :p

Bor i riktiga Norrland ;)

Vi har snösulor hela vintern. Oftast finns inget negativt med det, snarare tvärtom - det möjliggör för oss att rida ut under vintern. :)

I år har det dock varit lite extremt. Vi har inte haft snö förrän in i januari. Så tappskorna har varit frekventa Helt enkelt eftersom sömmen nötts av i leran pga snösulorna. Det är inte normalt.

Generellt på vintern är snösulorna en förutsättning, nackdelen är att de normala vintrar ger någon mer tappsko. Har man en bra hovis är det inte några problem :)

Så jag är för snösulor. ;)

Varken hovbölder eller tappskor stämmer in på min gammeltant. Vi är nu inne på elfte vintern med snösulor och hon har aldrig tappat några skor eller fått någon hovböld med snösulorna på.

Hon har snösulor varje vinter, skulle aldrig riskera att hon får snöstyltor och vrickar sig.

Jag ser inga nackdelar med snösulor (bor i Norrland) förutom möjligtvis en ökad risk för tappskor. Jag har haft snösulor en herrans massa år på flertalet hästar och aldrig någonsin haft en hovböld (peppar, peppar, ta i trä!). Du får ett helt annat fäste när det är risk för klibbsnö och inga styltor.

kl

Jag har i varje fall beslutat mig för att inte slänga på några snösulor nu utan hon får klara sig utan. Hagen ser ut som lervälling och jag vet faktiskt inte hur ömfotad hon är eftersom jag bara haft henne i några veckor. Däremot kommer hon får broddar på ifall det skulle frysa på och så tänker jag att broddarna kanske ger lite grepp i leran.

Liknande trådar

Hästvård Läste lite i de "verknings" och "barfotatrådar" som uppstår med jämna mellanrum. Det slog mig att det går "mode" i vissa åsikter. Det...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 287
Senast: Miss
·
Hästvård Jag hade någon (över)optimistisk dröm om att kunna dra skorna på hästarna för barfotasäsongen nu den här skoningen. Någonstans blev det...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka