Finns det någonting extra man kan ge i fodret för pälsens skull?

vår polle fick stor skillnad i pälsglans osv när vi började med fibergi låg och aloe vera, i fibergin finns ju linfrö kaka och diverse grejer, kanske hade nåt med det att göra :confused:
 
olja? menar ni vanlig matolja då?
Llinfrö vart kan man köpa det?
Tack för tipsen!
 
Du kan köpa hela linfrön i den vanliga mataffären, fats då måste du koka dem först.

Jag tar ca 1,5 dl (100 g) till 1 liter vatten och låter det koka i 20 minuter så att alla blåsyra försvinner...
 
Linfröpellets kan man ge också, så slipper man koka och ha sig
 
blåsyra? vad är dte och hur/varför är det skadligt? "nyfiken.... :smirk:
 
Är det för att hästen fäller du vill ge extra för pälsen eller för att pälsen mer eller mindre alltid är glanslös, gles eller liknande?

Om det är för pälsfällningen så brukar B-vitamin vara en bra grej. Det finns massor av olika B-vitamin preparat att köpa i hästbutiken, men du kan även ge Beviplex som du köper på apoteket. Dosen för den är 1msk/100kg häst och dag när den fäller eller sätter päls och ca halva dosen som "underhåll". Den flaskan är på 1iter och kostar under 100kr.

Om du har problem med att pälsen är gles och/eller glans lös så rekomenderar jag vanlig MAJSOLJA som du köper i affären. Jag började ge det till min häst pga att hennes vinterpäls blev jätte lång men den var även gles och tuffsig. Och nu har hon jätte tät,blank och fin vinterpäls och den är inte speciellt lång längre. Hon får olja året, bara uppehåll för betet. Detta pga att dels så får hon i sig mera fett och hennes päls blir jätte blank och fin. Av majsoljan ger man 1-2dl/dag i kraftfodret. Och du ser resultat efter ca 2 veckor.

Rekomenderade detta nyligen till en kompis som har ett mörkbrunt halvblod...
Efter 10dagar ringde hon mig och sa att han ALDRIG hadde varit så fin i pälsen(trots alla "kurer" av olika slag som hon testat). Och när jag träffade honom så förstog jag vad hon menade...
Oljan hadde "tagit" riktigt bra på honom. Han blänkte och hon hadde inte ens borstat honom.
 
Ja det var främst för glansens skull...
Tack så mycket för tipset! :smirk:
 
En välbalanserad foderstat och en glad häst räcker bra.

Annars så sägs äppelcidervinäger vara bra.
 
De flesta jag känner som ger linfrö kokar upp vatten, slår det över linfröna och låter det stå 8 - 9 timmar. Hästen ska sedan äta allt gojs = vatten och linfrö.
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
938
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 339
Senast: Myrten
·
Foder & Strö Alla har väl hört att pektin från betfibrer är mumma och bra för de goda bakterierna i grovtarmen. Om man vill ge betfor för att få den...
2
Svar
21
· Visningar
2 890
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 775
Senast: Kalkon87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp