Finfördela halm själv?

Asa_S

Trådstartare
Har både höns och flera hästar och efter en halv säsong med halm är jag lite fundersam om huruvida jag kan få halmen att passa mitt kretslopp bättre. De nackdelar jag upplever med halm är framför allt relaterade till strålängden, jag skulle vilja ha halmen "flisad" så att den ligger tjockare, mer still och blir lättare att vända så att man kan få den att brinna jämnare. Vi har en slaghack som sambon tror kan användas till att slå sönder halmen och grannen har en "trumma" som kopplas på traktorn och kan användas för att finfördela ensilagebalar, vet inte om det är knivar på den eller hur den fungerar. Är det någon som testat att "flisa" halm och har några erfarenheter att dela med sig av?
 
Sv: Finfördela halm själv?

Överallt där jag använt hackad halm så är den tyvärr rätt dammig.
 
Sv: Finfördela halm själv?

Tvärtom tycker jag hackad halm är svårare att få till en bädd av än långstråig halm, den flyttar sig mycket lättare. Men vill du prova så köp storbalshalm som hackats när de rullar den. Den är dock helt omöjlig att förflytta med grep, man får inte med sig något alls!
 
Sv: Finfördela halm själv?

Tack för era svar!

Jag är ju mer van vid spån och torv, detta är första året jag använder halm så nackdelarna med kort material är jag rätt van vid. Däremot kan ju dammighet absolut vara en stor nackdel om det är värre än spån/torv. Jag har gett upp halmen och bytt tillbaka till spån hos den skitigaste hästen och mockningsmässigt föredrar jag fortfarande spånet framför halmen men halmen har andra fördelar så jag tänker mig någon sorts kombination där jag fortfarande har hel halm i någon utsträckning, framför allt för hästarnas sysselsättning, ev också i en framtida lösdrift medan jag har flisad som strö inne i boxarna. I hönshuset som är ganska litet är det alldeles för svårt med hel halm så där är det inte alls ett alternativ inför nästa år, där har jag använt spillet efter balningen och det funkar bra men blir för lite för att räcka ett helt år.
 
Sv: Finfördela halm själv?

Ingen som har någon uppfattning om hur bra det går att finfördela halmen själv?
 
Sv: Finfördela halm själv?

För hade man "hackelsemaskiner" och de kan finhacka halm och annat, men det var för foder och jag vet inte hur krävande det var att dra runt hjulet.

Finns säkert sådana stående kvar på många gårdar och jag tror inte att de har något värde så har du tur kanske du kan få tag i någon nästan gratis om du sätter in en annons.
 
Sv: Finfördela halm själv?

Vi har alltså en slaghack (och traktor) själv, en sådan som används för att producera grönmassa för planensilering av gräs, med ett "sprutrör" på. Sambon tror att den går att använda medan jag misstänker att den bara kommer att dra fast halmen runt axeln. Grannens "trumma" (är det en hackelsemaskin?) är nästa alternativ, man sätter in en rundbal och sedan roterar balen medan den sprutar ut stråbitarna i en hög. Vad jag minns av ensilaget blir bitarna ganska olika långa, från 30 cm till några få cm. Har ingen aning om hur det går att mocka i de längderna... och största frågan är väl om någon av de maskinerna går att använda med ett så torrt material som halm?
 
Sv: Finfördela halm själv?

En slaghack går väl utmärkt, skulle jag tro. Men det blir nog inte kortare strån än nån dm, antar jag.
 
Sv: Finfördela halm själv?

Jag tror "trumman" brukar kallas halmrivare och de funkar såklart till halm, kanske går det också att ställa in längd med en sån maskin. Slaghacken går säkert också att ha till halm, grönt gräs är mycket segare och mera benäget till att fastna.
 
Sv: Finfördela halm själv?

Ingen som har någon uppfattning om hur bra det går att finfördela halmen själv?

Vi hade samma problem förut. Lånade en hack till traktorn och det blev fina korta halmstrån. MEN vår ena häst var så glupsk på det så hon fick foderstrupsförstoppning!! Nu köper vi hackad halm i storbal.(fyrkantsbal) Den är perfekt 10- 15 cm långa halmstrån. Grisbönder brukar ha sån halm.
 
Sv: Finfördela halm själv?

*kl*
På förra stallet köptes det in en liten halmhack.
Man la in en liten 4-kantsbal tog bort snörena och så trycktes balen genom några knivar och ut ramlade halmen ca 1dm bitar.

Nu stod den monterad så öppningen var rakt in i gången, därifrån kunde man kratta och sopa in den mängd man ville ha i sin box.
Problemet hade annars varit att förflytta hacket, då det rasade itur åt alla håll.

Fördelen var väll att det fick mycket bättre uppsugningsförmåga som hack och att det troligen förmultnar fortare. Lättmockat om man har en renlig häst.

Nackdelar:
Dammar
Gick åt nästan dubbel mängd halm per box.
Rörde sig mycket i boxen, gled lixom undan, inte som torv och spån som ligger kvar.

Till höns, kaniner och andra smådjur skulle jag tro det passar bra som bottenmaterial.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp