Finns det något foder motsvarande Kraft Rehab?

B

Baroya

Hej!

Min häst är skadad och har varit det i nu drygt 7 månader. Han står ¨på Hö, lucern och kraft Rehab plus lite vitaminer´. Men trots att han står på Rehab har han en enerigi som inte är av denna värld. Han klättrar på väggarna där hemma, och det lilla och får rida blir nästan farligt.

Jag kan inte dra ner mer på maten för han får mest något för att det ska skramla i hans krubba när de andra få mat. Han måste ha den fodergivan som han står på nu, annars får han för lite mat för han storlek. Och han är dessutom mycket svår att hålla hull på.

Finns det något att Rehab foder än just Kraft Rehab? Eller något annat foder som man kan fodra med istället?

MVH

Sv: Finns det något foder motsvarande Kraft Rehab?

Ingen som vet något ? Putt Putt..

Nu kanske du får ett svar som du inte "ville" ha. Men är du verkligen säker på att han behöver ha extra tillskott i form utav kraftfoder, varför? Om grovfodret är bra och du ger extra tillskott redan i form av lucern, mineraler och vitaminer - är du säker på att inte detta redan täcker underhållsbehovet? Om så inte är fallet, går det inte att lösa genom att öka grovfodret något då?

Vad menar du med "för lite mat för hans storlek"? Det som står på säcken är ju jäkligt generellt och oftast för att foderförsäljarna ska sälja mer av fodret (och därmed tjäna mer pengar på konsumenterna).

Som krubbskramel kan du mycket väl ge morötter och äpplen.

Nu kanske du får ett svar som du inte "ville" ha. Men är du verkligen säker på att han behöver ha extra tillskott i form utav kraftfoder, varför? Om grovfodret är bra och du ger extra tillskott redan i form av lucern, mineraler och vitaminer - är du säker på att inte detta redan täcker underhållsbehovet? Om så inte är fallet, går det inte att lösa genom att öka grovfodret något då?

Vad menar du med "för lite mat för hans storlek"? Det som står på säcken är ju jäkligt generellt och oftast för att foderförsäljarna ska sälja mer av fodret (och därmed tjäna mer pengar på konsumenterna).

Som krubbskramel kan du mycket väl ge morötter och äpplen.

Han får tillskott i from av b-vitamin, Glukosamin, kalk och Chevinal. Han får ett kilo krafftoder 3 gånger om dagen.

Saken är den att vi har väldigt bra grov fpoder, men han äter inte det. Vi har provat allt; bytat foder, hönät, fri tillgång till hö. Men han äter inte om han inte är hungrig. Därav måste vi ge honom lucern, för att han dfå skall kunna hålla hullet.

Jag förstår precis vad du menar. Men i min värld behöver dem ett bra kraftfoder för att mage ska fungera. Men jag kanske har få¨tt det kring bakfoten ?

Visst får han mycket morötter, vi vågar inte ge allt för mycket av det heller då han är känslig i magen. Han blir lätt lös i magen av morötterna.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 612
Senast: Irival
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 936
Senast: Lona
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 215
Foder & Strö Hej, Jag har en nordsvensk brukshäst som är 7 år gammal. Han har klarat sig bra på hösilage plus att få bvitamin vid pälssättning o...
Svar
4
· Visningar
3 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka