Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enda jag skulle kunna tänka mig är dum nog att äta den skulle vara ett litet barn i rent oförstånd.Hur orolig bör man vara för att någon ska drabbas av förgiftning om man planterar den i trädgården? Hur visar sig en förgiftning och har det någonsin hänt?
Min trädgårdsmästare säger att man inte behöver oroa sig för giftiga växter i trädgården, dom vi har som är vanliga och giftiga smakar tydligen riktigt äckligt.Hur orolig bör man vara för att någon ska drabbas av förgiftning om man planterar den i trädgården? Hur visar sig en förgiftning och har det någonsin hänt?
Digitalis och stormhatt med flera har funnits i trådgårdar i evigheter.Hur orolig bör man vara för att någon ska drabbas av förgiftning om man planterar den i trädgården? Hur visar sig en förgiftning och har det någonsin hänt?
Skönt det är så jobbigt att dö och återuppstå igen!har helt fullt med fingerborgsblomma här och tar absolut inga extra säkerhetsåtgärder för den, har ju inga barn eller nåt djur som skulle va dum nog att käka den. I våras klippte jag ner mängder med dom (utan handskar) efter blomning och dog i princip inte alls.
Om man har småbarn som ränner runt i trädgården med en benägenhet att äta på allt kanske man ska passa sig lite, eller hundvalp annars är det väldigt liten risk att man råkar äta av den av misstag.Hur orolig bör man vara för att någon ska drabbas av förgiftning om man planterar den i trädgården? Hur visar sig en förgiftning och har det någonsin hänt?
Av allt jag googlat fram så är förgiftningar mest från medicinska digitalispreparat.Om man har småbarn som ränner runt i trädgården med en benägenhet att äta på allt kanske man ska passa sig lite, eller hundvalp annars är det väldigt liten risk att man råkar äta av den av misstag.
Jösses. Nej!Följdfråga: Om en person säljer fingerborgsblomma till någon, har den då något ansvar att tala om att växten är giftig?
Nä det tycker jag inte, det är ju oändliga mängder växter i trädgården som är giftiga.Följdfråga: Om en person säljer fingerborgsblomma till någon, har den då något ansvar att tala om att växten är giftig?
Du satte ord på det jag tänkte. Jag håller med till punkt och pricka. Och varna för potatisblast? Nä, skulle inte göra det.Jösses. Nej!
Stirra dig inte blind på ordet "giftig". Det mesta i vår omgivning är ohälsosamt att äta. Och varför skulle man vilja äta en random växt?
Jag har skänkt bort kastanjeplantor till höger och vänster. Utan en tanke på att varna för kastanjernas giftighet.
Eller potatis. Potatisblast är verkligen inte ofarlig!!
Har du tänkt tanken att varna för att äta potatisblast ifall du gett bort sättpotatis?
De flesta betesdjur äter det som är smakligt. Digitalis är inte det.Den är MYCKET giftig för hästar, så jag tar det säkra före det osäkra och drar upp de jag ser runt mitt hus.
Ja, mina hästar går i stor gräsfri skogshage och jag litar inte på att de inte skulle kunna ta en tugga över/under staketet. Och en tugga kan nog räcka för att skada.
https://www.sva.se/djurhalsa/fodersakerhet/giftiga-vaxter-a-o-fodersakerhet/fingerborgsblomma
Skönt det är så jobbigt att dö och återuppstå igen!
Jag blev väldigt skrämd för 3-4 år sedan vid en annan hage när vi hittade avknipsade fingerborgsblommor precis utanför staketet. Jag undviker gärna den otäcka ovissheten, och veterinärkostnaderna som det förde med sig, igen.De flesta betesdjur äter det som är smakligt. Digitalis är inte det.
Är betet helt nedbetat så gnager de i sig allt de hittar. Men sådana beten är väl skapligt sällsynta. Mera i typ rasthagar i så fall. Jag tänker att sly och granskott är betydligt mer åtråvärda? Deet finns mat äen i haqgar utan gräs. Skogen är oftast full med mat