Finns de något man kan göra?

S

smultronglass

Unghästen har tappat 2 skor v fram och h bak, men vi får inte hit någon hovlsgare förän nästa vecka. :crazy:
Finns de något man kan göra för att hovarna kan hålla bättre?
:confused::confused:

Sv: Finns de något man kan göra?

rid på mjukt underlag, på gräs.

bör jag rida då han har tappat skorna?
Funderade mest så att dom inte trasar sönder

Har han mjuka hovar? kan inte tänka mig att det gör nån skada att rida ett par gånger bara för att det fattas ett par skor. Våra travisar tränas ibland rätt länge utan nån sko, när inte hovisen kan.
Rid bara på mjukt underlag så går det nog bra!

Okej, har bara hört att de kan bli sneställda då?

Hej
finns det någon sprika i hoven nu efter sömmen?
Om: Jämna till kanten med en hovrasp så att det inte spricker mer. Kolla daglien. Jag skulle inte rida. Hovar kan var sköra när det har varit skoda + att de blir lite ömma i sulan.

Jag har raspat till kanterna. Jag skulle gärna vilja hålla igång han då vi ska ut på tävling. De är därför jag frågar om de finns något man kan göra både för att få hovarna att hålla. Men kan hästen ta skada övrigt om man rider den? Jag har aldrig ridit annars om de har tappat en sko för att va p åden säkra sidan.

har aldrig hört nåt om att de tar skada, mer att den slits.

Jag har raspat till kanterna. Jag skulle gärna vilja hålla igång han då vi ska ut på tävling. De är därför jag frågar om de finns något man kan göra både för att få hovarna att hålla. Men kan hästen ta skada övrigt om man rider den? Jag har aldrig ridit annars om de har tappat en sko för att va p åden säkra sidan.

prova och rid så märker du ju om han ömmar.
Jag skulle bara rida på gräs el iskogen på stigar så han inte sliter för mkt.

Okej tack för alla svar! :) Så de finns ingen risk att han kan bli "sne"?

säkerligen inte under så kort tid

Okej :) Jag prövar att skritta i skogen ikväll och kollar om han ömmar ngt.

Du har inte tillgång till någon manege?

Unghästen har tappat 2 skor v fram och h bak, men vi får inte hit någon hovlsgare förän nästa vecka. :crazy:
Finns de något man kan göra för att hovarna kan hålla bättre?
:confused::confused:

skulle aldrig rida med tappsko fram. A) snedbelastning, och b) på en känslig häst, risk för utgjutning i hoven/hovböld.

om du har en häst som sliter lätt, mjuka hovar, och du är rädd för att det slits ner så mkt att det blir svårt att fästa en sko under tiden tills hovslagaren kommer, så kan du, förutsatt att hästen bara går i hage under tiden dvs inte rids, göra silvertejp omslag. har använt det många ggr på min känsliga häst, och det fungerar mkt bra. är den känslig i sulan/ömmar kan man tillochmed klippa till en sula (skär ut för strålen) och sen silvertejpa över. det kräver lite övning, men i princip så silvertejpar du över ett tjockt tjockt , tight lager, vira silvertejpen ordentligt från olika håll, och var noga med att det INTE går upp över kronranden.

har haft häst med sådant "bandage" i hage upp till 3 dagar , och bandaget har hållit suveränt, även om de sliter upp i tån oftast, så sitter resten.

hoven måste vara HELT torr när du lägger bandaget, och du måste linda så att du slätar ut tejpen dvs slätar ut ev. luftbubblor osv. annars släpper det och funkar inte.

min hovis tipsade om detta för många år sen och har använt det många gånger sen dess. resultat: en intakt hov och en glad hovis när den dyker upp, som har ngt att fästa i, istället för en söndertrasad, nedsliten hov.

andra alternativet är att du köper sk. easyboots, men de är dyra och de kan inte gå med dem långa timmar i hage, dvs absolut inte dygnet runt osv.

Tack för tipset! :) Jag ska pröva, problemet är ju bara att de regnar så fruktansvärt så när hoven är torr vet jag inte. Kan se om jag kan lyckas stalla in han så hoven hinner torka bara.

Då hade jag alltså inte helt fel om att de kan bli sned belastning?

Tack för tipset! :) Jag ska pröva, problemet är ju bara att de regnar så fruktansvärt så när hoven är torr vet jag inte. Kan se om jag kan lyckas stalla in han så hoven hinner torka bara.

Då hade jag alltså inte helt fel om att de kan bli sned belastning?

Nej, visst kan det bli sned belastning. sen är jag tveksam till huruvida sned belastning skadar med ett så få antal ggr att det verkligen gör ngn skada egentligen. jag skulle vara mer rädd för att orsaka hovböld/blödning i hoven, om hästen inte är van att gå oskodd.
tycker inte det finns så mkt motivering att insistera på att rida en skodd häst som har tappsko. Den dör inte av att få vara ifred ngra dagar, dvs jag har svårt att se anledningen till att man MÅSTE rida under en sån situation, och skulle isåfall låta bli, helt klart.

Jag tycker nog inte det är problem att rida enstaka turer med tappsko. Visst, lite snedhet jämfört med den skodda hoven i "benparet", men är underlaget verkligen helt jämnt? Hästen torde gå med hovarna i olika höjd hela tiden pga ojämheter i mark och annat underlag!

gällande slitage: jag rider mina hästar barfota så länge det är "icke-halk-säsong" och har dem skodda och broddade när det behövs. Fungerar jättebra. En varmbloding och en fjording som tidigare haft fång. Ingen ömhet, inga hältor, långa ordentliga steg.

TACK för silvertejt-tipset!!!

Till TS: att raspa och runda av kanterna så inte bitar bryts upp är en god idé. Beroends på hästens hovkvalitet är det lätt ridning eller absolut ingen ridning som gäller.

NEJ NEJ NEJ!! en hov ska ALDRIG vara helt torr! en torr hov spricker!

NEJ NEJ NEJ!! en hov ska ALDRIG vara helt torr! en torr hov spricker!

Torr så att tejpen fäster.... T.ex. så torr som hovarna är på morgonen när hästen stått inne över natten. Svårt att fästa något i hoven när den är våt efter att hästen gått i regnblött gräs t.ex.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 132
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
560
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 189
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka