Finns det någon som endast ger grovfoder?

W

woolf

Hej, betfor är ju något som de flesta ger till sina hästar, som vi blandar ut med kraftfoder och mineraler. Men jag är lite nyfiken om det finns någon här som inte ger betfor, som inte ger kraftfoder, mineraler utan bara ger sin häst grovfoder. Hur mycket hö ger ni då per dag?
Hur är det ang betfor, är det nyttigt för hästens tänder? Det innehåller ju mycket socker.
Sedan hur ska man veta hur mkt vitaminer man ska lägga i om man inte analyserar höet?
/ JS

Sv: Finns det någon som endast ger grovfoder?

Jag ger min häst bara 10 kg hö per dag. har gjort analys och foderstat. Han får även mineraler då jag vill få i honom selen.

Hejsan. Min arab får enbart hö... Jag o min sambo vill ej ge han någe annat än hö då vi anser att det är av alla foder som man ger hästen dom blir sjuka av.. Så Cleo får enbart hö o saltsten med mineraler o vitaminer!

Då hästarna förr i tiden ej skapade typ pellets själv...

Jag tycker det är för mycket skitsaker i fodret nu förtiden...

Mycket som inte står på säckarna som e med i fodret...

han äter på fri tillgång ute o får ca 4kg inne

Eftersom mitt ensilage har en kvot på 11,0 ger jag bara grovfoder till mina hästar (fjordingar och shettis).

Fjordingarna får ca 9 kg/dag och shettisen 5-6 kg.

Jag har dock inte fått mineralanalysen än, så behövs det läggas till mineraler kan jag nog komma att blanda det tillsammans med en liten skvätt betfor.

min lärare lät sin tävlingshäst gå på endast hö eftersom det hon fått tag i hade så pass bra värden. det funkade alldeles utmärkt :)

woolf skrev:
Hur är det ang betfor, är det nyttigt för hästens tänder? Det innehåller ju mycket socker.
/ JS

Att betfor innehåller mycket socker är en myt. Det står bl a om detta i en artikel i dagens nummer av Ridsport. Betfor är det som blir över av sockerbetorna när man tagit bort sockret - d v s fibrer. Matsmältningsmässigt är betfor väldigt likt grovfoder och därför mycket bra för hästarna att äta.

Håller med ang. betfor. Jag räknar inte betfor som direkt "kraftfoder" ens.

Efter att ha fått analysen, konstaterades att höet har så bra värden, att endast lite mineraler behövde tillsättas till unghästen.
Däremot tävlingshästen, måste ha kraftfoder för att få i sig tillräcklig mängd av allting, då han helt enkelt rent fysiskt inte kan stoppa i sig så mycket hö, att det täcker vare sig protein, energi eller mineralbehov.
Så med de fina hö-värdena, beror det ju på vad man gör med hästen.
Vila eller träning...

Vi har alltyid fodrat med lite kraftfoder. Våran ardenner 6 år och 950kg får 5 dl. hippo per dag. Mineraler får dom med. Både i maten och fri tillgång i hagen i form av mineral sten.

woolf skrev:
Hej, betfor är ju något som de flesta ger till sina hästar, som vi blandar ut med kraftfoder och mineraler. Men jag är lite nyfiken om det finns någon här som inte ger betfor, som inte ger kraftfoder, mineraler utan bara ger sin häst grovfoder. Hur mycket hö ger ni då per dag?
Sedan hur ska man veta hur mkt vitaminer man ska lägga i om man inte analyserar höet?
/ JS
Eftersom ensilaget i år hade så bra värden så ger jag enbart grovfoder och inget kraftfoder i år. Han har fri tillgång på det ute och äter ca 15 kg per dag. Sen får han halm och två kg hö inne.

Ang vitaminer (och selen) så gör jag så här. Selen är ju känt att vår mark i sverige är fattig på och det bör man då tillsätta i foderstaten.
Sen så tillsätter jag lite e-vitamin också eftersom han inte får något kraftfoder (som kanske hade givit lite e-vitamin annars.)

Övriga vitaminer ska man inte behöva ge utav om hästen är fullt frisk och pigg i övrigt om jag har fattat det hela rätt.

Så för att han ska få i sig tokosel och vitaminerna (plus några örter jag ska skaffa hem senare) så får han en liten dutt med betfor som jag blandar det hela i också. ;)

I år ger jag mina enbart hö, och saltsten.
Tidigare år har valacken fått ½ kg krafft nya groov, 1 dl olja och 2 dl betfor och stot 2 dl betfor.

Saltsten med rent salt bara har jag så klart också till kusen.
(kan man inte redigera/ändra sina inlägg nu längre?????)

mina lösdriftshästar äter enbart hö eller hösilage plus lite lusern vid hårdare träning. Står nåån av dom inne vid kraftfodring får dom nån morot. Dom har mineralsaltsten i hagen. Betfor äts vid eventuell medicinering el dyl. Funkar hur bra som helst.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
522
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 002
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 629
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama