Finns det någon ekonomi i att hyra ut stallplatser?

Minnie

Trådstartare
Grannens gård är till salu o jag är bra sugen på att lägga ett bud på den o bygga upp en verksamhet med uthyrning av stallplatser men finns det någon ekonomi i det? Tanken är att behålla våran nuvarande gård o antingen bo kvar här o hyra ut det andra huset eller tvärtom. Vi producerar redan nu eget grovfoder, havre o då även halm. Både stallet på våran nuvarande gård o grannens skulle kräva ganska omfattande renoveringar för att kunna hyra ut platser. 12 boxplatser o lösdrift för 5 hästar får det plats totalt. Gårdarna ligger ca en mil utanför medelstor stad i område med mycket hästar. Vad tror ni?
 
Sv: Finns det någon ekonomi i att hyra ut stallplatser?

Det beror helt på hur det ligger, vad det är för omgivningar, tillgång till ridhus och ridaban osv.

Generellt är nog svaret nej.
 
Sv: Finns det någon ekonomi i att hyra ut stallplatser?

Ridbana finns o två ridhus inom 4 km men jag tror inte heller det är någon bra idé innerst inne även om jag önskade. :)
 
Sv: Finns det någon ekonomi i att hyra ut stallplatser?

Beror väl på vad du vill få ekonomi till. Vill du bara kunna täcka dina egna hästars kostnader så absolut, om du gör det riktigt lättarbetat så att du själv kan ha ett "riktigt" jobb vid sidan av och ändå hinna med att plocka upp efter folk, sköta in/utsläpp/fodringar osv.

Men att få det att gå runt som heltidsjobb är nog riktigt svårt.

Stallet där jag står nu är det nog ganska lätt för stallägaren att få att gå runt för att täcka hennes egna hästars kostnader, lösdrift = hon behöver inte lägga ner så mycket tid på in/utsläpp, det räcker med ett litet stall med två boxar eftersom vi bara har det vid sjukdomar och när man gör i ordning hästarna, till vintern går hästarna på bal så då blir det inte ens fodringar, bara vattencheck och mockningar.
Vi har låga hyror men hon har låga utgifter och låg arbetsinsats, så jag tycker att det är ett vettigt arrangemang :). Skulle lätt ha det så själv om jag hade egen gård.

Men 12 "klassiska" boxplatser blir väääääääldigt mycket jobb. Även om hästägarna själva delar på alla jourer så blir det mycket att hålla ordning på, mycket underhåll, och en stor investering för att få det hela byggt i bra standard.
 
Sv: Finns det någon ekonomi i att hyra ut stallplatser?

Jag tippar på att du skulle behöva nånstans i storleksordningen 40-50 "traditionella" boxplatser om dom är i synnerligen attraktivt läge.

Ligger dom inte i synnerligen attraktivt läge med lååång kölista för att få flytta dit så skulle jag säga att du går back och därför ska ha så få boxplatser som möjligt...

För att få en något sånär normal lön så måste du gå plus med sådär 35 000 per månad efter att alla omkostnader för gödselhantering, strö, snöröjning, fastighetsunderhåll etc dragits bort.

Renovering 500 000 sek gör, med en avskrivningstid på 5 år, ca 700 per box och månad i rena avskrivningar...

Vi är nu uppe i 3600 per box och månad... underhåll och gödselhantering kostar ju en del också, då hamnar vi på kanske 4600. Sen ska foder och strö dit också, är det foder och strö som normalt är till avsalu så vill ni ju ha vettigt pris även när det ingår i boxhyran, det blir minst en tusing... då är vi uppe i 5600. Sen ska det moms på alltihop så då hamnar vi på 7000 per månad.

I den boxhyran ingår ju inte LÅNEN på köp av stället, men med tanke på fastighetspriser etc blir det ju minst 500 per box och månad.

Kan du få ut 7500 per månad i boxhyra ? Det känns ju tveksamt, satsa hellre på nått som faktiskt ger pengar tillbaka - Som tex postgymnasiala studier eller hembränning ;)
 
Sv: Finns det någon ekonomi i att hyra ut stallplatser?

Ha, ha!! Hembränningen trodde jag hade dött ut med tanke på all billig importsprit.
Vi får se hur det blir med köp av gården. Priset är ganska högt men det är nog med tanke på att det ingår 27 st sommarstugetomter som väl drar in en del kosing. Plus en flygelbyggnad som hyrs ut som bostad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp