Finns det någon som lyckats få sin flockbundna häst att känna sig trygg ensam på

J

jaca

uteritter? Hur har ni gjort då? Är tacksam för alla "fallbeskrivningar" som ni har.

Jag får iväg min häst ensam men det är alltid på tå och han blir aldrig riktigt avslappnad. Vi har tränat att gå ut och gå (tänkte att om han ser mig går det lättare) och det går en liten sväng och sen hemåt trippar han på tå hela vägen och i värsta fall sliter han sig och drar hem.
När vi rider är han lydig men hans uppmärksamhet på mig är bara partiell. Han gör det han ska(och som vi övat massor på) men jag känner i hela kroppen att han vill HEM till sina kompisar och att han är halvhjärtad.

Att lämna honom ensam i hagen låter sig inte göras, han springer runt, runt och är okontaktbar.

Är det ens lönt att träna mer eller ska man ge upp? Det kanske finns hästar som är så starkt flockbundna att det är närmast djurplågeri att försöka få till motsatsen? Det vore ju så roligt att kunna göra strövtåg i naturen på egen hand med honom.....

Tilläggas ska att han, med komis på banan eller ute, är en underbar häst att både rida och hantera.

Sv: Finns det någon som lyckats få sin flockbundna häst att känna sig trygg ensam på

Jag är övertygad om att den dagen din häst känner att du är en trygg och klok ledare som kommer att ta hand om alla faror, så kommer han slappna av på uteritt. Han kan vara hur flockbunden som helst, men med ledaren med sig borde han vara lugn...

Därmed inte sagt att det säääkert är jättemycket mer jobb med en så osäker häst...

Min unghäst kunde man hur lätt som helst gå iväg med själv när han kom hem, då var han inte särskilt tam och hanterad, uppväxt på lösdrift. Lösdriften ger vanligen hästen ett bra stabilt självförtroende, det är därför vi islandsryttare föredrar flockuppfödda islänningar.

Jag skulle tro att du med lekar och övningar kan hjälpa din häst till bättre självförtroende. Gå in på tråden PNH-någon? och fråga, där finns massor av duktiga människor som kan ge specifika råd! :idea:

Sv: Finns det någon som lyckats få sin flockbundna häst att känna sig trygg ensam på

Hur länge har du haft hästen? I övrigt så rekommenderar jag också lite Nh-tänk och övningar. Får den stirrigaste häst att bli trygg.

Hur länge har du haft hästen? I övrigt så rekommenderar jag också lite Nh-tänk och övningar. Får den stirrigaste häst att bli trygg.

Har haft honom i drygt ett år.Jag tränar för vanlig tränare regelbundet och för en NH-tränare med jämna mellanrum, med längre intervaller dock.

Detta har gjort att vi har kanonkontakt på marken och så länge det är inhägnat följer han mig som en hund, även i hagen med de andra hästarna. Han följer mig också över massa "farligheter" (presseningar, paraplyer osv) och som sagt han gör som jag säger när jag rider ut MEN aldrig avslappnat och aldrig glatt.

Har försökt att ställa honom ensam i stallet för lunchfodring och visst, han äter men steppar omkring hela tiden samt ropar på kompisarna. Är vi på kurs samtidigt som bästisen och en av oss rider och den andre är kvar i stallet(tillsammans med andra hästar) så ropas det konstant. Jag rider ofta ensam i ridhus just för att träna honom och han tycker det är ok, men är mer på tårna.
Vi har andra hästar som tycker det är helt ok att ridas ut själva och vi gör ju likadant med dem så jag börjar undra om vissa hästar bara har ovanligt svårt för det?

Jag är övertygad om att den dagen din häst känner att du är en trygg och klok ledare som kommer att ta hand om alla faror, så kommer han slappna av på uteritt. Han kan vara hur flockbunden som helst, men med ledaren med sig borde han vara lugn...

Därmed inte sagt att det säääkert är jättemycket mer jobb med en så osäker häst...

Min unghäst kunde man hur lätt som helst gå iväg med själv när han kom hem, då var han inte särskilt tam och hanterad, uppväxt på lösdrift. Lösdriften ger vanligen hästen ett bra stabilt självförtroende, det är därför vi islandsryttare föredrar flockuppfödda islänningar.

Jag skulle tro att du med lekar och övningar kan hjälpa din häst till bättre självförtroende. Gå in på tråden PNH-någon? och fråga, där finns massor av duktiga människor som kan ge specifika råd! :idea:

Som du ser i mitt svar till JH så håller vi redan på med NH och ja, detta ÄR en islandshäst, flockuppfödd. De flesta påstår att just dessa är mer flockbundna....
Jag har flera hästar och en av dem är unghäst och honom är inga problem alls att rida ut på själv och det har det aldrig varit med de andra heller.

Den här är flockledare i hagen och jag undrar om han inte känner sig trygg med att lämna flocken ensam? Annars kunde man ju tro att en flockledare skulle vara så trygg i sig själv att den biten inte vore några problem alls. De andra som är ranglåga är ju som sagt mycket bra att rida ut med själv.

Med tiden har ju jag blivit orolig också och rider knappt ut längre ensam på honom men jag vill ju! Längtar efter de där svampplockar-turerna och ensamma strövtågen jag haft tidigare med andra hästar.

Jag har en fullblodskorsning som är otroligt flockbunden. Ett tag strax efter jag köpt henne och vi bytt stall kunde jag inte ta in henne själv hon slet sig och hoppade in i hagen igen. Helt okontaktbar.

Nu har jag haft henne i snart 8 år och idag är det inga problem att rida henne själv eller ta in henne i stallet själv för att göra henne i ordning. Dock kan hon fortfarande inte vara själv inne i boxen eller i hagen.

Min häst är dock lägst i rang och verkar tro att flocken ska lämna henne till sitt öde eller nåt jag vet inte riktigt. Hon har hunnit bli 19 år nu och jag utsätter henne inte för ensamhet i stall eller hage.

Ridning och skötsel fungerar alldeles utmärkt, ibland kan hon bli lite orolig om hästarna i hagen springer eller gnäggar. Så jag tror att vissa hästar helt enkelt har svårare att vara ensamma men det blir bättre med tålamod

Men du har inga alls problem på uteritter/promenader vid hand? Hade du det från början och vad gjorde du då?

Jo, jag märker väl också viss förbättring när jag hållit på mycket ensam med honom men så snart vi ridit ihop med andra under en period är hans självständighet som bortblåst.

Att ta in honom i stallet och borsta och dona går rätt bra för det mesta, lite mer spänd är han men sköter sig. I ridhuset går det också rätt hyfsat men sen så är det tufft. Har försökt lägga ut godis,morötter, en liten, liten bit hemifrån och gått dit med honom. Tänkte att jag skulle träna små, små korta svängar istället för en riktigt lång promenad som jag gjorde från början. Försöka utöka dessa minuter eftersom...

Om jag förstår dig rätt gjorde du inget särskilt för att vänja din häst, bara red på? Rider du ensam ofta?

Men tanken med lösdift är väl att hästen ska leva ett så naturligt och bra hästliv som möjligt, dvs. bland annat vara med flocken så gott som dygnet runt? Borde det inte göra hästen mer flockbunden än en häst som står ensam?
Detta är trots allt den ENDA nackdelen som jag ser med lösdrift, och det ENDA "positiva" som jag ser med att ha en ensam häst.. :o

uteritter? Hur har ni gjort då? Är tacksam för alla "fallbeskrivningar" som ni har.

Jag får iväg min häst ensam men det är alltid på tå och han blir aldrig riktigt avslappnad. Vi har tränat att gå ut och gå (tänkte att om han ser mig går det lättare) och det går en liten sväng och sen hemåt trippar han på tå hela vägen och i värsta fall sliter han sig och drar hem.
När vi rider är han lydig men hans uppmärksamhet på mig är bara partiell. Han gör det han ska(och som vi övat massor på) men jag känner i hela kroppen att han vill HEM till sina kompisar och att han är halvhjärtad.

Att lämna honom ensam i hagen låter sig inte göras, han springer runt, runt och är okontaktbar.

Är det ens lönt att träna mer eller ska man ge upp? Det kanske finns hästar som är så starkt flockbundna att det är närmast djurplågeri att försöka få till motsatsen? Det vore ju så roligt att kunna göra strövtåg i naturen på egen hand med honom.....

Tilläggas ska att han, med komis på banan eller ute, är en underbar häst att både rida och hantera.

Det där känner jag igen, preciis så är nämligen min fyraåriga vallack också. Han gör nästan allt man ber honom om när man rider ut, men bara halvhjärtat, skulle han få chansen, dvs. skulle jag släppa honom fri så skulle ha rusa direkt hem till hagen / stallet istället för att stanna med mig, men han FÖRSÖKER inte sticka annars, visst segar han och vill vända mot stallet i korsningar, men han är en otroligt "schysst" häst enligt mig, han trilskas lite, men gör aldrig något trots att han är minst 10 gånger större än mig. Från marken följer han mig, även bort från flocken, lös och på lång lina, så där finns det inget problem. Är det helt enkelt så att jag behöver rida mer, så att han litar på mig från ryggen också?
:bow:

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 226
Senast: SkorpSmulan
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka