Finns denna hingst?

Ämelie

Trådstartare
Hingsten ska nedärva mycket bra teknik, bra gångarter och gott temperament! Den ska inte vara så stor och gärna med mycket fullblod i. Hinsten ska vara kort och högrest med eftertraktad stam... och inte allt för dyr att betäcka med...

Också ska den passa mitt sto så klart: Hon har tävlat 140 hoppning och MSV dressyr, B-prem med 38p (88877) haft ett föl e: Arram som blev klass 1 med 39p
stam

Stoet
Havanna12.jpg

Sv: Finns denna hingst?

Det finns säkert många trevliga hingstar, men en som åtmonstone delvis stämmer in på din beskrivning är Jeopardy. Han är e. Edison-Lucky Boy xx (se mer stam : http://www.allbreedpedigree.com/jeopardy4) så det är mycket fullblod i honom. Han är i och för sig 168 cm hög. Han har väl placeringar upp till 1.50 åtminstone.

Jag har själv en Jeopardy-avkomma så jag har kikat en del på andra J-hästar. De är ofta ganska långbenta och av trevlig typ. Kanske inte den där enorma utstrålningen, men överlag trevliga hästar med lätta rörelser.

Min egen häst är sju år. Hon var placerad i Breeders som femåring och tävlar nu 1.30 med goda resultat. Hon har stor kapacitet och en väldigt fin teknik. Hon är spänstig med ett fantastiskt hopphuvud/temperament. Lätta rörelser, men kanske lite dålig aktivitet bak. Lite kort hals och lite utåttåad. Men alla som ser henne hoppa brukar vara imponerade. Hon har även en helsyster som gått 1.40m.
BILD
Hon är ue Furidant, så det skulle ju inte bli en stam som var helt olik hennes om du betäckte din häst.

Trevlig häst du hade :) Låter som hingsten är värd att kika lite närmare på :)

Haydn e Mytens xx-Lucky boy xx. Alltså 75% fullblod. Importerad topphingst från Holland som mest tävlat och inte ännu gått så mycket i avel.
Vinster o placeringar i svår nat. hoppning. Vunnit lilla Grand Prix i Norrköping 2 år i rad.
Inte så stor men nedärver tydligen lite större än han är själv.
Ville betäckt med honom i år då jag redan har en toppavkomma som är 3 år. Alla tycker det är bland det snyggaste de sett. Tyvärr gick han inte i avel i år p.g.a. tävlandet.Haydns syster vann tydligen 5 års championatet dressyr i holland för några år sedan.I tidningen Paardenkrantz fanns det en helsida om Haydns berömda mödernelinje
vilken Tinkas Boy också kommer ur.

Ämelie skrev:
Har inte så jätte stor koll på hingstar, mer info vore bra! :)

Oj sorry :o
Mer info om Last Liberty hittar du på denna hemsida: heliotropab

Jag fick själv en avkomma efter LL 2004. Och det jag var ute efter var ungefär det du skrev däruppe :)

Jag visade min avkomma som föl och fick omdömet "fullblodslik" och på gången 889. Hans mamma är efter Robin Z, så jag ville främst förädla, förbättra gången och få till en fantastisk hoppteknik ;) Fast Hopptekniken återstår att se om han har någon :D
Måste även tillägga att hans temperament är alldelles underbart!

Trevlig gammal svensk stam du har på ditt sto.Med förutsättning efter vad du önskar skulle jag rekommendera hingsten Dammen som ligger Blup-etta i hopp och inte alls dumt index i dressyr heller.Inte speciellt höga avgifter heller runt 1500-2000 i språng plus runt 5500 vid levande föl.Jag fick själv en trevlig avkomma efter honom...där försäkringsombudet nog idiotförklarade mej 3 gånger för att sälja iväg ett sånt trevligt föl.

Vad är det för stam på honom? Vet du någon hemsida där det finns mer info om honom? :bow:

Sök på Aram KWPN en hollänsk hingst. Inte säker på att dom importerar från honom längre men jag har sett exempel på att han ger bra avkommor, hoppdiplom och dubbeldiplom, framföallt med "gamla" modellen på ston, så svårt att se på bild tycker jag eftersom jag inte är så bra på exteriör utan måste granska väldigt ingående. Men i alla fall, har sett ston som gett bra avkommor efter denna hingst (som inte ser mycket ut för världen på bild faktiskt, lite konstig ser han ut...) som inte ger bra avkommor efter våra "populära" svenska hingstar. Men om det fortfarande importeras från honom... kan han nog passa, kolla efter tel. nr i nån gammal hingstkalender (ca 5 år)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 594
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit