Finns det "Hästens vänner" eller nåt liknande?

B

Benzon_lover

Ja, som typ "Djurens vänner", som räddar eller tar hand om hemlösa eller misskötta djur. Det händer ju rätt ofta att man hör om hästar som missköts :cry:eller som slaktas för att dom helt enkelt inte uppfyller ägarens behov. :mad: , fast dom skulle kunna fortsätta leva hos någon annan...Jag hade gärna blivit en sån "annan" åt en liten shettis tex... ;)
Vår ponny behöver sällskap och just nu har vi lånat kompisarnas shettis. Det är bara tillfälligt men det skulle inte heller kännas rätt att ha honom kvar då han har så mycket annat att ge, än bara vara sällskap. En gammal pensionär eller "förtidspensionerad" shettis hade varit helmysigt att ha som sällskap. :p
Kanske du vet om det finns nåt ställe som kan kan kontakta?
"Lillis" :smirk:

Sv: Finns det "Hästens vänner" eller nåt liknande?

"Svenska hästars värn" är nog den största svenska organisationen tror jag. De ger ut hästar som de räddat, till livstidsfodervärdar. Dvs. hästen ska få leva hos den människan livet ut, och shv har rätt att ta tillbaka djuret om det misssköts eller om fodervärden inte kan ha kvar den av någon anledning.

du kan titta själv på deras hemsida www.shv.org.

Benzon_lover skrev:
En gammal pensionär eller "förtidspensionerad" shettis hade varit helmysigt att ha som sällskap. :p
Kanske du vet om det finns nåt ställe som kan kan kontakta?
"Lillis" :smirk:

Ta gärna kontakt med SHV och hör med dom! De är alltid i behov av nya fodervärdar, vad jag vet. Och OFTA är det just shettisar!

MEN vad jag vet också är att de helst inte lånar ut hästar till SÄLLSKAP bara utan de vill att alla hästar ska ha någon slags stimulering, om inte ridning eller körning, så åtminstone regelbundna promenader eller kanske något annat kul...

De har en del krav på fodervärdarna också. Stallet ska godkännas osv. och ni själva ska bli godkända (får bl a ej ha betalningsanmärkningar).

Men var inte rädd för att ta kontakt med dom och FRÅGA om du kanske har en chans att få en häst av dom!! Man kan inte annat än få ett nej... :bow:

Men det står ju bara ordnad ekonomi ? En betalningsanmärkning är ju inget bevis på att jag inte kan sköta min ekonomi nu, då anmärkningen är kvar 3 år efter man är skuldfri...dessutom så kan man ju ha avbetalningsplan och ändå ha bra ekonomi. Och en anmärkning kan man ju faktiskt få av sådan simpel sak som bortglömd räkning...Sedan står i fodervärdsinfot att de inte lånar ut som enbart sällskap.

Tack så väldans mycket! :bow: Skall kontakta dom snarast!
Visst är det så att vi vill ha en shettis som sällskap åt vår ponny men självklart kommer vi att se till kompisens behov också...och även om vi inte kan rida den så vem kan motstå att pyssla om och älska en liten shettis!? :love:
"Lillis"

Liknande trådar

Relationer Har dragit ut på detta in i det sista...då jag egentligen skäms för att göra så här :o Men nu känner jag att jag börjat få så himla nog...
Svar
14
· Visningar
2 178
Senast: Misiaczek
·
Hästmänniskan Har nyligen avslutat ett nästan 8 år långt förhållande, och flyttat till Sthlm. Hästarna står nu hos min syster tillfälligt(35 mil...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 048
Senast: Tussilago
·
Hästmänniskan Ja, jag förstår mig nog helt enkelt inte på vissa människor.. Lite bakgrund: Jag har under ett par tre månaders tid sökt med ljus och...
Svar
13
· Visningar
1 777
Senast: incognito
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 918
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar