Finns det hoppträningar som passar oss?

TeamLundVer

Trådstartare
Dressyrnörd som tittar in för att ställa några säkerligen korkade frågor :p

Har en 6-åring som pga av min extrema höjdrädsla inte är hoppad särskilt mycket, de gånger han blivit hoppad har det skett med en väldigt duktig ryttare (har själv utbildat sina och tävlar 140) men då hon har egna hästar så har detta mest skett sporadiskt. Hon har hoppat honom hyfsat högt (runt 120) men även mitt otränade öga ser att han inte är färdigutbildad som hopphäst.

Då jag tyvärr ska ta bort mitt sto efter sommaren så funderar jag på att själv försöka hoppa honom 1ggr/vecka í ngn grupp, om jag törs vill säga :crazy: har ännu inte gjort mer än ridit över bommar med honom. Jag har själv hoppat (för tränare/ i grupp) upp till 1m med min gamla tös men hon visste vad hon gjorde så det var bara att blunda och hålla i :angel: Jag har ridit i dressyrgrupp sedan jag var 7år gammal och har således aldrig riktigt fått lära mig hoppa..

Jag skulle vilja hitta en grupp som har lite mer basic övningar på lägre nivå och där jag och Danne inte skämmer ut oss om jag inte vågar mer än 30cm de första månaderna. Det allra bästa vore med en grupp som vänder sig lite mer åt dressyrhästar så att man kan få ännu mer nytta av hoppträningen i dressyren (rörigt?)

Men jag är helt LOST så tips och idéer på hur man hittar en sådan grupp vore oerhört tacksamt :bow: Man kan ev. gå in på alla ryttarföreningars hemsidor men det finns ju ofta träningar som är annordnade utanför sådana så då missar jag ju dessa..

Sv: Finns det hoppträningar som passar oss?

Ja skulle försöka o rida för en tränare o träna markarbete. De är ju grunden och förberedande för hoppning och de är mest bommar på marken och små hinder. Sen skulle ja försöka o åka på träningshelg på nått ställe som kanske har för unghästar, då är de inte så högt o både du o hästen lär er och börjar lite på varandra :)

Tycker också du ska vara med i en markarbetesgrupp, finns ju mkt sådana :)
Grunden till all hoppning och hindrena blir ju typ max 50-60, ibland bara bommar på marken typ.
Då kommer du få in känslan bra och kan sen börja i en hoppgrupp, men även där kan du ju leta efter en med unghästar och även prata med tränaren innan och förklara :)
Välj en tränare med förståelse och inte en som tycker att höjden är det enda viktiga.

Klart du kan.

När jag skulle börja hoppträna efter några års hoppfrånvaro och på en ej inhoppad häst (om man inte räknar med små skutt i skogen) så började jag i en grupp bara A och B ponnys, alldeles lagom hopphöjd :D.

I den gruppen jag hoppade i sist var det nästan bara dressyr folk i och dom är helt galna.

Kram

+ Queen M

Ska se om jag kan hitta en markarbetsgrupp som vi kan joina :laugh:

Tycker ja låter bra :) Då kan både du hästen lära er en massa, markarb är nyttigt :)

Vi har bett vår ridlärare att hålla några "gröna"- eller "ringrost"-hoppningar åt oss lite mer höjdrädda. Har varit superkul. Alla har vi varit lite fegisar och hållt oss på höjder som inte överstiger 65 cm.

En del ryttare har varit ringrostiga eftersom dom inte hoppat på många år och en del hästar har varit lite hoppade eller unghästar. Rena basic övningar med mycket bomarbete, hoppa krysshinder med spikrak häst (jobbigt....) och till slut hoppa en hel bana. Alla dessa övningar har skett på helt acceptabel höjd för oss mycket mindre modiga.

Finns säkert fler än du som hakar på sådana träningar så att ni kan bli en egen grupp.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka