Finns det en riktig anledning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Whoever

Trådstartare
Varför är inte det raka odelade bettet godkänt av TR i dressyren? Du får ju rida på ett kandar utan tungfrihet? Det är ju då åxå ett "rakt" bett? Det var ju ett himla väsen när dom tredelade betten kom ut, men dom är ju godkända idag. Är det någon som har fått en förklaring?

Sv: Finns det en riktig anledning?

När du läser frågor om TR och olika dispenser som har ställts i tidningen Ridsport och även här på Bukefalos till Ridsportförbundet kan du notera att ingen får några riktiga svar på sin fråga utan svar som går runt det hela. Jag tycker det är riktigt dåligt att de aldrig kan svara på frågor på ett vettigt sätt. En viss tömkörningsinstruktör har ju stridit stenhårt för de raka betten för att de är snälla mot munnen men det är väl som att slå mot en tegelvägg. För mig själv tack och lov fungerar TR's utrustning så jag har aldrig själv behövt stångas mot förbundet.

Det skulle kunna vara så att denna typ av bett inte är godkänt av det internationella reglementet. TR ska ju följa detta, därav en del lite "konstiga" bestämmelser.

Jøss... Er det ikke lov med rakt trensbett i Sverige? I Norge har det vært tillatt en stund... Ligger TR ute på nett et sted? Hadde vært interessant å se hva som er ulikt fra TR i Norge...

Mvh Torill

Om inte det raka bettet är godkänt av det internationella reglementet, varför är det då godkänt i Norge? Hur blev det tre delade betten godkända? Jag har nyss läst tömkörningsinstruktörens artikel i hästfocus. Och det verkar helt vettigt det han skriver. Jag hade förstått om det hade varit tvärtom: Att det tredelade bettet hade varit icke godkänt och det raka godkänt. För det är ju endå att kunna rida på kandar som är strävan i klassiska dressyren? Tja, inte bara. Men ni förstår vad jag menar?

Håller med om att det är mossigt... Jag hoppas att de raka betten blir godkända inom en snar framtid för man undrar ju vad det sitter i....

När du läser frågor om TR och olika dispenser som har ställts i tidningen Ridsport och även här på Bukefalos till Ridsportförbundet kan du notera att ingen får några riktiga svar på sin fråga utan svar som går runt det hela. Jag tycker det är riktigt dåligt att de aldrig kan svara på frågor på ett vettigt sätt. En viss tömkörningsinstruktör har ju stridit stenhårt för de raka betten för att de är snälla mot munnen men det är väl som att slå mot en tegelvägg. För mig själv tack och lov fungerar TR's utrustning så jag har aldrig själv behövt stångas mot förbundet.
min funkar inte överhuvudtaget på delade bett, så vi har seriösa problem...

knapplån

skulle bli så underbart om rakt bett blev godkänt, då hade till och med jag kunnat börja tävla, min häst avskyr allt som har med delat bett att göra, har inte hittat ngt bett än som är delat men ändå känns rakt för hästen

De raka bettet är ju ett av det mildaste...

Jag tycker också att det är dumt och har inte riktigt förstått varför de raka betten ej är godkäda att tävla med. Det känns dumt när inte ens ledningen kan motivera sig ordentligt, själv har jag dock inga problem när det kommer till att rida med ledade bett.

Men är det någon som har vågat sig ut på tävlingsbanan här med ett rakt bett någon gång, hur tydligt hinner egentigen domare/överdomare egenligen uppfatta hur bettet ser ut dvs. just att inte är ledat?

Men är det någon som har vågat sig ut på tävlingsbanan här med ett rakt bett någon gång, hur tydligt hinner egentigen domare/överdomare egenligen uppfatta hur bettet ser ut dvs. just att inte är ledat?

Med all repsekt så tror jag inte att "olaga" väg är rätt väg att gå om man vill ha igenom ett förslag. Men däremot att få en förklaring varför ett bett inte är ok att använda när det finns så många förespråkare?

Nej det är klart att det inte är rätt väg att gå, men som det verkar här verkar ju flera uppenbarligen ha problem med hästar som inte trivs med på ledade bett och det verkar uppenbarligen inte finnas någon vettig förklaring till varför det inte skulle vara tillåtet. Tycker dressyrsporten ibland kan vara Väl konservativ och att svaret många gånger är "men för att det har ju alltid varit så". Men det finns folk som tar genvägar ibland och lyckas utan att någon lägger märke till det ;) har hört talas om t.ex. folk som verkligen inte kan rida sina hästar med sporrar, och därför har sågat av själva sporren och sedan slipat så att den i princip är flat. Domaren har ju egentligen så mycket annat att tänka på så fråga är väll på lägre nivå i alla fall, vad de egentligen hinner lägga märke till om det inte är väldigt uppenbara saker.

Givetvis ska man inte frångå reglementet utan det bästa är ju att man kan få antingen en vettig förklaring till orsaken eller att man försöker få igenom det så att raka bett blir tillåtna att tävla med.

Var mest nyfiken på om någon provat att rida på oledat bett och vad i så fall resultatet blev. Om någon skulle gå på och fråga om nu någon skulle lägga märke till det så skulle man ju helt enkelt bara kunna säga att man trodde att det var tillåtet att tävla på det bettet, och att man inte hade koll på just den saken i TR, ta det och bli diskad för den tävlingen och sedan försöka hitta en bra lösning. Men det är ju intressant och se egentligen, för jag tvivlar högst på att domaren går in i hästens mun och tittar vad där är för ett bett..

Man brukar kunna se om det är ett ledat eller ej på hur det rör sig i hästens mun även utifrån i många fall. Speciellt om det är mycket tygelridning så ser man att det rör sig annorlunda än ett ledat.

Det brukar även vara lite svårare att ställa och svänga med ledat. Och ekipagen i lätta klasser rider ju inte alltid enbart med sits. Så bettet spelar ju ganska stor roll.

Nu säger jag inte att det alltid är så. Och inte heller för alla i tråden. Men relativt ofta kan ju bett-/mun-problematik härröra från ryttaren och ridningen av resten av kroppen. Det sker nog mycket oftare än man tror.
Jag är själv skyldig till sånt. Precis som många andra.

Nej det är klart att det inte är rätt väg att gå, men som det verkar här verkar ju flera uppenbarligen ha problem med hästar som inte trivs med på ledade bett och det verkar uppenbarligen inte finnas någon vettig förklaring till varför det inte skulle vara tillåtet. Tycker dressyrsporten ibland kan vara Väl konservativ och att svaret många gånger är "men för att det har ju alltid varit så". Men det finns folk som tar genvägar ibland och lyckas utan att någon lägger märke till det ;) har hört talas om t.ex. folk som verkligen inte kan rida sina hästar med sporrar, och därför har sågat av själva sporren och sedan slipat så att den i princip är flat. Domaren har ju egentligen så mycket annat att tänka på så fråga är väll på lägre nivå i alla fall, vad de egentligen hinner lägga märke till om det inte är väldigt uppenbara saker.

Givetvis ska man inte frångå reglementet utan det bästa är ju att man kan få antingen en vettig förklaring till orsaken eller att man försöker få igenom det så att raka bett blir tillåtna att tävla med.

Var mest nyfiken på om någon provat att rida på oledat bett och vad i så fall resultatet blev. Om någon skulle gå på och fråga om nu någon skulle lägga märke till det så skulle man ju helt enkelt bara kunna säga att man trodde att det var tillåtet att tävla på det bettet, och att man inte hade koll på just den saken i TR, ta det och bli diskad för den tävlingen och sedan försöka hitta en bra lösning. Men det är ju intressant och se egentligen, för jag tvivlar högst på att domaren går in i hästens mun och tittar vad där är för ett bett..

Det är tillåtet att ta av sporrens utskjutande del så dessa personer har ej brutit mot TR.

jag har faktiskt tidigare mailat svrf med just denna fråga - varför raka tränsbett ej är tillåtna - och fick precis som alla andra som försökt ett kringgående svar utan någon riktig bas, med hänvisning till att "det står ju så i internationella regulamentet".

...suck...

Jadu, ingen aning varför TR är som det är. Vet att det är godkänt i vissa länder, vet dock inte om det är FEI som inte godkänner det på internationella tävlingar, eller om det är varje enskilt land som sätter sina egna begränsningar. Hur som helst bad jag till och med SvRF om en hänvisning, källa, dokumentation eller någon annan fakta till VAD de stödjer sitt förbud på.... men jag har fortfarande inte fått något svar på detta.
Tyvärr har min mail kraschat, så jag har inte kvar deras "utförliga" svar :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 996
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka